REIS MET DE ZWARTE ZEE
Foto collectie NSM
HOOFDSTUK I
DE WERKBOOT
We schrijven 18 mei 1973
De postbode komt na het
verlof van bijna 4 maanden het telegram van Smit bezorgen, we moeten weer aan
de bak. Na medische keuring met de nodige injecties en gemonsterd te zijn,
moeten we vliegen naar Bahrain. Voor velen van ons zeevarenden een welbekend
stekkie, in de winter koel en zomers bloedheet.
De aflosbemanning arriveert
op 18 mei onder leiding van Kapitein Gerrit Joosse op de Zwarte Zee te Bahrain,
die net haar sleep heeft afgeleverd in de Perzische Golf en nu tijdelijk het
station moet gaan bezetten. Wij stappen aan boord van de Zwarte Zee die het
komend half jaar ons thuis zal zijn. Het was voor mijzelf precies 10 jaar
geleden dat ik op de Zwarte Zee voer (mijn eerste reis als koksjongen) en
destijds ook voor de Zwarte Zee was het haar eerste trip. Die reis begon in
april 1963 en duurde 10 maanden (ja, we maakten toen best aardig lange reizen)
het weerzien was goed. We wachten op de dingen die komen gaan, zoals joppen
maken. We varen naar de steiger waar de Zwarte Zee vol brandstof wordt
gebunkerd, we kunnen dan weer flink wat mijlen afleggen zonder te hoeven bij
bunkeren.
Volop proviand etc. wordt aan
boord gebracht waar onze kok Cees zeer mee verguld is, en de bemanning ook
natuurlijk. Kleine reparaties worden uitgevoerd en een paar maal proef gevaren,
onze “ouwe” test het schip op haar wendbaarheid bij het manoeuvreren. Na een
weekje te hebben stilgelegen gaan we anker op omdat we de opdracht hebben
gekregen naar de Indische Oceaan te stomen, richting Seychelles voor het
verrichten van stationsdienst. Met een rustige speed stomen we in die richting,
benieuwd waar we nu weer zullen verdagen, niemand van ons is daar ooit geweest.
Het weer is zeer mooi, weinig wind en een licht golvende zee, we sturen pal de
Zuid in.
Het is de 31e mei
als we bericht van onze agent op Mahe, Seychelles krijgen dat op Bird Island,
eveneens Seychelles, de Koreaanse visserman Shin-Yih aan de grond is gelopen.
Er blijkt ook een zusterschip op deze locatie aanwezig te zijn, dus een fijne
bijkomstigheid en wat extra veiligheid voor de mannen van de Shin-Yih.
In de middag passeren we de
Evenaar, Neptunus heeft het even te druk dus die zien we niet, helaas voor
sommigen onder ons (of gelukkig misschien).
Op 1 juni om een uur of 8 in
de ochtend arriveren we op locatie Bird Island waar de Shin-Yih aan de grond is
gelopen, en gaan ten anker nabij de Ho-Ping, de Shin- Yih zit stijf tegen de
kust, en er loopt een stevige branding die vanaf de Zwarte Zee te zien is. Het
zusterschip de Ho Ping ligt standby. De wind is Zuid-Oost. kracht 5 dus een
lekker briesje in deze zeer tropische wateren.
De Shin-Yih in de verte,
gestrand op bird Island Foto
Rob
Een uurtje later wordt de
werkboot met een vermogen van plusminus 20 P.K. bemand met 1e
Stuurman Dirk (met een vragenlijst en eventueel plan van aanpak), 2e
stuurman Bo, 2e WTK en ikzelf als matroos over de muur gezet. We
varen we naar de Ho-Ping omdat het onmogelijk is om op de Shin- Yih te komen
vanwege de zware brekers aan de bakboordzijde van de Shin-Yih, de schipper van
de Shin –Yih bevind zich aan boord van de Ho-Ping. Een uurtje of 2 later gaan
we toch proberen om een paar man op de Shin-Yih te krijgen om te inspecteren of
er geen lekkages of iets dergelijks zijn opgetreden. We halen nog een paar
extra mensen aan boord op, waar inmiddels al een ‘stranddraad’ van 750 meter aan
dek is gehaald door Bootsman Cor en zijn mannen, voor het vastmaken van de
visserman als het weer verbeterd en wij aan boord van de Shin-Yih kunnen komen.
Verschillende malen proberen we langszij te komen bij het scheepje maar door de
hevige branding kunnen we nog steeds niet aan boord komen. De 2e
Stuurman Bo kan nog wel wat lodingen doen in de buurt en zo zien we aan
stuurboordzijde dat er slechts 5 voet water staat. Bakboordzijde is niet te
loden, ook weer voor het gevaar dat met deze branding onze werkboot zou kunnen
omslaan of helemaal vollopen met water en daar is niemand bij gebaat.
Onverrichter zaken keren we weer terug naar de Zwarte Zee om een gunstiger
moment af te wachten om wederom actie te ondernemen.
De werkboot gaat over de
muur, op naar de Shin-Yih Foto
Willem
De werkboot gaat weer in de
kraan maar het duurt niet erg lang voordat we weer over de muur gaan. De wind
valt snel weg en doordat het hoog water wordt ziet men aan boord van de Zwarte
Zee dat de visser is gedraaid van 145 graden naar 255 graden, dus beweging in
het spul. Snel varen we weer met onze werkboot naar de Shin-Yih om te kijken of
we nu wel aan boord kunnen komen. We zien als we aan bakboordzijde aanschieten
onze kans schoon om aan boord te springen, dus gaan.
1e Stuurman Dirk
in de werkboot van de Zwarte Zee Foto
Rob
Dirk, onze 1e
Stuurman komt snel en zeker langszij waarna Bo, onze 2e stuurman en
ikzelf kans zien om over te springen. We staan nu in ieder geval op dek van de
Shin-Yih, nu de boel inspecteren en kijken hoe het zaakje erbij staat. Samen
inspecteren we de visruimen, voorpiek, verblijven en machinekamer en alles is
in goede orde, dus kurkdroog. Wel zien en voelen we hoe het scheepje zwaar
bonkt op de zeebodem, en de roerkoning op en neer beweegt, zodra het scheepje
de bodem raakt. Intussen zijn we weer wat verder gezwenkt en liggen nu 270
graden voor.
Naar mate het water hoger
wordt, begint het scheepje steeds meer te leven.
Dirk praait ons weer vanuit
de werkboot en vraagt aan Bo of hij een lijntje op moet geven om er maar eens
aan te gaan scheuren, je weet maar nooit.
De Ho-Ping is al een tijdje
geleden anker op gegaan en verdwenen achter Bird Island om daar een oppertje te
zoeken en wat uit te rusten van de zware dag die ze achter de rug hebben (ze
hebben namelijk alle vis zoals tonijn en pakken ingevroren vis kunnen
overzetten op de Ho-Ping en er wordt zelfs een hele tonijn en een pak of 5-6
andere vis aan de boys van de Zwarte Zee geschonken). De polyproplijn wordt
over gegooid vanuit de werkboot en volle kracht begint de werkboot te trekken
en te scheren aan de Shin-Yih.
De werkboot heeft de Shin-Yih
vlot getrokken Foto
Rob
Binnen de kortste keren komen
we vlot, natuurlijk ook flink geholpen door de deining. We zijn blij dat alles
zo snel verloopt, Bo en ik gaan op inspectietocht of alles wel droog blijft
omdat we in dieper water komen. We willen daar natuurlijk niet afborrelen. Het
scheepje blijkt nog steeds kurkdroog te zijn op alle plekken waar we al eerder
hebben geïnspecteerd. Kapitein Gerrit besluit dat we maar richting Zwarte Zee
moeten komen die al anker op is gegaan.
We zullen dan de visserman
achter de Zwarte Zee knopen en dan gaande houwen tot de andere morgen, zodat
Lloyds Open Form getekend kan worden en ons ‘joppengeld’ veilig wordt gesteld.
We maken vast aan de Zwarte Zee op haar stoottouwenlier en een stevige nylon
landvast en houwen gaande tot daglicht. Met het gloren van de ochtend gaat onze
werkboot weer over de muur en worden Bo en ik weer naar de Shin-Yih gebracht.
Bij wederom inspecteren blijkt dat het scheepje nog kurkdroog is, dus het
contract Lloyds Open Form kan worden getekend.
De Shin-Yih wordt door de
sloep bij Bird Island vandaan getrokken
De Shin-Yih en Ho-Ping
vertrekken naar de visgronden Foto’s
Willem
We worden richting de Ho-Ping
gesleept en die komt ook al heel gauw onze kant op varen om de bemanning van de
Shin-Yih over te zetten. Aan boord van de Zwarte Zee worden er een paar klapjes
bij gedaan omdat eerst het contract getekend dient te worden voordat de
bemanning aan boord van hun schip kan stappen en er dan fluitend mee vandoor
gaat.
