Hoofdstuk 5 

De Hudson

Foto J.K.Ritman



Na de Kerst en Oud en Nieuw fijn met de familie te hebben doorgebracht, werd het de eerste week van Januari weer tijd om de woelige baren op te zoeken.
Van deze reis weet ik me niet echt veelmeer te herinneren, alleen dat er veel slecht weer was, op de Noordzee in de winter.
We monsterden aan op de Hudson in Rotterdam.
Het zou voor mij een relatief korte reis worden, aangezien ik mijn memoriaaltijd er bijna op had zitten.
Ik zou in April naar school terug gaan voor mijn A-Diploma, en kon in de tussentijd nog net een reisje maken.
De Hudson was het zusje van de Orinoco, mijn eerste schip, dus ik was redelijk bekend met de layout ervan.
Dat maakte het er wel een stuk gemakkelijker op. Op de Noordzee assisteerden we met het aanvoeren en afvoeren van bakken voor Heerema, die op de Noordzee booreilanden opbouwde.
Door het slechte weer kwamen we nogal eens hardhandig in aanraking met deze bakken, zodat de Hudson er nogal geschonden uitzag aan het eind van de rit.
Ook hielpen we nog met de towout van een Jacket vanuit Inverness, hetgeen een spectaculair gezicht was, 60 meter hoog, en breed, en zo.n 95 meter lang!!
Als je dat ziet kantelen, bij de lancering, en je ziet het er dan met een rotgang afschuiven en in het water plonsen, wow! Prachtig!
We deden nog allerlei andere kleine reisjes, en deden hierbij vele havens in Engeland en Noorwegen aan, al met al een leuke reis.

Door deze reis en de voorgaande, en de verantwoordelijkheden als derde machinist (en andere oorzaken van gezelliger aard) was er van het voltooien van mijn Takenboek niet veel terecht gekomen.
Dit moest echter eerst aan de Examencommissie in Den Haag overlegd worden alvorens ik mijn Voorlopig Diploma in ontvangst kon nemen, en zo door kon studeren voor mijn A-Diploma.
Het volgende verlof moest ik dus elke dag naar het kantoor op en neer reizen om dit takenboek af te maken, en zodoende toegelaten te kunnen worden op de Zeevaartschool.
Hier kon ik onder het toeziend oog van onze Hoofd mentor Dhr Biesheuvel het boek eindelijk afmaken.
Ik ben toen in mei naar de zeevaartschool gegaan, en in Juli zat ik al weer op de Elbe. Vakantiewerk!!

Foto H.van Heusden

Om niet teveel van mijn kostbare studietijd verloren te laten gaan, was ik genoodzaakt om in de schoolvakantie even “bij te werken”
Een heel leuk reisje, ook weer op de Noordzee, nu echter met lekker weer, en de meeste tijd “standby” bij een kraanbak van Heerema.
Een klein voorvalletje was, dat op een gegeven moment in de namiddag we langzaam op een in de buurt ten anker liggende bak afdreven.
De Stuur, Willem Ketting, vroeg op tijd een “klapje achteruit” maar toen ik de kar wilde omkeren, (Direct Omkeerbare Motoren) vertikte ie dat.
Na een paar keer proberen, lukte het nog niet. De telegraaf stond inmiddels al op “Half Achteruit”! Toen deze op “Vol Achteruit ging, heb ik teneinde raad maar de andere motor gestart, en deze met open indicateurkranen een riedel vol achteruit laten geven. Een herrie dat dat gaf! Niet te geloven!
Maar al met al toch een gelukkige afloop! Bij inspectie van de motor bleek dat er een pen in het omkeermechanisme was afgebroken.
Dit betekende voor de Elbe einde oefening, en we konden naar Rotterdam voor reparatie aangezien we hiervoor geen onderdelen voorradig hadden.
Dit was voor mij ook gelijk einde reis, de school was weer begonnen!

Foto van http://members.home.nl/adriana-shipping/