14 juli:
Weer de 4-8 gelopen, met als bijna elke dag een verblindend mooie zonsopkomst. Na de wacht en een heerlijk ontbijt, ben ik de ruimen ingegaan. Vanwege de nog steeds hoge deining slingert het schip behoorlijk en dit is in de ruimen goed te merken. De containers, die "los" in de ruimen staan, bewegen behoorlijk ten opzichte van elkaar, zodat het ruim gevuld is met gekraak, geknars en geknal van tonnen staal. Dit is behoorlijk angstaanjagend, want regelmatig springen er stukken staal los boven in het ruim, die dan van 12 m. hoog op je werkhelm kunnen vallen. Met gevaar voor eigen leven heb ik alle ruimen gecheckt en in orde bevonden.
Over de telex komen er regelmatig waarschuwingen binnen om Cary in de gaten te houden, omdat ze nog steeds erg krachtig is en een grillige baan volgt. Tevens ontvangen we "navigational warnings" aangaande missile exercises bij de Amerikaanse westkust. Dit zal wel gebeuren door een vloot marineschepen uit de marinehaven van Los Angeles.
Middagpositie: 32° 20' N 147° 13' E
425 mijl ten oostzuidoosten van Yokohama.
15 juli:
De wacht is niet meer vermeldenswaardig als er niet iets bijzonders gebeurt.
Vanmiddag varen we pas langs de kern van Cary, op een afstand van 120 mijl. Dit lijkt een grote afstand maar het is voldoende dichtbij om ons als een speelbal van de storm te maken. De deining bereikte een hoogte van ca. 5 m., de wind een kracht van 7 Bft. Alles wat niet goed vaststaat aan boord gaat een eigen leven leiden, zodat het interieur van mijn hut veranderde in een decor van Jan Steen na een dronken avond. Uiteraard had ik al mijn papieren op mijn bureau laten liggen, zodat het bureau er akelig schoon uitzag.
Middagpositie: 32° 20' N 152° 00' E
645 mijl ten oostzuidoosten van Chiba.
16 juli:
Tijdens de wacht, om ongeveer 6 uur, heb ik een stuk of tien dolfijnen gezien. Die beesten zijn ogenschijnlijk altijd aan het spelen als je ze tegenkomt en vaak zwemmen ze een stukje met het schip mee, als je niet te snel gaat. Een aantal sprong regelmatig boven water uit, net als in het Dolfirama.
Tijdens de dekwerkzaamheden van 9 tot 11, ben ik de laatste dagen bezig met het vervangen van de rubberpakkingen van de ventilatieluikjes, waarvan er vier zijn per ruimluik. Dit is prettig werk, omdat je steeds lekker aan dek in de zon kan werken en zelf je tempo kan bepalen. Zodoende zie je alles wat er op zee gebeurt, van hoog overkomende vliegtuigen tot verdwaalde vissers.
Middagpositie: 34° 54' N 157° 31' E
1200 mijl oost van Kobe.
17 juli:
Er vliegen al een tijdje een aantal albatrossen met het schip mee, die zonder moeite met het schip meezweven, en alle vuilnis die we overboord zetten inspecteren op iets eetbaars. 's Morgens tijdens de wacht gooi ik ze altijd wat boterhammen uit de wachttrommel toe, die ze op hun gemak opeten, waarna ze ons weer achterna komen vliegen.
Naast alles wat ik leer aan boord, moet ik ook eten vermelden. Vanwege de matige lichaamsbeweging, is de vetafbraak dermate verminderd, dat ik toch iets teveel eet qua gewichtsverloop. Oftewel, de kans op een buikje is 100% geworden. Maar het eten is altijd zo lekker en zo veel, terwijl dit tweemaal daags warm is, dat dit een onvermijdelijkheid lijkt.
Tijdens de wacht ziet de chief een walvis, die ik helaas net misloop. In de loop van de morgen komen we terecht in een dikke mistbank. Dit houdt onmiddelijk stress in bij de ouwe, die meteen de twee radars laat observeren op scheepvaart. We varen echter na korte tijd weer heelhuids de mist uit. Weer goed gegaan............
De positie van 12.00 h. vanmiddag: 37° 13' N 164° 09' E
1620 mijl oostzuidoost van Wladiwostok.
18 juli:
Vanmorgen na de wacht weer dekwerkzaamheden gedaan. Ook weer dolfijnen gezien, dit keer een groep van ca. 30. Je kan dus beslist niet spreken van een lege zee waar niets te beleven valt, vooral omdat de albatrossen nog steeds met ons meereizen.
De temperatuur is vergeleken met het begin van de reis behoorlijk gedaald, tot ca. 18 °C 's middags. Waarschijnlijk daardoor komt er weer mist op.
De afgelopen avonden hebben we video's gezien met o.a. Van Kooten en De Bie, James Bond, Countdown en andere al dan niet qualitystuff.