Stuurman Dirk wordt door de werkboot
naar de Ho-Ping gebracht waar de schipper het contract tekent. Hij vraagt of
wij hem en zijn bemanning van 17 koppen wil terugbrengen naar de Shin-Yih wat
natuurlijk wordt gedaan: de klant is koning per slot van rekening. Als de
werkboot langszij de Shin-Yih komt, stapt de bemanning weer aan boord, de
motoren worden gestart en zij kunnen weer varen. Bo en ik stappen weer bij Dirk
en handlanger Rob in de werkboot en varen terug naar de Zwarte Zee waar onze
stoere werkboot weer in de stoelen gaat. De klus is geklaard en na een drietal
stoten op de fluit gaan we richting Victoria op het eiland Mahe om daar het
station te bezetten. Zaterdagmiddag 2 juni gaat het anker er in en we genieten
van het schitterend uitzicht op de mooie baai van Victoria. Het is tijd voor
een wel verdiend schootan en er wordt dan ook met veel plezier van genoten. We
vinden het nog steeds uniek dat we met onze werkboot een groot aandeel hadden
met het vlottrekken van de Shin-Yih. Na een heerlijke maaltijd van bruine bonen
met alles erop en eraan (de enige echte zaterdaghap aan boord) smakelijk en met
een lach verzorgd door onze Kok Cees gaan we die middag, op de wacht na, rusten
van een paar spannende dagen. Vanavond de wal op om Victoria te ontdekken en
daarna zijn we weer paraat voor de volgende klus.
NOTE: Enkele dagen later komt
ons ter oren dat de Shin-Yih gezonken is, en wij maar denken hoe dat nu kan.
Een ‘Wegbrenger’ misschien??
De Zwarte Zee ten anker in de
baai van Port Victoria, Mahe, Seychelles
Foto
Willem
Hoofdstuk II
Bakkie bij de Barentsz-Zee
We liggen met de Zwarte Zee
nu alweer een dikke week ten anker op Mahé bij het mooie stadje Port Victoria.
We genieten van de rust, het groen en de frisse lucht op dit paradijselijk
eiland. Op maandag 11 juni is het dan toch weer raak.
We ontvangen bericht om op te
stomen naar de Barentsz-Zee, een kleine eenheid uit onze vloot. Zij is onderweg
van Durban naar Bahrain met het lege onbemande ponton De Long 162. De
sleepdraad is gebroken zodat het ponton op drift is geraakt en met een gangetje
van anderhalve mijl per uur om de Noord Oost gaat.
De positie van de
Barentsz-Zee is 13◦.00’ Noord 57◦,32’ Oost.
We gaan anker op en stomen de
baai Port Victoria uit, de Indische Oceaan in. Het weer is buiig en een
Zuid-Oostelijke windje 2 tot 3 dus goed te doen na anderhalve week binnen te
hebben gelegen. Twee dagen later verandert het weer, we surfen op de middelhoge
golven, de wind is Zuid-West 7 dus een stevige bries. We sturen 10 graden dus
het gaat tot nu toe lekker voor het lapje. Het achterdek staat regelmatig blank
door het overkomende water. Het lijkt wel een Hollywood schuimbad.
Op naar de Barentsz-Zee (2e
WTK in het Hollywood schuimbad)
Foto Rob
Het is de andere dag,
donderdag de 14e en zitten volop in de moesson.
De wind is inmiddels
aangewakkerd tot Zuid-West 8. We sturen 16 graden en we maken 133 klappen. Het
schip werkt zwaar in de matig hoge zee. We gaan in de namiddag op 1 kar volle
kracht varen en arriveren rond 20.00 uur bij de Barentsz-Zee en haar “Bakkie”
De Long 162.
Gearriveerd bij de Barentsz-Zee
met de op drift geraakte DeLong 162
Foto Rob
Om een idee te geven hoe de
Barentsz-Zee de bak sleepte, 2 x 18 meter ketting, een 60 meter voorloper en
een 27 meter nylonrekker van 11,5 duim. Daaraan bevestigd de sleepdraad van de Barentsz-Zee
die is gebroken. Deze hele handel bungelt voor de kop van de bak. Kapitein Jan
Kleywegt en zijn bemanning hadden reeds een poging gewaagd om op de bak te
komen om daar de hele handel omhoog te halen. Dit ging niet zoals het gewenst
was. De bedoeling was dat de bootsman van de Barentsz-Zee met duikflessen zou
duiken naar de sleepspruit van de bak. De stuur-boord sloep werd overboord
gezet en er werd naar de bak gevaren.
Helaas door het slechte weer
lukte het niet om te duiken naar de sleepspruit. Bij terugkomst van de sloep
moest deze terug aan boord van de Barentsz-Zee. Bij het inpikken van de beide
sloepsblokken brak de achterdavit af en hing de sloep recht op en neer. De
voortalie is toen door de mannen van de Barentsz-Zee gekapt, iedereen was
gelukkig tijdig uit de sloep kunnen komen maar de sloep werd als verloren
beschouwd. De bemanning had diverse andere mogelijkheden geprobeerd, lege drums
te water gezet met daaraan een drijflijn en die lijn rond de bak geprobeerd te
stomen en dan de drums weer op te pikken, en de lijn te laten rijgen om het
sleepmateriaal. Maar ook dit mislukte dus werd gewacht op de hulp van de Zwarte
Zee. Het is inmiddels daybreak de andere dag vrijdag 15 juni all hands on deck.
Geprobeerd wordt met de Zwarte Zee + Barentsz-Zee een 400 meter polypropyleen
drijflijn, verzwaard met wat sluitingen, onder de bak door te stomen en
zodoende het sleepgerei te pakken te krijgen.
Om vervolgens het spul aan
dek te halen en opnieuw bij de Zwarte Zee in te sluiten. We geven de tamp van
de polyprop aan de Barentsz-Zee over, die 100 meter aan dek haalt daarna stomen
we de polyprop onder de bak door. De Barentsz-Zee geeft ons de tamp weer terug,
een kind kan de was doen zou je zeggen.
De polyprop zit nu achter de
voorloop of rekker, we beginnen te hieuwen om wat dan ook aan dek te halen. De
wind waait 8/9 dus schepen en de bak gaan als een wilde tekeer. Het gevolg
blijft niet uit. Door alle krachten die er op de polyprop komt te staan, breekt
deze als een lucifershoutje. De truck is helaas mislukt en we moeten iets
anders gaan proberen.
De Barentsz-Zee stampend in
de Zuid-West moesson Foto Rob
Na beraad van onze
gezagvoerder Gerrit met de gezagvoerder Jan van de Barentsz-Zee wordt besloten
een dinghy, met daarin een aantal mensen, aan een lange drijflijn naar DeLong
162 te laten drijven. De dinghy wordt opgeblazen en enkele mannen springen
daarin. De Zwarte Zee blijft dicht bij het gebeuren, we staan gereed met de reddingboeien
plus lijnen mocht de dinghy omslaan.
We kunnen dan eventueel de
mensen direct uit het water halen. De Barentsz-Zee manouvreert zich in diverse
posities maar het lukt niet om de dinghy in de buurt van DeLong 162 te brengen.
De harde stormachtige wind zorgt ervoor dat het vlot DeLong niet inhaalt omdat
deze met een behoorlijke gang voor de wind wegdrift.
De kracht van de wind is bij
vlagen zelfs windkracht 10 dus wordt besloten deze actie te stoppen. Bij het
terug aan boord nemen van de dinghy gebeurt het ongelooflijke.
De dinghy wordt door een hoge
golf opgepakt en spoelt met de mannen er nog in op het achterdek van de
Barentsz-Zee. Helaas scheurt het vlot daarbij en is dus onbruikbaar geworden.
De enige reddingmiddelen aan boord van de Barentsz-Zee zijn nog een overnaadse
houten sloep en een dinghy, dus een minimaal aan reddingmiddelen. We gaan het
anders proberen. Bij ons op de Zwarte Zee wordt bakboord stoottouw (lees
staaldraad) van de lier aan dek gedraaid 250 meter lang en 4” dik. Aan een kant
van de draad is een vaste kous ingesplitst. Aan het einde van de draad zit een
tamp die we losmaken om daar een oog in te splitsen. Er wordt besloten om
morgen de staaldraad onder de bak door te stomen met de Zwarte Zee en de
Barentsz-Zee en dan te proberen het sleepgerei, dat voor de bak hangt alsnog te
pakken te krijgen. We blijven voor de rest van de dag en nacht gaande houden
nabij de op drift geslagen DeLong 162.
