de Majang
Klik op onderstaande foto voor de vergroting
De K.P.M.- Meiers
Wij hadden in de goede oude tijd bij de K.P.M.vele Meiers, nl.
blikjes Meier, baard Meier, Haagse Meier, conserverstie Meier, spoorweg Meier,
vooral niet te vergeten onze onvolprezen Directeur Straatmeier en waarover dit
verhaal gaat, mijnheer Oor Meier (burgelijke stand Meier sadja)
Deze naam was indertijd zo populair dat wij jongeren niet beter wisten of
Oormeier was de werkelijke naam van deze heer. Toen wij voor het eerst met een
clubje jongelui uit Holland kwamen, werden wij direct op verschillende
reparatieschepen geplaatst en namen wij onze intrek in hotel ' Meertens' waar
ook de heer Oormeier gelogeerd was. Wij hoorden hem niet anders dan met Oormeier
aanspreken, en dachten dat het zo hoorde. Een van ons werd bij de heer Oormeier
geplaatst en antwoordde zijn chef steeds beleefd: " Jawel mijnheer
Oormeier, zeker mijnheer Oormeier" enz.
Dit ging de brave man op een zeker moment vervelen en hij barste los:
"Zeg, jongeman, mijn oren en jouw hersens zouden samen een prachtige
ezelskop vormen."
Uitblazen in de achterkuil.
Druk varen en hard werken was het bij de K.P.M.,
maar allen werkten samen, in goede harmonie en in een geest van goede
kameraadschap. Wat kon het daar op het tempatje in de achterkuil, of in het
tuintje op de kleine scheepjes gezellig zijn. Gij allen, mijn oude makkers,
herrinnert u die gezellige sfeer. Daar werd gegrapt en gelachen, en natuurlijk
ook wel gekankerd. Maar altijd wist er een weer het goede woord te vinden en dan
was de geest der opgewektheid gauw weer gevonden. Wat kon het daar op dat
broeiende Bandjermasin razend druk zijn. Daar werden de aangebrachte
stukgoederen gelost, en zo gauw er maar weer wat ruimte aan boord was werd er al
weer geladen ook. Kisten vruchten werden er van boord gedragen en intussen
sjouwde men kisten gezouten eieren weer aan boord. Grote boomstammen werden
vanuit de kali aan boord gehesen, tabaksmatten werden uit prauwen geladen, dun
rond-hout (galams) werden door de patrijspoorten naar binnen gestoken, terwijl
intussen van alle kanten de pakken kadjangmatten om je oren vlogen, de ruimen
in. Dit alles begeleid door een koor van stemmen, dat het monotone tallyliedje
uitzong: 'Satoe djadi sahatoe, doea, ja tiga, enz.'
Even uitblazen in de achterkuil
Het m.s. "Tinombo" bij een aanlegsteiger te Selat Pandjang om sago te laden.
1891-1966
75 JAAR KPM.
VIJF EN ZEVENTIG PAKETVAART JAREN
HEBT GIJ DE SCHEPEN LATEN VAREN
MET IN DE GORDEL VAN SMARAGD
UW GROOTSTE WERK IN STERKE KRACHT
'T BEGIN WAS KLEIN MAAR GROEIDE GROOT
HET WIERP DE VRUCHTEN IN UW SCHOOT
DOOR NOESTE ARBEID DAG EN NACHT
PAKETVAARTGEEST EENDRACHT MAAKT MACHT
TWEE OORLOGEN WROETTEN AAN 'T BESTAAN
MAAR ZONDER BREKEN BENT GIJ VOORT GEGAAN
EN ONDANKS ZWARE CRISIS JAREN
HET LIJNENSTELSTEL BLIJVEN VAREN
VAN OOST TOT WEST VAN ZUID TOT NOORD
PLOEGDEN UW SCHEPEN STEEDS WEER VOORT
DE RUIMEN VOL HET VEE AAN DEK
ER WAS GEEN ONBEZETTE PLEK
DE VARKENS MEEST BIJ VIJVEN HOOG
ZIJ LIETEN NOOIT EEN PLEKJE DROOG
EEN RADERWERK DAT LIEP GESMEERD
NOOIT WERD EEN UUR TE LANG GEMEERD
OOK GIJ MOEST BUIGEN VOOR GEWELD
DOCH WERD DE KOERS OPNIEUW GESTELD
DOOR VAST GELOOF IN EIGEN KUNNEN
LIET GIJ DE NIEUWE LIJNEN RUNNEN
MET HANDEN STERK INEEN GESLAGEN
PAKETVAARTGEEST WEER UITGEDRAGEN
OPNIEUW NAAR VERRE VREEMDE KUSTEN
ZONDER RESPIJT ZONDER TE RUSTEN
DOOR SAMEN GAAN VAN WAL EN VLOOT
WEER NIEUWE VRUCHTEN IN UW SCHOOT
EN NIMMER TOCH ZULT GIJ VERSAGEN
U VAN DE ZEE LATEN VERJAGEN
HETGEEN DAT WERD DOOR STAND GEBRACHT
ALS ERFENIS VOOR 'T NAGESLACHT
MET "VOL VOORUIT" DOOR OP DE ZEE
BEHOUDEN VAART NAAR IEDER REE
Badjos.
Zijn wij het allen er over eens, dat onze
badjos de beste koelies waren? Wat een prachtkerels had je daaronder! Met 6
badjos in je ruim ging het doorgaans gesmeerder dan met 12 Javanen of andere
landslieden. Je ziet ze nog voor je, als ze aan het sjouwen waren in de coprah
of rottan. Hoeveel pikol was het ook weer, waarme ze op hun nek wegdraafden?