Middagpositie: 39° 02' N 170° 57' E
1080 mijl zuidoost van Petropaviovsk.
19 juli donderdag:
Tijdens de wacht hebben we te maken met een depressie die ons achterna komt. Hij (of zij ?) heeft ongeveer dezelfde koers en snelheid als wij, zodat het lang duurt eer we er weer vanaf zijn. Windkracht 7 en een hoge deining, zodat we flink stampen en slingeren. De temperatuur is nu ca. 16 °C.
Vandaag heb ik de was gedaan in onze wasmachine en daarna het spul te drogen gehangen in de droogkast. Dit alles gesitueerd in een washok bij mij om de hoek, naast ons "natafelzithoekje" waar we elke dag zitten.
Dit is voor ons een bijzondere dag, omdat we de datumgrens passeren, zodat het vandaag evenals morgen donderdag is.
Middagpositie: 40° 34' N 178° 12' E
990 mijl zuidzuidwest van Dutch Harbor.
19 juli donderdag:
Een dag later dan ↑. We zijn de datumgrens gepasseerd en balen er van dat dit niet in het weekend gevallen is, dan hadden we namelijk een driedaags weekend gehad.
De temperatuur daalt nog steeds (14 °C).
Vanmorgen hebben we een oefening in brandbestrijding en een oefening schip verlaten gehouden. Ik heb o.a. met perslucht-ademapparatuur gewerkt. Over het algemeen is men snel op zijn post.
Vanmiddag zijn we op korte afstand langs een grote regenbui gegaan, waarbij op een gegeven moment drie regenbogen tegelijk te zien waren. Hiervan lagen er twee tegen elkaar aan en de derde iets verderop. Ik heb van dit prachtige schouwspel een foto gemaakt (waar achteraf twee bogen op terug te vinden zijn).
Via een telex vanuit Rotterdam hebben we het vaarschema voor de komende reis doorgekregen:
- hout laden in Canada: Prince Rupert
Harmac
Port Alberni
- lossen in de USA: Tampa (Florida)
Port Everglades (Florida)
Jacksonville (Florida)
Baltimore
Brooklyn.
Dit houdt in dat we de volledige Amerikaanse kust zullen langsvaren.
Gezien op zee:
Potloodtekening van drie prachtige regenbogen boven zee.
Prachtig !
Middagpositie: 40° 46' N 173° 13' W (!)
750 mijl noord van Midway.
20 juli:
Het is vrijdag vandaag en dat betekent brug schoonmaken. Dit is een wekelijks terugkerend spektakel hetgeen tijdens de wacht plaatsvindt. Een voordeel is dat de wacht snel om is.
De middagpositie: 40° 34' N 167° 08' W
1080 mijl zuidzuidwest van Kodiak Island.
21 juli:
Vanaf gisteravond varen we in een mistbank, die hardnekkig met ons meedrijft. Het is zelfs zo erg dat we net onze boeg kunnen zien, dus ca. 200 m. zicht. Maar ook dit keer geen sensationele aanvaringen.
Vanavond heb ik tijdens de bingo, die heel gezellig was, een halve doos (=12 flesjes) bier gewonnen. Na afloop hebben we onder het genot van onze prijzen een Koot en Bie - video gezien. Wat is het leven toch mooi !
Middagpositie: 41° 17' N 159° 26' W
1220 mijl noord van Honoloeloe.
22 juli:
In tegenstelling tot gisteren is het vandaag erg helder en zonnig weer, geen wolkje te zien. Je kan merken dat we weer in de buurt van het vasteland komen, af en toe zien we afval drijven en er zijn meer vogels te zien.
Middagpositie: 40° 08' N 151° 27' W
1280 mijl noordnoordoost van Honoloeloe.
23 juli:
Vanmorgen heb ik samen met de 1e stuurman een astronomisch bestek gemaakt met als objekten de maan en 5 sterren. Het was ook een prachtige ochtend om sterren te schieten met de sextant. De nacht was ook erg helder: er waren veel meer sterren dan normaal te zien en tevens de melkweggordel. De stuurman heeft weer een walvis gezien, misschien bedoelt hij Peter (de leerling WTK) wel, die is namelijk nogal dik. Dan kan ik tenminste
naar huis schrijven dat ik ook elke dag een walvis zie.
Vandaag hebben we een telex ontvangen van de Amerikaanse Coast Guard waarin stond dat ons schip bij aankomst in de haven van Long Beach, bij Los Angeles, nauwkeurig onderzocht zal worden op wapens, explosieven en andere contrabande, i.v.m. de Olympische Zomerspelen, die dan gehouden worden.