DeLong 162 achter een hoge
golf, links de Barentsz-Zee Foto Ron
Zaterdag
16 juni: met daybreak 05.00 uur is het all hands aan dek, we gaan proberen het
stoottouw onder de bak door te varen. Het stoottouw is met de kous ingesloten
op onze nylonrekker. Het paaloog aan het eind van het stoottouw zal overgaan
naar de Barentsz-Zee en na het onderdoorstomen, krijgen wij het paaloog weer
terug van bemanning. Het paaloog zal dan met een sluiting worden bevestigd “op
zijn eigen” en laten dan de hele boel rijgen, kijken wat er gebeurt.
Maar het zit niet mee, een
half uur later bericht kapitein Jan onze ouwe dat de Barentsz-Zee motorische
problemen heeft en eraf ligt. Om een uur of 8 is het euvel verholpen maar er
wordt besloten om handzamer weer af te wachten, de wind is ZZW 7/9 en een wilde
zee, het zal morgen de dag worden dat we actie gaan ondernemen. Het logboek
meldt: zwaar werkend schip, nemen veel water over.
Vandaag is het zondag 17
juni, onze positie 15◦.10’N
- 60◦.35’O.
De Barentsz-Zee stand-by DeLong162 Foto Ron
Om 05.00 uur wordt iedereen
van de dekdienst gepord, een kort tukkie voor 2e stuurman Bo en
mijzelf, we lopen namelijk de
“hondenwacht” ( 12.00-04.00 ) dus konden maar 1 uurtje rusten. Aan dek
gekomen ben je zo wakker, want er komen nog steeds bonken water over het
achterschip, het voelt aan als een koude douche.
De wind is kracht 5-7 dus we
gaan het proberen. De Barentsz-Zee komt
aan onze bakboordzijde aanschieten,
neemt de drijflijn van ons over, en hieuwt het paaloog van onze staaldraad aan
boord. Zoals door beide schippers is
besloten stomen wij gezamenlijk de staaldraad onder de bak door, en merken dat
op een gegeven moment hij achter het sleepgerij blijft steken. We zijn reeds beiden
de bak gepasseerd , de mannen van de Barentsz-Zee geven het paaloog weer aan
ons terug, en wij bevestigen het oog van de draad met een sluiting op het vaste
gedeelte.
We laten het paaloog slippen
en dat schiet als een lasso over boord , we hopen dat het ergens onder water op
een gunstige plek vastrijgt op het sleepgerij.
Een enkele minuut later
merken we dat de draad ergens op houdt, en we laten onze nylon rekker over
boord lopen, gevolgd door onze sleepdraad. De draad wordt gevierd tot de sleep
er zo’n 400 a 500 meter achter hangt en voeren langzaam snelheid op.
DeLong 162 vastgemaakt en
hangt achter de Zwarte Zee Foto Ron
Draaiend op één kar, we
stomen op richting Bahrain waar De Long naar toe moet. We gaan om de Noord sturen en draaien rustige speed om
eerst even te kijken of alles goed blijft gaan en geen brokken maken. Besloten
wordt om de Barentsz-Zee nog 24 uur stand-by te houden in geval van breken en
indien de bevestiging zich rond de nylon rekker zou hebben vast geregen, is de
kans groot dat deze dan zal breken door het zogenaamde “schavielen.” We hopen dat alles goed op
zijn plaats zit, we zullen het meemaken. De volgende ochtend wordt de
Barentsz-Zee bedankt.
We blijven wel radio contact
houden. De moesson staat nog steeds aardig door, kracht 6-8 we draaien 62
klappen dus niet te wild.
Dinsdag 19 juni: De moesson
lijkt iets in kracht af te nemen, Z.W.6, dit zien we graag, we zijn tevreden
zoals het nu gaat en hopen rond vrijdag de Golf van Oman te bereiken .
Vrijdag 22 juni: We varen in
de Golf van Oman met schitterend weer en een kabbelend zeetje. We gaan
vanochtend het sleepgerei bovenwater halen, bootsman Cor trommelt ons weer aan
dek, de machinist bedient de sleeplier dus we kunnen draad inhalen. Als we het
sleepgerei op ons achterschip hebben, zien we dat onze staaldraad zich heeft
geregen tussen de voorloper en de nylon rekker van de Barentsz-Zee, mooier kon
dus niet.
We stoppen de rekker van de
Barentsz-Zee af en sluiten onze rekker in op de voorloper die reeds op de
sleepspruit zit. De rekker van de Barentsz-Zee wordt door ons aan dek gehaald,
het gedeelte van de sleepdraad wordt afgekeurd, die gaat de grote
“bootsmanskist” in. Onze positie 24◦.05’ N – 58◦.02’ O, we vieren
op lengte en gaan door naar Bahrain op één kar vol vermogen.
Zondag 24 juni: we arriveren
zonder verdere problemen op de ankerplaats bij Bahrain en nemen de bak langszij
en halen de materialen aan boord. De volgende dag brengen we de bak naar binnen
en geven die over aan de havenboten.
Het bakkie van de
Barentsz-Zee is gedaan, we verdienen weer een extra schoot-an.
Schootan, het Castle biertje en de jonge borrel gaan er goed in Foto Willem
Hoofdstuk III
De halve tanker
Lang duurt de rust niet. We
ontvangen een bericht via de sleepboot Thames, ook een sleper van onze rederij
die is gestationeerd in de Perzische Golf, het bericht dat de Zwarte Zee met
spoed moet varen naar een jop. We speren full speed naar zee en lichten Smit in
aangaande vertrek. Volgende dag worden we teruggefloten door het kantoor
Rotterdam om terug te keren naar Bahrain, om een uurtje later weer een bericht
te ontvangen via celcall Rotterdam om op te stomen naar het schip Saudi dat met
slagzij nabij Socotra ronddrijft. Ook dit geval duurt maar een paar uur omdat
we van USA Navy Ship J. Ingram vernemen dat het motorschip Saudi reeds was
afgeborreld. Rotterdam wordt ingelicht en we gaan weer verder, positie
25◦.11’ N -
58◦.27’ O koers 140◦. We stomen richting Mombassa, het weer is
schitterend, nog wel. Wat er voor ons in het verschiet ligt, we zullen het
meemaken.
Maandag 2 juli: zijn we in de
Indische Oceaan terechtgekomen en dat betekent dat we weer volop in de Zuidwest
moesson terecht zijn gekomen, windkracht 7 – 8. De vaart wordt geregeld naar de
omstandigheden en de “blinde kleppen” gaan voor de ramen van dek en stuurhuis.
De kleppen zijn voorzien van kijkspleten dus we kunnen toch nog wat waarnemen.
De Zwarte Zee neemt flinke klappen water over het voorschip, dus het is een
grote wolk buiswater dat er tegen het stuur- en dekhuis aanslaat. Onze koers is
190◦ dus alles recht op de kop, we stampen als een hobbelpaard en zullen
maar denken: het zal wel weer een keer opknappen.
De Zwarte Zee volop in de
Zuid-West moesson Foto’s
Willem
Dinsdag 3 juli: we hebben
bericht ontvangen dat we moeten opstomen naar Durban, we gaan vol vermogen
draaien.
Dinsdag 10 juli: we zijn
inmiddels weer een week later en varen in de straat Mozambique en onze
bestemming is inmiddels veranderd in Port Elizabeth, leuk, het verandert nog
wel eens in de sleepvaart. ’s-Nachts om 02.00 uur wordt het bericht ontvangen
van kantoor Rotterdam om op te stomen naar het motorschip Marga. We blijven
gewoon onze koers varen omdat het schip zich in onze vaarroute bevindt. Zullen
we deze keer wel in de prijzen vallen, en misschien een goed jop maken, we
wachten af. ’s-Avonds laat de pret is van korte duur, we vernemen van Durban
Port Control dat MS Marga te 22.00 uur de haven van Durban is binnengelopen.
Fijn voor de bemanning van de Marga, wij hadden wel een jop willen maken maar
je kunt natuurlijk niet alles hebben. Er komt weer een nieuw bericht van het
kantoor Rotterdam, we hebben een andere klus in het verschiet. De tanker
Philippine Leader is door een explosie vermoedelijk in de pompkamer, 35 mijl
Z.O. van East London in moeilijkheden geraakt en in twee stukken gebroken. Het
achterschip is gezonken, het voorschip is blijven drijven.
De Poolzee die met een
booreiland te Port Elisabeth lag voor reparatie zette onmiddellijk koers naar
de Philippine Leader en arriveerde dezelfde middag nog op de positie waar het
schip zich bevond. De Poolzee bleef standby omdat waarschijnlijk het
achterschip wel zou afbreken en zinken.
