(Het grootste probleem van een schipper op een kajuitzeiljacht die geen koelkast aan boord heeft)
Uiteraard wordt er tijdens het zeilen overdag slechts met mate bier gedronken, maar als je op een hete dag na het IJsselmeer te hebben overgestoken en je na bruggen en sluizen eindelijk een ligplaats gevonden hebt ben je dolblij, als het bier in de Koelbox nog redelijk van temperatuur is.
Met opstappers heb je een ander probleem, want die hebben de hele voorraad al achter hun kiezen zitten en die moeten dan als een scheet (het geeft niet waar) zo gauw mogelijk ergens koud bier op de kop tikken, hetgeen vaak wonderwel lukt.
Maar als je alleen met je vrouw vaart ben je blij lekker tevreden in het kuipje te genieten van een nog steeds koel pilsje.
's Avonds ga je de wal wel op.
Je begint de reis normaal met bier en koelelementen in de Koelbox.
De eerste dag is dus de meest eenvoudige.
Alleen opletten dat de koelbox uit de zon staat en als het erg heet is er een natte doek overheen hangen.
In het kuipje is het dan goed toeven na de eerste dag.
Uiteraard is het wel noodzakelijk om 's avonds wel de wal op te gaan, maar ik neem aan dat dit geen onoverkomelijke problemen op zal leveren.
De kantine van de jachthaven is de eerste optie, een gezellige kroeg de tweede.
Je neemt twee koelelementen mee de wal op.
Je laat er twee in de box aan boord.
Dus geen grote elementen kopen, want anders is er geen ruimte voor bier in je box.
Als je niet verder komt dan de kantine, kun je vragen of ze een nachtje in de vriezer mogen blijven.
Mag altijd.
Blijf je in een gezellige kroeg hangen dan kan dat ook, het nadeel is dat als je vroeg wil gaan varen, die kroeg nog dicht is.
Maak het dus laat in die kroeg, dan heb je ook geen zin om vroeg weg te varen en kun je ze voor vertrek rustig ophalen bij de werkster en in de supermarkt op de weg terug nog een vierkante meter bier inslaan.
's Nachts de box in de kuip zetten en als het afkoelt de deksel op een kier zetten, met nog steeds die natte dweil er overheen.
Als je 's ochtends naar de puts moet en de zon begint op te komen: deksel weer dicht en verse natte dweil eroverheen.
En uiteraard uit de opkomende zon zetten.
De volgende morgen de ijskoude elementen bovenop leggen; warmte trekt omhoog, dus zal de kou wel naar beneden zakken om de zo noodzakelijke temperatuur op peil te houden.
Opmerking van mijn vrouw: Dit geldt ook voor frisdranken en etenswaren.
Koop 's ochtends voordat je gaat varen zoveel mogelijk gekoelde proviand om daarmee ook een bijdrage te leveren aan de temperatuur in de box.
Onlangs zat ik aan de bar van onze jachthaven en vertelde ik dit aan de bootklussers.
(met de woorden: 'ik ga even aan de boot klussen' waren ze namelijk van huis gegaan.)
Er werden mij oude bekende methodes verteld, waar ik te veel nadelen aan zie kleven.
NET MET BIER BUITENBOORD HANGEN
Theoretisch een goed idee, maar bij het naderen van een sluis of als er vastgemaakt moet worden wordt het net vaak vergeten.
Hele sluisbodems liggen bezaaid met bierflessen.
Dan heb je nog de opstapper, die zichzelf nuttig wil maken en het voor een stootwil aanziet.
Ze blijven overal aan hangen en als je achteruit slaat zitten ze in je schroef.
Dus NIET doen.
BIER ONDER DE WATERLIJN PLAATSEN
Leuk voor motorboten.
Maar als je ze op een zeilschip aan bakboord neerlegt en je maakt de hele dag een lange slag met windkracht 6 over stuurboord, ligt dat bier de hele dag in de volle zon.
Dus ook NIET doen.
Gewoon doen wat ik al eerder verteld heb.
Als het heel erg heet is kun je de boot gewoon laten liggen en de hele dag in een koele kroeg gaan zitten.
Jos Komen
DUITSE HUMOR...Bestaat echt! Een voorbeeld:
Pinkeln | Der Versuch, einen zu kurzen Schlauch über eine zu hohe Stange zu heben. |