Vanavond hebben we met z'n vieren in de kombuis ons culinair talent nuttig gemaakt. De hoofdwerktuigkundige, de 1e stuurman met z'n vrouw, en ik. We hebben een grote pot Tjap Tjoy gemaakt, waar we totaal drie uur mee bezig zijn geweest. Hier hebben we verse Taiwanese lychees voor gebruikt en zelfgemaakte sambal. Uit noodzaak moesten we af en toe een biertje pakken, want de kombuis en sambal waren erg heet. Dit was een gezellige boel.
Middagpositie: 38° 38' N 144° 05' W
1080 mijl west van San Francisco.
24 juli:
's Morgens wacht gelopen en daarna dekwerkzaamheden gedaan. Bij de koffie hebben we appeltaart gegeten, die ik samen met de vrouw van de 1e gebakken had (zij is vandaag jarig, vandaar dat gebak en gekook). 's Middags de Tjap Tjoy genuttigd, die erg lekker was.
De afgelopen dagen zijn de matrozen bezig geweest met het in de menie zetten van roestplekken aan dek. Hiervoor moesten eerst de restjes opgemaakt worden, zodat het dek uiteindelijk een stippellaag heeft gekregen die in kleur varieert van paars tot roze.
Middagpositie: 37° 09' N 137° 04' W
820 mijl zuidwest van Portland.
25 juli:
Tijdens dekdienst heb ik de ruimen en dekkraan 2 geďnspekteerd, de één op water- de ander op olielekkage.
Overdag heeft men tonijnen zien zwemmen (ik weer niet natuurlijk). Vanavond weer een stersbestek gemaakt.
Middagpositie: 35° 55' N 129° 41' W
580 mijl westnoordwest van Los Angeles.
26 juli:
Vanmorgen heb ik de store (scheepsmagazijn) opgeruimd vanwege puinhopen. Je komt de mooiste dingen tegen, van WC-brillen tot handboeien (muiters !).
Een gedenkwaardige dag: op 26 juli 1984, 's avonds om 10 voor 7, heb ik voor het eerst van mijn leven de United States of America, de nieuwe wereld, de VS, aanschouwd. We voeren toen ter hoogte van Santa Barbara. Toch leuk.
Middagpositie: 34° 38' N 122° 33' W
220 mijl westnoordwest van Long Beach.
27 juli:
Vanmorgen om 03.30 h. zijn we ten anker gegaan in de haven van Los Angeles. Het is een adembenemend mooi gezicht om de stad 's nachts te zien. Je ziet dan zo'n trillende lichtgloed terwijl het vierkante stratenpatroon erg mooi te zien is. L.A. is namelijk op heuvels gebouwd, zodat je de stad schuin omhoog ziet lopen. In Holland zie je meeuwen in de haven, hier barst het van de pelikanen, een leuk gezicht.
Bij de post uit het kikkerlandje zaten 2 brieven en een kaart voor mij van THUIS. Bedankt.
's Avonds zijn we met een bootje naar de kant gebracht, waarvandaan we met een taxi naar Long Beach zijn gegaan. Bij de haven is een gezellig uitgaanscentrum cq. marina (jachthaven). Hier hebben we o.a. Heineken en echte USA hamburgers genuttigd. Vanaf onze zetel hadden we een prachtig uitzicht op een vuurwerkfestijn dat vanaf de 'Queen Mary' gegeven werd. Het in de jaren dertig gebouwde passagiersschip ligt hier als museumschip geld te verdienen voor dikke Amerikanen. Enfin, het is in ieder geval voor het nageslacht bewaard gebleven.
Ik weet niet meer hoe laat we thuis kwamen.
28 juli:
We liggen met het schip tegenover de marinehaven van L.A., waar een grote vloot ligt. Met hetzelfde bootje van gisteravond vertrekken de bootsman en José (de bediende) naar huis, voor een welverdiend verlof.
Aangezien we vandaag niet veel te doen hebben, kunnen we life on ABC television, de opening van de L.A. Olympic Games zien. Naar aanleiding van de Games dacht de autochtone bevolking gisteravond dat wij Hollandse atleten waren, hetgeen wij na weken van weinig bewegen op een schip en veel eten, als een groot compliment beschouwden. Vanaf het schip kunnen we de vliegtuigen zien die boven het Olympisch stadion cirkelen.
Vanavond gaan we weer de flowers outside zetten !
29 juli:
We zijn anker op gegaan en naar de ligplaats bij de containerterminal gesleept, alwaar gelost en geladen zal worden. Vanuit mijn hutramen kan ik vlakbij ons de 'Queen Mary' zien liggen. Historische ontmoeting.
De reisroute is iets veranderd in: Oakland
Pr. Rupert
Harmac
Tampa
Port Everglades
Jacksonville
Baltimore
New York.
Vanmiddag heb ik de 'Queen Mary' bekeken. Samengevat: erg indrukwekkend, maar te toeristisch. De brug, de salons, de wandeldekken, en een deel van de machinekamer gezien, hier was ook in een soort uitgebouwd aquarium een voortstuwingsschroef te zien (origineel).