De geknakte Philippine Leader Foto’s collectie
NSM
De kapitein van de Poolzee Cor Kalkman besloot daarop
te wachten. Toen er meer zee ging lopen brak de Philippine Leader in twee
stukken waarbij het voorschip bleef drijven. De bemanning was daarvoor reeds
van boord gehaald en in veiligheid gebracht.
Door de verslechterde
weersomstandigheden konden niet direct mensen worden overgezet om een
sleepverbinding tot stand te brengen.
De Phillippine Leader in tweeën gebroken Foto’s collectie NSM
De bulpsteven steekt 7 voet
boven water
Twee dagen later lukte dat
wel. Met behulp van een helikopter werden twee man van de Poolzee en vier man
van de wal aan boord van de Philippine Leader gezet.Zij maakten de
sleepverbinding gereed, de Poolzee maakte vast en ging met een slakkengangetje
richting Port Elisabeth.
Aldaar aangekomen moest de
Poolzee gaande houden, omdat het wrak niet gasvrij was en het schip achter een
diepgang had van 48 voet, en de bulpsteven 7 voet boven het wateroppervlak
stak. Zaak was om het wrak eerst voorover te trimmen door water in de voorpiek
te pompen, dan pas kon naar Durban worden gesleept als de tanker ook gasvrij
zou worden gemaakt. De Poolzee heeft toen het voorschip ten anker gebracht
offshore Port Elisabeth.
De Poolzee langszij de
Philippine Leader Foto
collectie NSM
De Barentsz-Zee loste later
de Poolzee af die haar sleepreis met het booreiland moest gaan vervolgen. Na enkele
dagen pompen om het wrak een gunstiger diepgang te geven, lag de Philippine
Leader er een stuk beter bij. De diepgang van het achterschip was teruggebracht
van 48 naar 23 voet en van het voorschip naar 10 voet. Donderdag 12 juli: wij
arriveren in de vroege morgen met de Zwarte Zee te Port Elisabeth en gaan nabij
de Philippine Leader ten anker, wij liggen standby om de Philippine Leader vast
te maken. In die tussentijd geven wij aan de Barentsz-Zee, die we eerder deze
reis tegenkwamen haar sleepgerei etc. terug van de op driftgeraakte ponton.
Bootsman Piet en zijn mannen hebben gelukkig hun spullen terug en wij hebben
weer wat meer ruimte aan dek.
De Philippine Leader is vastgemaakt,
de boot met compressor ligt langszij en bezig met het thuis hieuwen van het
anker van de P.L. Foto’s Ron
In de vroege middag maken we
de Philippine Leader vast. Aan boord van de tanker was reeds een
sleepverbinding gemaakt met het sleepgerei van de Poolzee dus kunnen wij daarop
vastmaken en horen daarna wel wat de bedoeling is.
De sleepvaart zit vaak vol
met verrassingen. Misschien is het aardig om het voorschip naar Griekenland te
brengen (voor de sloop) of naar het Verre Oosten, we wachten af. Om 09.00 uur
wordt begonnen om het anker van de Philippine Leader thuis te halen, een ponton
die bij dit schip aan bakboord langszij ligt, levert met behulp van een
compressor het vermogen. Als er nog 64 vadem ketting uitstaat gaat de Zwarte
Zee vastmaken. Als we vaststaan stomen we een eind onze draad uit en ankeren we
zelf ook.
Het anker van de P.L. is
thuisgehaald Foto
Rob
Om een uur of drie in de
middag is het anker van de Philippine Leader scheep en is de Zwarte Zee ook
anker op. We vieren vier schijven draad en gaan slepen richting Durban, het
weer is goed Oostenwind 2-3 en een golvend zeetje, dus wat wil een zeeman nog
meer. Als we op dieper water komen wordt de draad op acht en een halve schijf
gevierd. De sleepdraad wordt van zogenaamde sleden (draadbeschermers) voorzien,
de sleep volgt goed dus “niks in het vetje.”
Zaterdag 14 juli is het weer
onrustig, N.N.O. wind stormachtig 7-8 en een aanschietende zee. We sturen pal
Oost dus is het stampen geblazen. We verminderen wat vermogen om de boel heel
te houden en zo sukkelen we richting Durban.
Vrijdag 20 juli halen we drie
schijven draad in en wat later komen we aan op de rede van Durban. Er wordt nog
eens draad opgekort en gaan op één motor draaien, de Philippine Leader zwemt nu
vrij kort achter ons. Het weer is schitterend en we houden gaande voor de kust
nabij Durban.
Gaande houden voor de kust
van Durban Foto
Rob
Woensdag 25 juli krijgen we
een telexbericht dat morgen de Barentsz-Zee bij ons langskomt om ons van de
nodige brandstof te voorzien, we varen nog steeds heen en weer ter hoogte van
Durban. De volgende dag laat in de avond arriveert de Barentsz-Zee om ons te
bunkeren. We hebben inmiddels weer een schijfje draad gevierd. De wind is snel
toegenomen tot Z.Z.O. 7 dus wachten we de andere dag maar af. De dag erop wordt
besloten om het bunkeren maar uit te stellen tot morgen, het weer is te slecht
en met een moeilijke zeegang. We ontvangen bericht van ons kantoor Rotterdam
dat de Zwarte Zee en de Philippine Leader buitengaats moeten blijven en gaande
houden. Daar we aardig door onze proviand heen begin te raken, is besloten dat
proviand en stores op de rede aan boord zullen worden gebracht. De volgende
dag, het weer is goed Z.W. wind 4-5 komt om 07.00 uur de Barentsz-Zee aanpassen
en staat tien minuten later vast.
De Barentsz-Zee komt
aanpassen en staat even later vast, de brandstof wordt gebunkerd
Foto’s Ron
De bunkerslangen worden op de
Zwarte Zee over de kop binnengehaald en even later start de Barentsz-Zee met
het overpompen van de brandstof
De Zwarte Zee is gebunkerd en
kan er weer tegen Foto’s collectie NSM
Om 16.15 uur wordt er gestopt
met bunkeren, we hebben er 160 ton brandstof bij dus kunnen we weer even heen
en weer houden. De Barentsz-Zee keert terug naar de haven van Durban om zelf
ook weer een slokje in te nemen. Dat gaan wij ook doen en laten ons de jonge
borrel en enkele Castle biertjes goed smaken na deze drukke dag. De volgende
dag hebben we weer wat leuke klusjes, in de middag komt met een boot stores,
proviand en smeerolie aan boord. Ook wordt besloten in verband met een slecht
weer bericht met behulp van de bemanning van de Barentsz-Zee reserve voorlopers
etc. over te brengen op de Philippine Leader.
De riggers die van de wal op
deze boot zijn ingehuurd, sjorren een laadboom die is losgeraakt. Zij sluiten
ook ontgassingkanalen af met canvas en alle waterdichte deuren worden goed
afgegrendeld. Begin van de avond is alles geklaard en we vieren weer een schijf
draad, dit was weer een vruchtbare dag. Kapitein Gerrit laat de schoot-an
(borrel voor de landrotten) nog één keer rondgaan, iedereen behalve de wacht
kan voldaan te kooi gaan.
Na een drukke dag is het weer
schoot-an Foto Willem
Zondag 29 juli: is het weer
gedaan met de rust. De wind is aangewakkerd tot N.N.O. 8-9 dus hobbelen maar
weer. We hadden vandaag nog meer bunkers van de Barentsz-Zee moeten krijgen,
dus die mogen lekker achter de breakwaters van Durban blijven liggen tot het
weer een beetje handzamer wordt. We vieren de draad nog maar eens een schijf,
de sleep giert zwaar van stuurboord naar bakboord.
We draaien vol op één kar
maar de tweede moet ook gestart worden om goed de golven af te rijden.Maandag
30 juli: het is even schrikken, we zijn net op wacht van de zondagnacht in de
maandagochtend en krijgen te 00.40 uur een black out.
Van tweede stuurman Bo krijg
ik opdracht om onder de bak standby het anker te zijn (je weet maar nooit). Het
is roetdonker onder de bak maar met de zaklamp erbij heb ik toch wat licht.