Lastig in de omgang? Ach, dat hing voornamelijk van de mandoer af of anders lag
het aan jezelf, want je moest ze op een speciale manier behandelen, niet waar?
Als ik hier zo eens een ploeg arbeiders zie, maak ik wel eens een vergelijking
met vroeger. Maar geef mij maar de badjos!!!
C'est la Guerre
Het
gebeurde in een grote havenplaats in Indië, zo niet de grootste, dan toch op
één na de grootste. Donderdags was er een groot schip van een grote
scheepvaartmaatschappij uit Australië binnengekomen en lag aan de kade
afgemeerd. Een douane-ambtenaaar kwam aan boord en omdat reglementen nu eenmaal
reglementen zijn en het gouverment nu eenmaal een gouverment is dat vele
ambtenaren heeft die de reglementen stipt navolgen, kon het gebeuren dat de
passagiers alle foto en filmtoestellen werden afgenomen.
"Want ziet u, meneer, er mogen uit oogpunt van defensie geen foto's op de
kade of aan de wal worden gemaakt -c'est la guerre- dat begrijpt u wel!"
Dies werden "all these things" verzameld en opgeborgen in de
douaneloods in een kast van een ambtenaar. Het betrokken schip kreeg een recu
waarop n.b. stond " niet verantwoordelijk voor enige schade of wegraken der
toestellen". Sic!! (of dit nu des ambtenaarssindri of des gouverments was
laat ik in het midden). Zatermiddag half vijf. Het grote schip lag op vertrek. 5
n.m., 5.15 n.m., 5.30 n.m., waar was het wachten op? "C'est la guerre"
zei de 1e stuurman. "C'est la guerre" zei ook de administrateur. Een
gevlieg van fietsen langs de goedang - gezeur van "mas" oppas:
"wat is er eigenlijk loos?" Sectie-chef der douane opgebeld, wist van
niets, had er niets mee te maken. De beambte van de douane die de wacht had bij
de poort, zei: " Oh mneerrrr!!! ik weet niet, niet mijn werk!" Kleine
bazen, grote bazen, kleine chefs, grote chefs van scheepvaartmaatschappij
opgebeld. Natuurlijk, "Cest la guerre". De passagiers wilden hun
toestellen terug, maar de betrokken ambtenaar was voor het weekend naar
"boven" en had de sleutel meegenomen! Tableau!. Weer geren en gedraaf.
Adminstrateur aan de telefoon..... aan de andere kant één of andere hoge
douane-toean.
"Ja hallo, ja wat zegt u-Oh! Ja,ja, met scheepstimmerman de kast
openbreken? Dus forceren? Ja, ja, dank u, c'est la guerre"..... en aldus
geschiedde. Het schip kon ten 6.25 n.m. vertrekken! Vrienden, wegbrengers,
kennissen en inwoners van de grote stad stonden op de kade druk foto's te maken,
waarop een Australiër opmerkte: 'Damm funny, look at that".
"C'est la guerre" maakte iemand de opmerking.
Het handgeknoopte tapijt.
Toen de stuurman werd overgeplaatst raakte de ouwe een meeligger kwijt,
waarmede hij onder genot van een borrel en een goeie sigaar vele
maatschappelijke misstanden had rechtgezet. Zeker, de nieuwe stuurman was ook
wel een aardige vent en allezins capabel voor zijn werk, maar toch was ie
anders, inplaats van, zoals de vorige stuurman, met de ouwe de wereld te gaan
zitten hervormen, trok deze zich na de dienst terug en je zag hem de hele avond
niet meer. Geen wonder, dat de ouwe zich enigzins eenzaam ging voelen en hoewel
eigenlijk tegen zijn principes indruisend, besloot hij de regel van Mohammed en
de berg in toepassing te brengen en de stuurman maar eens op eigen terrein te
gaan opzoeken. Tot zijn grote verbazing trof hij de stuurman aan achter een
grote berg wollen draden, die hij met veel ijver door een of andere lap zat te
prikken. Na een opmerking van de ouwe, dat hij dacht op een schip te zitten en
niet bij een vereniging huisvrouwen, antwoordde de stuurman, dat hij aan
huisvlijt deed en een tapijt aan het knopen was. De ouwe, toch niets te doen
hebbende, bestelde wat te drinken en liet zich intussen door de stuurman de
gehele knooptechniek gewillig uitleggen. Misschien ook onder de invloed van het
genuttigde, misschien ook door de overtuigingskracht des stuurmans betoog en
gefascineerd door diens vaardige handen, geraakte de ouwe er langzamerhand
heilig van overtuigd, dat tapijtknopen datgene was waar het de zeeman door de
eeuwen heen in zijn vrije tijd aan had ontbroken. Aldus besloot de ouwe zelf ook
te gaan knopen en bestelde de zelfde avond bij vrouwlief in Holland de benodigde
materialen, nadat de stuurman hem had verzekerd, zodra de boel zou arriveren,
hem te zullen inwijden in de geheime van de edele knoopkunst. Echter, het
noodlot maakt rare kronkels en zo gebeurde het, dat op de dag, dat des kapiteins
knoopboel arriveerde, de knopende stuurman werd overgeplaatst en de kapitein met
een berg wol alsmede knoopapparaten bleef zitten, zonder nog van de
knooptechniek op de hoogte te zijn. Na vele avonden van vergeefs moeizaam pogen,
zwiepte de ouwe, wat te verwachten was in een vlaag van woede de gehele boel
overboord, bestelde een borrel en ging naar de nieuwe stuurman om eens te kijken
wat deze van zijn hervormingsplannen dacht........