Potloodtekening van een dwarsdoorsnede van de 'Queen Mary' met het 'schroefaquarium'.
↑ hier kon je inkijken.
Verder heb ik een aantal diashows over het schip bekeken en een aantal foto's gemaakt. Naast de 'Queen Mary' ligt de 'Spruce Goose' , een beroemd watervliegtuig. Het is gebouwd voor Howard Hughes, de beroemde multimiljonair, maar het heeft nooit echt gevlogen (te groot).
Het is trouwens pittig warm hier in L.A., ca. 35 °C.
30 juli:
Vandaag heb ik de hele dag gewerkt in de ruimen om haarscheurtjes in de dubbele bodem op te sporen en weg te werken (uitslijpen en dichtlassen). Samengewerkt met de WTK's. Aan het eind van de middag vertrokken we, bound for Oakland.
Vanavond heel romantisch op video naar Endless Love gekeken, met Brooke Shields in een onthullende hoofdrol.
31 juli:
Vanmorgen weer wacht ! Vanavond ook, van half zeven tot half acht, omdat we dan al de baai van San Francisco binnenlopen, alwaar Oakland ook aan ligt.
In dikke mist varen we de Golden Gate brug onderdoor, zodat ik heel vaag alleen de pijlers gezien heb. We varen langs San Francisco, maar hier is ook weinig van te zien.
Er is helaas vanavond geen tijd meer om de wal op te gaan en S.F. te zien.
Middagpositie: 36° 09' N 121° 57' W
01 augustus:
Deze ochtend van 08.00 tot 12.00 met de 3e stuurman toezicht gehouden op het lossen van de laatste containers uit Kaohsiung en die uit Long Beach. Er is geen tijd meer om van boord te gaan. Bij vertrek vanmiddag heb ik de wacht gehad, van 15.00 tot 17.30. Dit was zeer de moeite waard omdat we met prachtig weer door de baai van San Francisco voeren, o.a. langs het voormalig gevangeniseiland Alcatraz met z'n sinistere schoorsteen en gebouwen. Ik heb prachtige foto's kunnen nemen van de Golden Gate brug. Hierna gingen we stuurboord uit, een noordelijke koers richting Canada varend. Windkracht 0 met een spiegelgladde zee, weer dat we de komende 3 dagen, tot Prince Rupert, zouden aanhouden.
02 augustus:
04.00 tot 08.00 de wacht gehad en van 09.00 tot 11.00 haarscheurtjes in de ruimen gerepareerd. We varen nu in ballast omdat alle ruimen leeg zijn. Alle ballasttanks zijn met water gevuld om het schip stabiel te houden (laag zwaartepunt). Bij de reisroute zijn een extra laad- en loshaven ingepland nl. Port Alberni (op Vancouver Island) en Beaumont in Texas (nabij Houston). Het weer blijft mooi met 's nachts een heldere maan.
Middagpositie: 41° 03' N 124° 56' W
300 mijl zuidzuidwest van Portland
03 augustus:
Vanmorgen tijdens de wacht zeilkwallen gezien. Dit zijn kwallen die op hun rug een "zeiltje" hebben dat in de lucht steekt zodat die beesten met de wind meegevoerd over de oceaan zwerven. Na de wacht ben ik de dubbele bodem ingeweest, door de tunnel kruipend. Dit is een stikdonkere stalen gang in het diepst van het schip die van voor naar achter onder ruimen doorloopt. Je zit dan zo'n 6 meter onder de waterspiegel. In de tunnel zit halverwege een afsluiter die regelmatig open of dichtgedraaid moet worden. Dit is een pokkewerk (donker, nauw, slecht gesmeerd, weinig verse lucht) en dus een klus voor mij. Enfin, toen ik daarna zwetend aan dek kwam, zag ik op een afstand een walvis zwemmen, die (ook) stoom aan het afblazen was. Eindelijk met eigen ogen het grootste zoogdier ter wereld in de vrije natuur aanschouwd !
Verder zag ik hoog boven ons een vliegtuig gaan, richting Verre Oosten, over de Pacific vliegend.
Middagpositie: 45° 34' N 127° 09' W
240 mijl zuidwest Seattle
04 augustus:
Tot 07.00 wacht gehad en van 08.00 tot 11.00 naar lekkages gezocht in ruim 2, die niet te vinden waren.
's Avonds was het extreem helder weer, op ongeveer 50 mijl afstand konden we land zien liggen (dit is ongeveer 93 km). De kim is messcherp. Prachtig weer om een stersbestek te maken, hetgeen ik dan ook gedaan heb.