Kapitein Gerrit is inmiddels op de brug, maar gelukkig meldt de machinekamer 10
minuten later dat alles in orde is. De motoren draaien weer, de black out is
het gevolg van water in de brandstof en water daar draaien zelfs de karren van
de Zwarte Zee niet op. Er was waarschijnlijk met bunkeren wat water mee naar
binnen aangezogen, het probleem was gelukkig snel opgelost. Dinsdag 31 juli:
korten we weer op, de Barentsz-Zee komt weer langs om ons te voorzien van meer
brandstof. Er wordt nog een extra bunkerslang tussen gezet daar er een hoge N.N.O.
swell staat. Om 19.00 uur wordt er gestopt met bunkeren, het weer wordt opnieuw
te slecht. We worden er wel wat flauw van maar voor de rest kunnen we niet
anders dan het maar over ons heen laten komen. We willen nu toch wel eens echt
gaan slepen en mijlen maken, een andere haven, wat mooier weer.
De Barents-Zee gaat opnieuw
Durban binnen, tot de volgende keer? Hoera, vandaag 1 augustus krijgen we
bericht dat als het restant van de stores aan boord is, we naar een zogenaamde
shelterhaven stomen waar de opdrachten (?) kunnen worden uitgevoerd. Ook
krijgen we te horen dat er daarna gesleept zal worden naar Singapore. Vandaag
hebben we ineens goed weer Z.O. 2-3 en een helikopter laat om 15.00 uur stores
op het achterdek zakken. Enige uren later nemen we nog een flinke hoeveelheid
proviand aan boord die door een supplyboat wordt gebracht. We krijgen opdracht
op te stomen naar Diego Suarez in het Noorden van Madagaskar om wederom vol te
bunkeren etc.. Dinsdag 7 augustus in de avond: er wordt besloten op te stomen
naar de haven Tuléar (Madagaskar) om aldaar
de voorgeschreven voorzieningen te treffen, dat betekent meer reserve
materiaal aan boord en ballasten etc.. Varende in Mozambique Channel stellen we de koers bij.
Varend in de Straat
Mozambique op de lange tros Foto Ron
Vrijdag 10 augustus: eind van
de middag arriveren we in Tuléar en krijgen we de loods aan boord. We komen ten
anker met hulp van een locale sleepboot die achterop de Philippine Leader heeft
vastgemaakt. We nemen de tanker bakboord aan bakboord langszij en meren haar
af. De sleepverbinding laten we in takt en voor vandaag zit het werk er op,
vanavond de benen strekken in Tuléar.
De volgende dag starten we om
06.00 uur, er moet nog heel wat ballast in de voorpiek van de Philippine
Leader. Er wordt 3 x 30 meter drie duims slang aan dek gehaald en aan boord bij
ons aangesloten en door een mangat in de voorpiek van de Philippine Leader
gehangen. Het pompen wordt gestart en we geven ongeveer 50 ton ballastwater per
uur af, ook moet er nog reservemateriaal aan boord van de Philippine Leader
worden klaar gehangen. We gebruiken daarvoor een 18 meter strop 6,5 duim en 125
meter voorloper 6,5 duim, het nood sleepgerei wordt klaargelegd en ingesloten
aan stuurboordzijde van Philippine Leader.
Vroeg in de middag wordt nog
eens 3 x 30 meter 2,5 duims slang aangesloten op ons stuurboord waterkanon in
de achtermast. We blazen daardoor ook een aardige plons water naar de voorpiek
van de Philippine Leader. Met een bootje met aan boord een Lloyds surveyor
wordt de diepgang regelmatig gecheckt. Eind van de middag wordt gestopt met
pompen, de diepgang van de Philippine Leader is voor 10 voet, achter 18,9 voet.
Ook wordt er op het voorschip een zogenaamd “long burning light” (lamp die
constant blijft branden) en gasfles geplaatst en ontstoken, dan wordt de sleep
in de nacht ook gezien.
Zondag 12 augustus: we
krijgen toestemming van Lloyds dat we mogen vertrekken. Slangen worden
afgekoppeld en terug aan boord genomen, mandeksels, waterdichte deuren etc.
worden allemaal goed gesloten. We kunnen weer verder de reis op, alleen is de
Philippine Leader niet ontgast, we hopen dat we daar geen problemen mee
krijgen. We gaan anker op en met de sleep achter ons stomen we op loods
aanwijzingen de haven uit. Laat in de middag wordt de sleep op lengte gevierd,
de sleep volgt goed, zwaar stampend, het weer is goed er staat een hoge
deining. De motoren worden opgevoerd tot 102 omwentelingen per minuut.
De reis door de Straat
Mozambique verloopt voor de rest uitstekend, mooi weertje, geen klagen. Wij
varen nu weer in de Indische Oceaan en er wordt besloten te bunkeren voor de
oversteek naar Singapore, die ongeveer een maand in beslag zal nemen, volgens de
kenners onder ons. De bunkerhaven wordt Diego Suarez in Noord Madagaskar. Onze
sleep zal worden overgenomen door onze kleinere zuster Mississippi die reeds
naar ons toe gestuurd is.
De Mississippi komt aanpassen en neemt
de Philippine Leader over
De Philippine Leader achter
de Zwarte Zee
Foto
Ron
De Mississippi komt aanpassen
om de P.L over te nemen
De drijflijn met onze nylon
rekker wordt aan boord gehaald op de Mississippi
Foto’s Rob
De Mississippi staat vast op
de P.L.
Foto Ron
Donderdag 23 augustus: de
Mississippi verschijnt om de sleep over te nemen. Kapitein Jan Bruins past aan
onze stuurboordzijde aan, we geven de drijflijn met daarop vastgemaakt onze
nylonrekker over die op de sleepdraad van de Mississippi wordt ingesloten. Wij
zetten koers naar Diego Suarez, drie stoten op de fluit en het transport is al
gauw uit zicht.
Vrijdag 24 augustus: om 07.00
uur arriveren we te Diego Suarez, en nemen de loods aan boord, even later gaan
we ten anker op de rede. Bij ons zal een bak langszij komen met brandstof, die
zullen we met eigen middelen moeten overpompen. ’s-Avonds om 19.00 uur gaan we anker
op, we gaan toch langs de kade afmeren omdat de bak nog niet geladen was. Onze
agent vertelt ons dat we de andere dag om 07.00 uur de bak met onze brandstof
kunnen verwachten en dan kunnen we beginnen met bunkeren. Wij kunnen eindelijk
een keer de benen strekken aan wal en even rondkijken wat er te beleven valt.
Diego Suarez blijkt swingend en gezellig.
Zaterdag 25 augustus: we
maken schoonschip zoals iedere zaterdag. Om 08.30 uur komt de bunkerboot
langszij en de bunkerslang wordt aangesloten, er wordt gestart met pompen. Daar
het niet al te snel gaat zal het laat in de avond worden voordat we helemaal
klaar zijn. Er komt ook weer verse proviand en andere versnaperingen aan boord.
We zijn nogmaals verplicht vanavond ons loopje naar de stad te maken, waar het
altijd feest lijkt te zijn. Dus wat let ons, we hebben immers een dag of dertig
in het vooruitzicht voordat we in Singapore aankomen.
Zondag 26 augustus: om 05.30
uur all hands aan dek, we ontmeren en zijn te 07.15 uur buitengaats. Volle
kracht op weg naar de Mississippi met onze sleep die wij weer van haar zullen
overnemen. De andere dag in de middag komt de Mississippi weer in zicht.
Het transport komt in zicht
we gaan de P.L. weer overnemen
Onze werkboot moet overboord, we moeten enige malen heen en weer
varen om wat proviand en een matroos voor de Mississippi over te brengen.
Als dat is gebeurd passen we
bakboord aan bakboord bij de Mississippi aan, nemen onze nylonrekker weer over
en sluiten deze weer in op onze sleepdraad.
De P.L. wordt weer
overgenomen van de Mississippi Foto’s Willem
De draad wordt op volle
lengte gevierd. Te 17.00 uur stelt onze eerste stuurman Dirk de koers in op
45◦ in positie 05◦.33’ Zuid en 52◦.32’ Oost we vervolgen onze
reis naar Singapore. De Mississippi wordt bedankt en onze sleep volgt als een
hondje, het weer is goed, golvend zeetje en Zuidoosten windje 2-3, we starten
weer goed.
Zaterdag 15 september: we
zijn inmiddels een dag of twintig onderweg vanaf Diego Suarez. De reis verloopt
zeer voorspoedig, mooi weer, licht golvende zee en een Westenwindje 2-3, we
maken gemiddeld zes mijl per uur. We bikken en schilderen dat het een lieve
lust is, de Zwarte Zee krijgt weer een aardig kleurtje en wij ook trouwens, met
elke dag zon en een beetje wind. We varen nog steeds in de Indische Oceaan waar
we het deze reis ook minder mooi hebben getroffen, ons middagbestek is 05◦.06’
Noord - 86◦.00’ Oost. We hebben ook vandaag het bericht ontvangen dat de
Zwarte Zee te Singapore moet gaan dokken, geen slecht vooruitzicht denken de
meesten van ons.
