De laatste reis van kapitein Spui.
Je kon het aan alles merken.Captain Spui zoals hij graag werd genoemd ging aan
een van zijn laatste reizen beginnen.
De man had een veel bewogen leven achter de rug, en was zoals wij dat noemde een
beetje gek gevaren in de oorlog een groot deel in Engeland door gebracht. Het leek
wel of hij voelde dat dit de laatste kansen waren om onuitwisbare herinneringen
na te laten. Dit alles aan boord van zijn scheepje de SILVAPLANA. Ook zijn vrouw
die zo’n 20 jaar jonger was voer nog al eens mee.
we lagen altijd in de tweede Katendrechtse bij Veltenaar voor mij ideaal want
ik woonde op Zuid en we waren iedere 10 dagen terug, was pas getrouwd dus mijn
vrouw kon zodra we aankwamen naar boord toekomen, toen kon je als vrouw nog rustig
over de kaap wandelen zonder lastig gevallen te worden.
Maar terug naar Captain Spui.
Hij had gezien dat ik nogal eens bezig was met het maken van sierknopen, allemansendjes
en zo. Hij riep mij op een keer apart en vroeg mij heel vertrouwelijk of ik niet
wat lijnen voor hem wilde maken met sierknopen erin dan ging hij die thuis op
zolder hangen zo dat hij wat kon klimmen en slingeren, want met zo’n jongere
vrouw moest je toch wel in conditie blijven.
Ons vaste reisschema was Rotterdam, Kopenhagen, Malmo met tussendoor wat andere
havens, een enkele keer naar Engeland. Spui ging nooit de wal op maar in Engeland
voelde hij zich helemaal thuis en zat dan meestal in de een of andere bar sterke
verhalen over de oorlog te vertellen.
Maar in Engeland als je wat krap bij kas zat en je wist waar die ouwe zat! Dan
moest je binnenkomen en heel hard zodat iedereen het kon horen roepen: Hai
Captain! Dan kon je heel de avond drinken wat je wou en hij zat te glunderen.
's Avonds op de brug zat hij vol sterke verhalen, ze hadden allebei een bromfiets,
een Puch dat was in zijn ogen de uitvinding van de eeuw, het toppunt van
vernuft, zo
erg dat als de plaatselijke fietsemaker hem aan zag komen, gelijk al riep Puch
mij te moeilijk rij maar door.
Er werd intussen een nieuw huis voor hem gebouwd, maar die bouwvakkers van tegenwoordig
De warmwaterkranen waren allemaal aangesloten op de kouwe, alles in het huis werkte
averechts, zelfs de schoorsteen stond aan de verkeerde kant op het huis, het was
dat hij er zelf verstand van had, anders had alles weer gesloopt moeten worden.
Toen we voor het eerst radar aan boord kregen, was het als of we in een sciencefiction
wereld terecht kwamen. Daar ging hij echt niet achter staan, ben je bedonderd zeun
allemaal röntgenstralen door je donder, in het ziekenhuis hebben ze allemaal
beschermende kleding aan, daar begin ik echt niet aan! Dus bij mist bleven bij
ons alle ramen en deuren openstaan.
Hij vond het schijnbaar ook nog als zijn taak mij tot het geloof te brengen door
iedere avond een preek te houden. Als ik dan zei ik geloof alleen maar dingen
die ik zie ging hij in de kaartenkamer staan en riep dan Jan hoor je mij, als
ik dat dan bevestigde zei hij zo is het nu ook met het geloof je ziet het niet
maar het is er wel, als je hem geen gelijk gaf schreeuwde hij zo hard dat het over
het hele schip te horen was.
's Avonds kwam zijn vrouw ook meestal naar de brug en ging dan op de kaartentafel
zitten, als hij dan een koersje uit wilde zetten was het Marie donder is op want
je zit met je reet in de Oceaan.
Met loodsen lag hij altijd overhoop. Als de loods tegen de roerganger zei zachtjes
stuurboord stond hij met zijn hand achter zijn rug zachtjes bakboord aan te
geven, in
Kopenhagen pakte hij een keer een loods in zijn kraag en zette hem op de
vleugel, met
de kreet van ben je bedonderd zeun je maakt heel mijn manoeuvre in de war, dan
stond het schuim op zijn lippen, de ruzie werd dan als we vast lagen meestal onder
een borreltje weer bijgelegd dat kon je wel aan zijn geschreeuw merken.
Ik denk dan ook dat zijn pensioen precies op tijd kwam.
Jan Visser.
Dit verhaaltje geeft tevens antwoord op de Silvretta en de Silvaplana in de rubriek
Dammers en v.d..Heide.Dit waren schepen van de Zwitserse maatschappij Alpina deze
werden geëxplodeerd door Schellen Scheepvaart Mij.toen zo rond 1960 gevestigd
in de Rivierstraat in Rotterdam vlakbij de Parkkade. (De Silvretta is omstreeks
1969 bij de Groot en van Vliet omgebouwd tot radiozendschip voor radio Noordzee
en omgedoopt in de Mebo 2)