Middagpositie: 49° 51' N 129° 19' W
240 mijl westnoordwest Vancouver
05 augustus:
Vanmorgen tijdens een mooie wacht ca. 20 jumpende dolfijnen gezien, ook onderwater; een berg zeewier met een zeehond ertussen en even later 6 kleine walvisachtigen, die op orca's leken en 2 ŕ 3 meter lang waren. Verder zagen we diverse vogels die in V-formatie vlak boven zee vlogen.
Potloodtekeningen van dolfijnen en vogels.
Vanmiddag bij het naderen van Prince Rupert heb ik de wacht, van 15.00 tot 20.00. Om ca. 19.30 kwamen we de prachtige haven binnenvaren.
Middagpositie: 53° 39' N 130° 57' W
Deel 2:
06 augustus 1984 - 22 december 1984
Vervolg van eerder op kettingpapier geprinte versie.
Deel 2 is uitgewerkt en in Word geschreven van 30 mei 2004 - 1 september 2004.
06 augustus:
Liggen gemeerd in Prince Rupert (Canada: British Columbia) om pakketten gezaagd en verpakt naaldhout te laden. Tijdens de Voormiddagwacht (08.00-12.00) toezicht gehouden op het laden. Tijdens de middag (13.00-18.00) in de ruimen gewerkt. O.a. visarenden zien cirkelen boven de haven en het groen rondom. Prince Rupert ligt op dezelfde breedte als Athabasca.
Een brief van thuis gehad, o.a. van broer Pieter. Gister een verkeersbord gezien met opschrift: "Ferry to Alaska", voor autodebilisten. De kleine haven is omringd door bergen waarop dennenbossen groeien. De visarenden cirkelen hoog in de lucht, met z'n tweeën. In Pr. Rupert regent het gemiddeld 320 dagen per jaar. In een discotheek gedanst met een half Indiaans- half Portugees meisje.
11 augustus:
Liggen nog altijd te laden in Pr. Rupert.
Met de 1e stuurman zalm (vers uit deze wateren !) gerookt in een drum op het achterdek.
15 augustus:
Nog steeds in Pr. Rupert. Er kwam een groot cruiseschip, de "Fairsky", langsvaren. Om ongeveer 22.10 kwam de "Nieuw Amsterdam" van de HAL langsvaren. Mooi verlicht terwijl op het achterdek een feest gaande was. De grootte (van het schip) viel nogal tegen, maar het was ook donker.
[Terwijl ik dit in 1984 met pen in mijn dagschriftje schreef, wist ik uiteraard niet dat ik van 28 december 1988 t.m. 14 januari 1989 als 4e stuurman op het zusterschip "Noordam" zou komen te varen (en van 14 januari 1989 t.m. 04 mei 1989 als 4e stuurman op het s.s. "Rotterdam")]
16 augustus:
Reeds vertrokken uit Pr. Rupert. Loop de 04-08 wacht op de brug. Circa 50 springende tonijnen gezien. Varen tussen Vancouver Island en het Canadees vasteland door. Aan beide zijden van de 'rivier' staan bergen. Sommige bergen hebben sneeuwtoppen en allemaal zijn ze bedekt met naaldbomen. Prachtig gezicht.
20.00: We varen nog steeds door de bergen die met naaldwouden bedekt zijn en soms met sneeuw. Zojuist een orca-gezin gezien (ongeveer 7 dieren). Net mensen als je ziet hoe ze met hun kinderen spelen. De orca's zijn veel groter dan tonijnen en mooier getekend. De rugvin is inderdaad net een zwaard.
Potloodtekening van een orca.
"Blies stoom af."
Om 23.30 's nachts vals brandalarm: iedereen voor niets uit bed.
Middagpositie: 51° 01' N 127° 54' W
17 augustus:
Loop de 04-08 wacht. Om 07.00 aankomst Harmac (Canada). Vannacht is de s.s. "Rotterdam" (HAL) gepasseerd.
18 augustus:
Vandaag via Nanaimo (Canada) naar Vancouver-stad geweest. Anderhalf uur varen met een ferry van Nanaimo naar Horseshoe Bay. Hierna een half uur met de bus naar Vancouver. Eerst hebben we (Jack en ik) een winkelcentrum bekeken en zijn toen Chinatown ingegaan. Heel veel Chinezen natuurlijk. De straatnamen en aanplakbiljetten ook in het Chinees en erg veel Chinese restaurantjes.
Hierna met de taxi naar de Capilano-brug gegaan. Helaas weer te toeristisch. De brug ligt 75 m. boven de rivier en strekt zich 148 m. uit tussen beide oevers. Het is een hangbrug over een canyon. Hier nog een winkeltje met Indiaanse souvenirs bekeken.
In Vancouver teruggekomen hebben we Chinees gegeten in Chinatown. Om elf uur 's avonds waren we weer aan boord.