Vrijdag 21 september: varende
in de Straat Malacca. In de nacht nemen we waar dat het long burning light is
gedoofd, dit kunnen we niet gebruiken dus in de ochtend gaan onze tweede
stuurman Bo, de 2e machinist en matroos Rinus naar de sleep om het
licht weer te ontsteken. Intussen halen bootsman Cor en de matrozen onder de
gage de sleden van de sleepdraad. We korten enige schijven op want we komen in
ondieper water, op de sleep is alles o.k. en de werkboot komt weer terug aan
boord. Het scheepvaartverkeer neemt toe dus extra goed opletten, vooral in de
nacht. Door af en toe met ons grote zoeklicht op de sleep te schijnen, houden
wij de opkomende en passerende vaart wel op een veilige afstand. Ons
middagbestek 05◦.32’ Noord - 97◦.10’ Oost.
Dinsdag 25 september: vandaag
komen we aan in Singapore. We korten de sleepdraad op tot de nylonrekker op het
achterschip komt, de loods komt om 12.20 uur aan boord en er wordt een crew op
de Philippine Leader gezet onder leiding van 2e stuurman Bo. Aan
stuurboord achter maakt een havensleper vast en op de Philippine Leader wordt
bakboordsanker klaargemaakt. We stomen langzaam op naar de ankerpositie. Daar
aangekomen gaat de Philippine Leader ten anker, steken drie shackles te water.
De Zwarte Zee gaat langszij de tanker en meren af aan stuurboordzijde, we
korten de tros verder op, halen onze nylonrekker scheep en draaien de voorloper
op onze bakboord verhaalkop. Opeens begint de Zwarte Zee vaart over de
voorsteven te maken waardoor het voorspring breekt.
Kapitein Gerrit haalt de
telegraaf op achteruit maar we gaan steeds verder vooruit ook na herhaaldelijk
proberen achteruit te slaan. Meereinden zijn als een gaarentje gebroken, de
verhaalkop aan bakboord plus as worden ontzet omdat de voorloper daar op
vaststaat in verband met sleep inhalen.
Kort daarop reageert de
Zwarte Zee weer op de telegraaf zoals het hoort en meren we weer af langszij de
tanker, ook wij laten nu ons anker zakken en de machines worden afbesteld. De
avond valt en ikzelf heb nog een nachtwacht te goed tot morgenochtend 06.00
uur.
Woensdag 26 september: in de
ochtend wordt het reserve sleepmateriaal van boord van de tanker gehaald en de
loods wordt besteld, deze arriveert dezelfde middag om 16.30 uur en op zijn
aanwijzingen stomen we naar de Eastern Roads, aldaar gaan we ten anker. De
volgende dag, we liggen nog ten anker, krijgen we vroeg bezoek van de Orinoco,
een zuster van de Mississippi, zij komt brandstof van ons overnemen omdat
wij in dok moeten is het beter om
minder brandstof aan boord te hebben. Om 17.00 uur heeft ze 185 ton aan
brandstof van ons overgenomen, de Orinoco gaat weer bij ons langszij vandaan.
Vrijdag 28 september: te
06.00 uur all hands aan dek, machinekamer klaar om te manoeuvreren. Om 06.45
uur komt de loods aan boord en we gaan anker op, even later gaan we voor de
kant bij Keppel Shipyard, hier gaat onze Zwarte Zee flink onder handen genomen
worden. Buitenboord wordt geheel aangepakt, roest gestraald, geverfd etc.
krijgen een nieuwe radar, sloepen worden nagezien zoals ook onze werkboot. De
machinekamer heeft ook heel veel werk, er wordt dag en nacht doorgewerkt. Een
grote reparatie aan onze sleepwinch waarvan een as flinke schade had opgelopen
maar alles zal wel weer goed komen. ’s-Avonds en ook wel overdag als we de
vrije wacht hebben, vermaken wij ons aan de wal. Wat dat betreft biedt
Singapore je alle mogelijkheden. Eten, drinken en veel plezier.
Vrijdag 12 oktober: de werf
is klaar met de Zwarte Zee, ze ziet er weer uit als een goudhaantje, ons jacht.
Ze staat weer strak in de verf en lijkt weer als tien jaar geleden toen ik mijn
eerste reis met haar maakte, alleen zijn de kleuren van onze maatschappij
veranderd. Om 06.00 uur altijd op tijd, komt de loods aan boord, het wordt een
drukke dag. Kapitein Gerrit test de Zwarte Zee of ze alles nog kan en ja wel,
we gaan vóór en achteruit, bakboord en stuurboord uit wanneer onze ouwe dat
wil. Alles verloopt hierbij naar wens. Er wordt ook weer de nodige smeerolie
gebunkerd, gekalibreerd en kompas gesteld, alles lijkt dus o.k. en we gaan weer
op de Eastern Roads voor anker.
Stationsdienst te Singapore
(1966) in de verte de Clifford Pier
De volgende dag is het weer
schoon schip en er moet weer vol gebunkerd worden, de loods komt aan boord. We
stomen naar Pulu Bukom alwaar we bunkeren, na het bunkeren varen we terug naar
de Eastern Roads en ankeren.
Hoofdstuk IV
Stranding in West Irian
Zondag 14 oktober: we hebben
de stationsdienst van de Tasman Zee overgenomen en zijn klaar voor alle
diensten. Het is schitterend weer en we krijgen bezoek van onze vaste
“melkmeisjes” Helen, Jennifer en Betty, wie kent ze niet op de Smit boten. Het
lijkt een beetje op vakantie.
Vandaag 16 oktober: het is
zweten geblazen, we verwisselen onze stuurboord sleepdraad omdat de oude draad
is afgekeurd. We draaien deze op een lege winch in ons bergingsruim en draaien
de nieuwe draad voorzien van nieuwe vulcalon sleden op de stuurboord
sleepwinch, die kan er weer even tegen en we hopen er gauw iets aan vast “te
knopen.”
Dinsdag 23 oktober: we
ontvangen bericht dat het Japanse M.S. Eidai Maru aan de grond is gelopen, zij
heeft dringend hulp nodig. We hieuwen anker en varen op volle kracht naar de
opgegeven positie. Te 09.15 uur wordt een dinghy waargenomen, getrokken door
een vletje. We stellen de koers naar de positie van de dinghy en zetten onze
werkboot over de muur. Deze maakt het vletje en de dinghy vast en brengt het
spul bij de Zwarte Zee aan stuurboord langszij, onder onze kraan. Er blijken totaal
negen man in de dinghy en het vletje te zitten, zij worden door ons aan boord
genomen zoals ook het vletje en de dinghy en blijken
afkomstig te zijn van de
Eidai Maru.
De dinghy en het vletje van de Eidai Maru Foto’s Willem
De werkboot wordt scheep
gehaald en wij stomen door naar de positie waar de Eidai Maru omhoog zit. Om
11.00 uur gaat de werkboot weer over de muur, we gaan een kijkje nemen bij het
scheepje. Kapitein en enkele
bemanningsleden gaan naar het scheepje voor inspectie.
Een klein uurtje later komen
we weer terug bij de Zwarte Zee, na de inspectie blijkt dat het M.S. Eidai Maru
een total loss is. Kantoor Rotterdam wordt ingelicht en we stomen weer terug om
weer te ankeren op de Eastern Roads.
Vrijdag 26 oktober: we gaan weer
anker op in verband met een tanker, het M.S. Tola waarvan het voorschip in
brand staat. We stomen richting opgegeven positie en trachten radioverbinding
te krijgen met de Tola, maar zonder resultaat. Via Singapore radio kanaal 16
VHF lukt het ook al niet, rond 16.00 uur keren we weer terug naar Eastern Roads
daar de Singapore blusboten de brand reeds onder controle hebben. Een half uur
later klettert ons anker weer op de bodem, we gaan onze brandblusmiddelen
opbergen die we eerder hadden klaargelegd. We zaten er weer helaas naast,
volgende keer beter.
Zondag 28 oktober: vandaag
zijn we even stationsboot af. Onze kapitein Gerrit is de wal op om de dokter te
bezoeken voor een zeer pijnlijke knie. In de loop van de avond belt onze agent
dat onze ouwe ter observatie is opgenomen en in het hospitaal moet blijven. De
Mississippi die ook nog in Singapore ligt, wordt nu eerste stationsboot, we
hopen dat kapitein Gerrit ons weer gauw komt versterken.
De andere dag krijgen we een
andere kapitein, het is kapitein Jan Bruins van de Mississippi die het gezag op
de Zwarte Zee overneemt. We hopen dat het goed komt met kapitein Gerrit en
wensen hem het allerbeste, we hadden er een beste schipper aan.
