Stoomfietsen uit Vlaardingen van Rinus Nutbeij

Tekst van Jan van der Lugt

 

De Vl 50. In 1952 hadden we 3 zieke mensen aan boord was in Juli. We hadden 2 vlaggen opgezet en de politiekruiser kwam vragen wat de moeilijkheden waren. De schipper zei dat er 3 man waarvan 2 met kiespijn en de derde met een beetje buikpijn.De boot werd naar ons toegeroeid en de mensen opgehaald opgehaald. De dokter stond erg bedenkelijk te kijken bij de eerste patient en hij vroeg of die zij n eigen had kunnen wassen hij kreeg toen als antwoordt we hebben geen water genoeg aan boord.de tweede was dito en de derde daar keek de dokter met een ktitisch oog .Toen zei hij:" Nog zo'n viezerik " Afijn hij heeft ons
geholpen. Maar zei wel dat hij meeging naar ons schip. Dat deed hij dan ook. Hij een praatje gemaakt met de schipper. Het gevolg was we moesten naar Sunderland om water te gaan laden. Dat werd in journaal vermeld het gebeurde op een zaterdagmorgen. De schipper was in alle staten. Hij zei:Al gaan jullie allemaal te kreperen ik zet nooit geen 2 vlaggen meer op maar we hadden wel avond over in Sunderland en geen zieken meer.We hebben nog geprobeerd om goed te maken met de hygiene aan boord. Daar had hij niets mee te maken.
Jan

 

 

 

De Abraham was een Duitse trawler geweest die is als herstelbetaling na de oorlog naar Nederland gekomen het waren 3 schepen  de een was de Tzonne IJM 1 en de ander weet ik niet meer. Ik heb op de Abraham een reis gemaakt als tremmer naar de Barentszee..Omdat de kolen zo duur waren kreeg de rederij subsidie van de regering.Dat was FL 20000 .een ton kolen kosten ongeveer  fl.48 .Het schip verstookte ongeveer 6 ton kolen per dag.Het was een dag of 9 à 10  varen .we  hebben een beste reis gemaakt wat de vis betreft.een dag 6 à 7 waren we vol met alleen kabeljauw .We hebben een trek gemaakt van 4000 kabeljauwen.Dat was een berg daar zeg U tegen.Nu had je als bemanning een extraatje van de lever.Maar die moest de 1 machinist in vaten doen we hadden geen traan koker.Dus die lever moest door  de deutel van dat vat.dus dat was koud karweitje Dus machinist gooide zo af en toe een lever overboord De matrozen stonden te strippen  dus die zagen dat Daar werd op onvervalst egmonds wat van gezegd .Ik had nog nooit van mijn leven en   nog niet zulke  vloeken gehoord.Er werd te verstaan gegeven dat hij gooide hun hard  verdiende centjes overboord Hij wou het eerst nog ontkennen maar dat hielp niet.Hij zei dat de matrozen het vuil zelf overboord gooide.Toen werd hem weer op zijn egmonds gezegd dat ze hun vuil in manden bewaarde en dat de meeuwen luid krijsend op de lever doken.Maar al met al  hebben we een mooie besomming gemaakt.Buiten de subsidie fl;44000.00 aan vis  dus 1% voor mij en een maandgage van een fl 250,00.Met de vr..gr Jan.  

 

 

VL 103. Op 20 april 1943 is dit schip in de haven Bergen (Noorwegen) door de ondergrondse gesaboteerd en in de lucht gevlogen met veel doden en gewonden en veel mensen zijn tijdelijk blind geweest. Door de ontploffing van naar zeggen T.N.T.
Dit gebeurde op Hitler zijn verjaardag.

Onderstaande foto van de VL86 komt van Jan eveneens de tekst.

Hier een foto van 2 Vlaardingse fietsen de een is aleens op kombuisgepraat gezet .De Vl 16 nog niet .De Vl 16 is na de oorlog uit Duitsland gekomen in Delfzijl daar keerde alle loggers terug die in in beslag genomen waren.Toen het schip vrij gegeven was is met nog een paar schepen naar Vlaardingen gebracht. Ter hoogte van de Huibertsgat boei is schip in aanvaring gekomen en gezonken. Bij mijn weten is zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd. De Vl 16 was een grote en natte fiets een natte fiets wil zeggen dat het schip geschikt was voor de beugvisserij dus met een bun. Dat hebt ze tot ongeveer 1935 gedaan. Mijn vader is in 1938 stuurman geweest op de Vl 16 de Voorloper..Jan