19 augustus:
's Middags het woud achter de pulpfabriek proberen in te gaan. Na een paar 100 m. was het al te dicht begroeid en te gevaarlijk: hoge struiken, veel muskieten en zelfs een zwart-gele slang gezien. Hier groeiden wilde coniferen, ceders, douglasstammen.
20 augustus:
Tijdens het zalmvissen op het achterdek heeft de chef (kok) een zeehond aan de haak gehad, die gelukkig uit zichzelf loskwam.
Vandaag heb ik voor het eerst met de dekkranen geoefend.
Regelmatig komen er grote houtvlotten langsvaren bestemd voor de fabriek waar we gemeerd liggen.
21 augustus:
Vandaag de fabriek bezocht. Het hele produktieproces van boom tot pakket hout gevolgd. Letterlijk geweldig ! Hier wordt ook hout gezaagd voor Ikea in Holland. Leuke rondleiding.
23 augustus:
Om 15.00 vertrek uit Harmac. Om 18.45 passeert het cruiseschip "Royal Viking Star" van een Noorse rederij.
24 augustus:
04-08 wacht. Om 08.00 gemeerd te Port Alberni (Canada).
Vandaag is het schip jarig: 6 jaar geworden. Geen feestje omdat de ouwe erg zuinig is.
25 augustus:
's Ochtends wezen vissen met een jachtje van een Hollandse Canadees met de leerling WTK. Helaas niets gevangen. De chef had een zalm vanaf het achterdek van de "Meerdrecht" gevangen: 5,5 kilo.
26 augustus:
Vanmiddag de hele middag met twee vrouwen van het zeemanshuis en met een stel mensen van het schip de omgeving bekeken: een bos met reuzebomen (cathedral groves) van 100-en jaren oud. Daarna een Amerikaans ijsje van een halve liter gegeten.
Hierna naar een bospark gegaan waar een rivier met watervallen doorheen stroomde. Het water was prima te drinken. De hele toer was kosteloos.
's-Avonds met zo'n 15 man bij een echtpaar van het zeemanshuis in de tuin gebarbequed. Tuin ter grootte van een park en Grizzlyberen-verhalen rond het vuur gehoord (pot bier in de ene, hot-dog in de andere hand en maar luisteren !). Volgens het echtpaar was er soms
in deze tuin zelf een beer te zien. Na afloop viel Jack van een betonnen trap: gebroken enkel.
27 augustus:
's Morgens met Jack naar het ziekenhuis voor foto's en gips. Vandaag tevens Jack's verjaardag. De Ouwe besluit om hem vandaag nog naar huis te sturen.
Om 23.00 vertrek Port Alberni. Van 23.00 tot 02.00 zeer langzaam gevaren vanwege honderden vissersbootjes. Als gekken krioelden ze door elkaar. Wij steeds op de hoorn blazen en met de aldislamp seinen, omdat ze niet uit de weg gingen. Precies een stad met al die lichtjes. Tot 00.00 wacht gelopen.
28 augustus:
00-04 Wacht gelopen. Tussen 10.00 en 11.00 een peilrondje gemaakt langs de ruimen. Daarna aan het takenboek gewerkt.
In Port Alberni hebben we de grootste deklast ooit daar geladen aan boord genomen; daarom zijn er vanuit een helicopter foto's van ons gemaakt.
's Avonds hebben we een stersbestek gemaakt.
Middagpositie: 47° 11' N 125° 08' W
110 mijl westnoordwest van Portland.
29 augustus:
04-08 Wacht gelopen. Van 09.00 tot 10.00 peilrondje langs de ruimen. 's Middags met Gerry Kanters (3e stuurman) het drinkwater in de reddingsboten ververst.
Tussen () haakjes: de waarde van de houtlading is 'slechts' 75.000.000,- gulden (75 miljoen).
Middagpositie: 42° 07' N 124° 46' W
84 mijl noordnoordwest van Eureka.
30 augustus:
04-08 Wacht gelopen. Om 10.15 een brand- en sloepenrol gehouden, nagebootst werd een brand in de stuurmachinekamer. 's Middags met Gerry Kanters de SB reddingboot geďnventariseerd.
's Avonds een astronomisch bestek gemaakt op basis van planeten.
Middagpositie: 37° 18' N 122° 58' W
38 mijl zuidwest van San Francisco.
31 augustus:
04-08 Wacht gelopen. Een zonsbestek gemaakt.
's Middags zelf de BB sloep geďnventariseerd.
Middagpositie: 32° 59' N 119° 56' W
100 mijl zuidwest van Los Angeles.
1 september:
04-08 Wacht gelopen. 's Avonds bingo gespeeld, helaas niets gewonnen.
Middagpositie: 28° 50' N 116° 37' W
235 mijl zuid van San Diego.
2 september:
04-08 Wacht gelopen. Het begint warm te worden: 's ochtends om 05.00 is de zeewatertemperatuur 27 °C en de luchttemperatuur 26 °C.