Zaterdag 3 november: we
hebben weer een mooie zaterdag, een schoon schip, zon en kok Kees zorgt dat we
goed te eten hebben dus we denken weer dat het een vakantieweekend wordt. Dan
luidt weer de joppen bel, om 17.40 uur ontvangen we het bericht van het kantoor
om op te stomen naar het Noorse vrachtschip “Hoegh Pride” dat in positie
1◦.00’ Zuid en - 131◦.00’ Oost aan de grond zit. Ze is geladen met
achtduizend ton graan en enkele Mack trucks als deklading. Rotterdam bericht
ons zo spoedig mogelijk te vertrekken en Lloyds open form aan te bieden. Zou
dit hem nu echt worden, het is een aardig eindje stomen naar Sorong West Irian
(het voormalig Nieuw Guinea). Bij controle voor de benodigde zeekaarten blijken
deze niet aan boord te zijn. Per VHF worden deze via onze agent met spoed
besteld. Iedereen die er niet is, wordt van de wal teruggeroepen. Om 20.00 uur
zijn de zeekaarten aan boord en gaan we anker op, we zien Singapore steeds
kleiner worden. Diverse mannen hebben het er wel wat zwaar mee, we lagen er
natuurlijk al een poosje en je gaat jezelf er toch een beetje thuis voelen. Maar
ja, als het goed is gaan we wat extra joppengeld verdienen dus dan maar varen
en flink de gang erin. We varen volle kracht 16 á 17 mijl per uur in de Java
Zee, schitterend weer, geen zuchtje wind en we hopen dat de Hoegh Pride blijft
zitten waar ze zit, misschien een beetje egoïstisch, maar goed voor ons. Onze
middag positie 4◦.28’ Zuid - 111◦.29’ Oost. Hoegh Pride’s positie
is nauwkeurig 131◦.04’.54 Oost - 01◦.11’.54 Zuid dus we moeten nog
een paar dagen stomen.
Het is schitterend varen in
de Indonesische archipel Foto Ron
Woensdag 7 november: we varen
in de Flores Zee en krijgen bericht van Rotterdam dat de Zwarte Zee wordt
aangenomen op contract Lloyds open form vooropgesteld dat de Hoegh Pride nog
aan de grond zit bij aankomst, we blijven hopen natuurlijk.
Vrijdag 9 november: varende
in de Ceram Zee, de namen van de eilanden en zeeën die we nu bevaren las ik
vroeger in mijn schoolatlas. We moesten veel van deze eilanden in volgorde
kunnen benoemen, zoals Java, Sumatra, Borneo, Celebes, Bali etc.. Nu vaar ik
zelf mee met onze Zwarte Zee en we passeren veel van die bekende namen waar ik
vroeger van droomde, maar vandaag is
het zover. Na een kleine zes dagen volle kracht varen, arriveren we bij Hoegh
Pride, doch na peilingen blijkt dat ze aan de andere kant van de bank vastzit.
We trachten zeer langzaam over de bank te stomen waar volgens de kaart 45 vaam
water staat. Dit is echter niet correct dus manoeuvreren we achteruit naar een
positie waar voldoende water staat. We gaan voor anker drie shackles te water,
de diepte onder het schip 35 voet dus ruimte genoeg, onze werkboot gaat over de
muur en kapitein Jan vaart met enkele opvarenden naar de Hoegh Pride. Te 16.15
uur keren zij weer terug op de Zwarte Zee met een getekend Lloyds Open Form
contract. De kapitein van de Hoegh Pride zegt dat “everything under control” is
aan boord. Rond 17.00 uur die middag gaat stuurman Dirk en enkele opvarenden
lodingen verrichten en merken ze ondieptes met oranje boeien de zogenaamde
“Schotse Blazen.” Om 18.00 uur is de werkboot weer terug en deze wordt weer
scheep gehaald. Besloten wordt met daglicht op te stomen naar een nieuwe
positie van waaruit de sleepverbinding kan worden gemaakt.
Zaterdag 10 november:
ontvangen we bericht dat de Zwarte Zee in Sorong moet inklaren. Om 11.30 uur
gaan we ten anker op de rede van Sorong maar er heerst daar toch wat verwarring
aan de wal over het inklaren. Rond 17.00 uur die middag ontvangen we van de
agent te Singapore bericht dat wij volgens Djakarta agent niet behoeven in te
klaren. Verwarring alom, we besluiten te wachten op bergings-inspecteur Hans W.
die zal in de avond op locatie arriveren, zo wordt gezegd.
De Noorse Hoegh Pride aan de
grond nabij Sorong Foto Hans
Walekamp
We wachten de gehele dag op
de autoriteiten om in te klaren, maar we worden geïnformeerd dat de heren
morgen niet kunnen komen daar het zondag is en dat dan de kantoren de gehele
dag gesloten zijn en dat we de autoriteiten dan ook niet aan boord hoeven te
verwachten. Het loopt dus alles behalve gesmeerd, het is balen.
Zondag 11 november: we gaan
weer anker op en stomen weer naar de Hoegh Pride.
Bij aankomst aldaar ankeren
we zo dicht mogelijk bij haar achterschip, het is uitkijken voor de ondieptes.
We ankeren op een meter of driehonderd vanaf de Hoegh Pride, dichterbij is geen
optie. De werkboot gaat weer over de muur, met kapitein Jan en eerste
werktuigkundige Cees voor besprekingen. Onze eerste stuurman Dirk verricht
opnieuw lodingen nabij het achterschip en rondom de Zwarte Zee.
Er moet rekening worden
gehouden bij het vlottrekken dat de Zwarte Zee zo goed als niet kan scheren
vanwege ondieptes zowel aan bak- als aan stuurboord. Intussen heeft ook
bergingsinspecteur Hans W. zich bij ons gevoegd, ook hij gaat aan boord van de
Hoegh Pride en er wordt veel overleg gepleegd. Er wordt ook besloten om
morgenvroeg naar Sorong te stomen en in te klaren, Hans W. blijft op de Hoegh
Pride.
De Hoegh Pride aan de grond,
Sorong (West Irian) Foto Ron
Maandag 12 november: worden we
gelukkig ingeklaard, we varen weer van Sorong terug naar de Hoegh Pride. We
sluiten onze nylonrekker in op de sleepdraad, de Hoekse draad ligt klaar dus
heel het spul kan naar de Hoegh Pride worden getrokken. Onze afstand tot het
achterschip van de Hoegh Pride bedraagt ongeveer 900 voet dus zo’n tweehonderd
zeventig meter. Om 14.30 uur gaat de drijflijn overboord, deze wordt met de
werkboot naar de Hoegh Pride gevaren en men kan dan onze Hoekse draad op de
Hoegh Pride gaan binnenhalen. Even later wordt deze draad binnengehaald door de
Panama kluis achterop de Hoegh Pride, en belegd over twee stel bolders. Te
18.30 uur bij hoog water krijgen we de opdracht te gaan trekken met de Zwarte
Zee, we hieuwen anker op en de motoren worden opgevoerd tot vol vermogen. Te
20.30 uur wordt gestopt met trekken daar het water al één voet gezakt is en de
Hoegh Pride geen beweging vertoond. We vieren wat draad en laten ons stuurboord
anker vallen, we wachten af tot de volgende dag.
Dinsdag 13 november: eerste
stuurman Dirk vaart met twee opvarenden naar de Hoegh Pride met de werkboot, er
worden duikwerkzaamheden verricht.
De Hoegh Pride staat
vast De
werkboot had het weer druk
Het bergingsanker ligt
klaar Het jijn en
manilla gaan over op de HP
Foto’s De Sleeptros
Na bespreking met
bergingsinspecteur Hans W. wordt besloten een grondtakel uit te zetten vanaf de
Hoegh Pride’s achterschip. We maken het drie ton bergingsanker klaar en halen
vijfhonderd meter 5 duim “stranddraad” aan dek en sluiten die in op het
bergingsanker. Ook wordt er een volle kuil zeven duim Manilla en twee drie
schijfs houten blokken met metalen schijven, de zogenaamde jijnen en carpenter
stoppers worden aan dek klaargelegd, dit alles gaat later in de werkboot en
wordt naar de Hoegh Pride gebracht. Het bergingsanker hangt aan stuurboordzijde
bij ons aan boord en is klaar om te laten vallen , ook de stranddraad van het
bergingsanker wordt met de drijflijn aan boord van de Hoegh Pride getrokken. We
gaan met een aantal bemanningsleden aan boord van de Hoegh Pride, scheren het
jijn in waar we mee op het bergingsanker gaan trekken. De Noorse
bemanningsleden van de Hoegh Pride kijken bedenkelijk naar de grote, zware
blokken en vragen zich af waartoe dit moet leiden. Sommigen denken dat we van
de Hoegh Pride een zeilschip gaan maken, die grote houten blokken, de kuil
zeven duim manilla, uit de zeiltijd?
