HOOFDMOTORREPARATIE
ZONDER MACHINIST
In 1982 voer ik als
matroos bij de tankvaartrederij van Unilever, als aflosser in vaste dienst op
diverse eigen schepen in het vervoer van eetbare olieen en vetten.
Met het mts
"Alvracht 10" waren we onderweg van Rotterdam naar Emmerich, net
over de Duitse grens. Een klein stukje boven Lobith Tolkamer hoorden we ineens
een vreemd geratel in de machinekamer, klonk niet erg goed. De
schipper zette gelijk de motor op langzaam en ik ging met de stuurman kijken
wat er aan de hand was. We hadden het gauw gezien: van de hoofdmotor, een
direkt omkeerbare 6 cylinder Werkspoor TMABS 876 van 824 pk uit 1965, was van
een van de koppen een klepveer gebroken. Snel in de motorkist gekeken en
jawel, een reserve was aan boord.
De schipper wou toch
doorvaren maar dat had volaan nog een uurtje geduurd en deadslow wel 3 uur dus
dat was geen optie en hebben hem dat ten sterkste afgeraden. Ten anker gegaan
en de boel verder bekeken en besproken. Het was vroeg in de avond, telefoon
aan boord was er in die tijd nog niet en als we als we al contact konden maken
met een monteur via Scheveningen Radio, wanneer zou die er dan zijn
en hoe kregen we hem aan boord?
Zo'n Werkspoor is een
degelijke simpele kar en onderling besloten dat we dat zelf wel konden,
ondanks dat er geen machinist of zelfs maar een motordrijver aan boord was. De
tuimelaars werden verwijderd en een stevig touwtje werd aan de klep geknoopt
en aan de koelwaterleiding vastgezet. De gebroken veer zat lekker vastgeslagen
in de halve maantjes die hem op zijn plaats hielden. Met een pompetang
(moordenaar) rukten we eraan en ineens schoot hij los, maar het scherpe randje
van de afgebroken veer raakte het gespannen touwtje die daardoor afgesneden
werd. Met afgrijzen hoorden we de klep op de zuiger naar beneden
vallen. Niemand van de""experts" had eraan gedacht om die naar
het BDP (bovenste dode punt) te tornen. Er vielen een paar hele lelijke
woorden maar dat hielp natuurlijk allemaal niet. Gelukkig was er een
reservepakkingset aan boord en hebben we de kop losgemaakt met behulp van met
lange staven verlengde sleutels, allemaal op spierkracht!
Maar we waren er nog
niet! Toen alles los was en we weer wilden opbouwen, liet de reserveveer zich
niet eenvoudig indrukken om de borgmaantjes terug te plaatsen.
Hiervoor dachten we een
hulpmiddel te hebben gezien in de motorkist maar dit bleek iets heel anders te
zijn. Maar nood breekt wetten en hebben we 2 stevige stukken lang draadeind
dezelfde lengte gezaagd en met 2 man tegen de onderkant van de takelbalk klem
gezet en de andere kant op de bovenzijde van de veer op zijn plaats gehouden,
ondertussen de cilinderkop langzaam optakelend. Ondanks dat ze lelijk bol
gingen staan drukten ze de veer ver genoeg in en konden we met een
waterpomptang de borgmaantjes weer vastzetten. Pffffffffff.........
Het hele circus weer
bevestigd en aangesloten en wonderwel paste alles en hielden we geen
onderdelen over. Het had wel een uurtje of 5 in beslag genomen maar we
konden weer verder, en het draaide als een zonnetje, nooit meer een monteur
bijgeweest !!
Willem.