Ik heb diverse vliegende vissen gezien, ze vliegen écht (circa 100 m.) !
Vanmorgen de Space Shuttle "Discovery" over zien vliegen (als lichtje aan de hemel). Veel vallende sterren gezien vanwege de heldere hemel. Aan de oostelijke horizon weerlicht het 's morgens als ik op wacht kom: onweer boven land op 80 km. afstand.
Gister kwam er een reiger aanvliegen en uitrusten op het schip.
's Middags heb ik mijn haar ultrakort laten knippen door matroos Lima-Ramos.
's Avonds, terwijl de reiger allang weg was, kwam er een soort zee-arend aanvliegen en uitrusten. Hij vloog nog een paar ererondjes langs de brugvleugel.
Middagpositie: 24° 46' N 113° 10' W
520 mijl zuidzuidoost van San Diego.
3 september:
De arend is er nog. 's Morgens is de zeewatertemperatuur 29 °C en de luchttemperatuur 28 °C.
's Avonds de groene 'straal' gezien bij zonsondergang. Het bovenste randje van de zonneschijf kleurt dan groen vlak voordat het onder de horizon verdwijnt. Alleen te zien als het zeer helder weer is.
Potloodtekening van de 'groene straal'.
Na zonsondergang blijkt de arend weg te zijn.
Middagpositie: 21° 39' N 109° 15' W
160 mijl zuidzuidoost van La Paz.
4 september:
04-08 Wacht gelopen. Onweer en weerlichten tijdens de wacht.
Middagpositie: 18° 53' N 104° 56' W
36 mijl westzuidwest van Manzanillo.
5 september:
04-08 Wacht gelopen. Er staat een storm recht van voren, ongeveer windkracht 8. Het is warm, vochtig en het regent. Waarschijnlijk is dit het ontstaansgebied en het ontstaaan zelf van een tropische orkaan. De barogram maakt een diepe V-vorm; in circa twee uur tijd meten we een luchtdrukverschil van 7 mbar.
Middagpositie: 16° 48' N 100° 42' W
46 mijl west van Acapulco.
6 september:
04-08 Wacht gelopen en van 09.00 tot 11.00 gewerkt.
Middagpositie: 14° 40' N 096° 14' W
116 mijl zuidzuidwest van Tehuantepec.
7 september:
04-08 Wacht gelopen. Tijdens deze wacht dolfijnen gezien die volledig uit het water sprongen, zo'n 2 meter hoog. Jan van Genten (vogels dus) jagen vlak voor de boeg op vliegende vissen.
's Middags een school met voornamelijk jonge dolfijnen gezien: ze sprongen allemaal wel een keer volledig uit het water.
Potloodtekening van een springende dolfijn.
De doldrums (equatoriale stiltegordels) binnengevaren. Het is hier inderdaad windstil. Hier raakten vroeger de zeilschepen wekenlang in verzeild en kregen daardoor gebrek aan vers eten.
Middagpositie: 12° 38' N 091° 51' W
170 mijl westzuidwest van San Salvador.
8 september:
04-08 Wacht gelopen. Vanaf 5 uur 's middags is er een barbequefeest op het dek achter de accommodatie, naast de schoorsteen (zie foto in foto-album). Gelukkig is het droog gebleven. Muziekje erbij, erg veel eten en drinken en een prima sfeer. Veel stukken vlees en pannetjes rijst gebakken. Na afloop (het begin van het einde) een klein incident tussen twee bemanningsleden; voor de rest is het een prima avond geweest.
Middagpositie: 10° 41' N 087° 52' W
130 mijl zuidwest van Managua.
9 september:
Niets te melden, behalve dat we hebben gevierd dat Arie de 10e weggaat.
Middagpositie: 07° 59' N 083° 33' W
120 mijl zuidzuidoost van San José.
10 september:
Vandaag is 2e stuurman Jan (mijn mentor) jarig. Vanmorgen twee doorweekte zeezwaluwen: 1 is er dood gegaan, de ander is blijven leven.
Bij aankomst van Panama was het eerste dat er te zien was een KLM-vliegtuig.
's Avonds bleek de 2e vogel ook dood te zijn.
Middagpositie: 08° 06' N 079° 39' W
50 mijl zuid van Balboa.
11 september:
03.30- 08.30 Wacht gelopen. Passage Panamakanaal.
Om 03.30 lagen we bij de ingang van het Panamakanaal: de Miraflores-sluis en de Pedro Miguel-sluis. In de baai van Panama, waar we voor binnenvaart van het kanaal geankerd hadden, zwommen dolfijnen rond het schip.
De locomotieven in de sluizen trekken het schip tot in de sluis en houden hem in het midden. Na het schutten trekken ze hem eruit.