Wacht maar af, zeggen wij,
tot we daarop gaan trekken “you will be surprised.”
Alles is klaar om op het jijn
te gaan trekken, tweede stuurman Bo en ikzelf blijven aan boord, wij zullen op
het jijn gaan trekken met behulp van enkele matrozen van de Hoegh Pride. Eerste
stuurman Dirk en de rest van de boys varen met de werkboot terug naar de Zwarte
Zee. Om 16.00 uur krijgen we van Hans W. die ook op de Hoegh Pride is gebleven
opdracht om alvast de draad van het bergingsanker stijf te zetten met behulp
van het jijn, met daarop de carpenterstopper die op de ankerdraad is geklemd.
Om 18.20 uur geeft Hans W. aan kapitein Jan door dat de Zwarte Zee vol vermogen
kan gaan trekken, ze kan door de ondieptes aan bakboord en stuurboord niet of nauwelijks
scheren. Te 19.05 uur gaat de Hoegh Pride vol vermogen achteruit draaien. Na
vier vervaringen op het jijn staat de ankerdraad harpdeun. Onze zeven duim
manilla waar we mee op het ene jijnblok trekken, is zowat een vier duim
geworden, we trekken ongeveer vijfentwintig ton op het bergingsanker. Ineens
valt de ankerdraad slap en komt de Hoegh Pride vlot, het is 19.11 uur. De
Zwarte Zee stopt onmiddellijk met vol aan trekken, de Hoegh Pride met
achteruitslaan. De bemanning van de Hoegh Pride haalt het boeganker op en
langzaam wordt de Hoegh Pride van haar strandingplaats weggetrokken. Bo en ik
laten de stranddraad slippen, deze zal later met het bergingsanker door de
Zwarte Zee worden opgevist en aan boord worden gehaald. Er wordt gemeld dat de
Hoegh Pride geen lekkage heeft en zij heeft inmiddels ook haar boeganker
thuisgehaald. Om 23.00 uur kunnen we ook de sleepverbinding met de Zwarte Zee
losgooien. Te 23.30 uur komen beide schepen ten anker en worden Bo en ik met de
werkboot terug aan boord gebracht, we nemen allen een neut op de goede afloop.
Woensdag 14 november: om
08.00 uur is het weer all hands. We vissen ons bergingsanker op en draaien de
stranddraad aan boord. Al het andere bergings-materiaal wordt opgehaald bij de
Hoegh Pride en weer opgeborgen, dus weer even zweten in deze tropische hitte
van West Irian. Intussen heeft stuurman Dirk gedoken om bodem en kimkielen van
de Hoegh Pride te inspecteren.
De Hoegh Pride is
vlotgetrokken schoot-an op de goede afloop Foto
Ron
Ter hoogte van ruim drie en
vier blijkt een kimkiel te zijn beschadigd over een lengte van ongeveer tien
meter.
Om 10.30 uur klaar met
inspectie omdat er teveel stroom staat, kan het voorschip niet meer
geïnspecteerd worden. Te 11.00 uur wordt de Zwarte Zee bedankt voor alle diensten,
we stomen wederom naar de rede van Sorong waar we om 20.45 ten anker komen.
Te Sorong word uitgeklaard de
terugreis naar Singapore kan beginnen
Foto De Sleeptros
Donderdag 15 november: onder
leiding van bootsman Cor beginnen we met het verder opklaren van het dek, er
ligt nog wel wat los spul hier en daar. Intussen gaat kapitein Jan met bergingsinspecteur
Hans naar de wal om uit te klaren en die keren even later weer terug aan boord,
we zijn uitgeklaard. Hans wordt met zijn bagage aan de wal gezet met onze
werkboot, deze keert direct weer terug en we plaatsen met behulp van onze kraan
deze zeevast in haar stoelen. In de machinekamer worden de motoren gestart en
om 11.40 uur gaan we anker op, de bedoeling is terug naar station Singapore te
stomen. Met de 12.00 uur schootan proosten we op de goede afloop. We kunnen
weer lekker schilderen, soppen en alles wat er bij hoort om onze Zwarte Zee
weer tot in de puntjes in Singapore te krijgen, we zullen daar worden afgelost.
We passeren weer diverse
Indonesische eilanden Foto Ron
We varen met schitterend weer
door de Java Zee via de Zuid-Chinese Zee en de Straat Singapore naar onze plek
op de Eastern Anchor Roads te Singapore waar we op 22 november arriveren. We
krijgen direct een nieuwe kapitein, Cor K., kapitein Jan B. gaat terug naar de
Mississippi die nog steeds te Singapore ligt. Op 25 november worden we
afgelost, na zes maanden zit de reis erop. We verblijven in een hotel in
Singapore tot we de andere dag naar Nederland zullen vliegen.
We hebben nog een gezellige
avond in het locale uitgaansleven en zeggen alle kennissen en vriendinnen, die
we in de loop van de tijd in Singapore hebben leren kennen, gedag. We laten ons
het Tiger Beer goed smaken en ook de satés en de Mie Goreng. Wie weet hoelang
het zal duren voordat we hier nog eens zullen terugkomen. De volgende dag
stappen we in het vliegtuig en “zweven” naar huis waar we een paar maanden van
ons verlof zullen gaan genieten. Bedankt Zwarte Zee en bemanning, het was een
enerverende en mooie, gezellige reis.
Note: Bedankt bemanning van
het Nationaal Sleepvaart Museum voor de foto’s en toestemming van het opdiepen
van herinneringen uit de Logboeken van mijn reis in 1973 op de Zwarte Zee, it
was a great help.
Note: Rob, Willem, Frans, en
Kors, bedankt voor jullie fotobijdragen van deze reis en Harm, bedankt voor de
informatie over de Barentsz-Zee. Het is een hele goede aanvulling van mijn
eigen collectie.
Schrijver van dit verhaal,
Ron de Jong Beekhuijsen, Matroos a/b
Zwarte Zee 1973
Hieronder foto’s die niet in het verhaal voorkomen
De Shin-Yih vlotgetrokken van
Bird Island Foto’s Willem den Daas (zwart-wit)
De Shin-Yih links, de Ho-Ping
rechts
De strandingsplaats van de Shin-Yih, Bird Island,
Seychelles
De Zwarte Zee onderweg naar Port
Victoria, Mahe, Seychelles
De Zwarte Zee nadert de ankerplaats te Port Victoria
Ten anker nabij Port Victoria
Serie
in de Moesson, onderweg naar de Barentsz-Zee
De Moesson staat behoorlijk door
Varende in de Indische Oceaan
Er wordt soms veel water over genomen op het achterdek
Op naar Singapore
Zwarte Zee krijgt bunkers van de Barentsz-Zee Foto: Coll. NSM
Zwarte Zee krijgt bunkers van de
Barentsz-Zee
Foto: Coll. NSM
Foto’s
: Coll. NSM
De
Zwarte Zee begint aan haar sleepreis met de Philippine Leader naar Singapore
Op
stap met de Philippine Leader Coll.
NSM
De
Mississippi staat vast op de Philippine Leader
Mississippi met Philippine Leader
De Zwarte Zee staat weer vast op de Philippine
Leader
We nemen er nog eentje.
Na de borrel een frisse duik.
Rob en Oscar pikken een blaasje.
Bemanningslijst Zwarte
Zee 1973
ZWARTE ZEE,
EINDE REIS 1973
Foto collectie NSM
Mijn twee reizen
op de Zwarte Zee: 08-04-1963 t/m
24-02-1964 en 18-05-1973 t/m 25-11-1973
VERVOLG
HIERONDER, DE REIS IN KAART
GEZET
Gele koerslijn is met “Losse Boot” Rode koerslijn is “SLEPEND”
Met de losse boot van Bahrain naar Mahe, Seychelles / Jop, Shin Yih
Vanaf
Mahe, Seychelles naar de sleepboot Barentsz-Zee, bak DeLong 162 vastgemaakt
Met de losse boot van Bahrain naar Port
Elizabeth voor sleepreis met de Philippine Leader
l
Van Port Elizabeth, via Durban en Madagaskar naar Singapore
Oversteek van de Indische Oceaan,
slepend de Philippine Leader naar Singapore
Van Singapore naar Sorong, West Papoea, voor
vlotbrengen Hoegh Pride en retour Singapore
Schilderij van de Zwarte Zee met
Philippine Leader
Eigen werk R de Jong
Beekhuijsen