Het Panamakanaal gaat dwars door het oerwoud: je ruikt het woud en ziet de tropische vogels. De kanaalzone wordt bewaakt door heli's en straaljagers.
Middagpositie: in het Panamakanaal.
12 september:
04-08 Wacht gelopen en van 09.00 tot 11.00 gewerkt.
Middagpositie: 14° 34' N 079° 43' W
260 mijl zuidwest van Kingston.
13 september:
04-08 Wacht gelopen en van 09.00 tot 11.00 gewerkt.
Middagpositie: 19° 42' N 082° 53' W
230 mijl zuid van Havanna.
14 september:
04-08 Wacht gelopen. Over de VHF met het Griekse schip de "Good Pioneer", varend onder Panamese vlag, gesproken. Hij was 'bound for' Jamaica en vroeg aan mij of ik zijn positie kon doorgeven.
Middagpositie: 24° 03' N 087° 38' W
375 mijl zuidzuidoost van New Orleans.
15 september:
04-08 Wacht gelopen: een mooi halo rond de maan gezien (dankzij de Cirrusbewolking). Om 10.00 u. zijn we het booreilandenpark van de Golf van Mexico binnengevaren. Er is een speciale route aangelegd om hier veilig tussendoor te kunnen varen.
's Avonds is er een grote brand te zien aan de wal, een soort bosbrand.
Vandaag de 2e brief voor de Elswout Scoutinggroep in Bloemendaal verstuurd, dit keer vertel ik wat over 'navigatie'.
Middagpositie: 28° 05' N 092° 45' W
130 mijl zuidzuidoost van Port Arthur.
16 september:
Aankomst te Beaumont, Texas. Vandaag o.a. de 'ghost town' Beaumont een beetje bekeken. Hele huizenblokken zijn leeg en verlaten. Er is één verlaten hotel, het 'Haunt-hotel' met het opschrift: "once you check in, you will never check out".
Honderd keer geprobeerd nicht Edda (woont in Houston) en neef Herman (woont in Austin) Samson te bellen, maar geen gehoor.
Om de 10 minuten komen er kilometerslange goederentreinen langs, die dwars door de stad rijden en waar je soms een kwartier voor moet wachten. Met vier grote diesellocs er voor en namen als Santa Fé, Southern Pacific, Missouri Pacific, Union Pacific en Mississipi Pacific Lines. Bij Ruby's gebiljart met een Griek en een Filippino.
Vlakbij ligt een stadje met de naam "Nederland".
17 september:
Om 18.00 u. vertrokken we, na het lossen van een deel van de lading hout, weer uit Beaumont.
[Achteraf, tijdens het uittypen in 2004, herinner ik mij dat we op de heenweg naar Beaumont tijdens het varen op een groot binnenmeer, een deel van de toenmalige grijze 'mottenballenvloot' van de US Navy hebben zien liggen. Toentertijd enkele tientallen oude vrachtschepen, waarschijnlijk zelfs nog Liberties en Victories uit WO II. Ik zal er zeker ook in mijn brieven over geschreven hebben, maar heb dat nu in 2004 nog niet gecheckt.]
18 september:
04-08 Wacht gelopen en van 09.00 tot 11.00 in de stromende regen aan dek gewerkt, knevels van de ventilatieluikjes (aan voor- en achterzijde van de ruimluiken) vervangen. Verder nog aan het tak(k)enboek gewerkt.
Middagpositie: 27° 50' N 092° 01' W
200 mijl zuidoost van Houston.
19 september:
04-08 Wacht gelopen. Nog steeds regenbuien en een ruwe zee. Het gerucht gaat dat we na Baltimore (de laatste loshaven van het Canadese hout) naar Constansa (Roemenië) gaan. Op het ogenblik (tijdens het schrijven in het dagschrift) wordt de zee door de regen helemaal platgeslagen.
Middagpositie: 27° 38' N 086° 14' W
200 mijl west van Tampa (Florida).
20 september:
04-07 Wacht gelopen: voor en achter gemaakt tijdens de aankomst in Tampa. Van 07.00 tot 12.00 toezicht gehouden op het lossen.
Vlakbij het schip is een klein vliegveld, er vliegen veel zaken- en sportvliegtuigen over. Ik heb zelfs een Dakota gezien.
De kade waar we liggen is een kade bestemd voor de cruiseschepen van de Holland America Cruises (HAL). De bootwerkers zijn allemaal negers die een eigen taaltje spreken. Vanmiddag in de Tampa-store foto's laten ontwikkelen (1e rolletje). HS (hartstikke) goed gelukt.
Middagpositie: te Tampa (Florida).
21 september:
Van 08-12 aan dek bezig geweest met kapotte knevels.
Gisteravond symbolisch dé Amerikaanse waanzin voor schut gezet: van "Kentucky Fried Chicken" de T en de F verwisseld op twee reclameborden bij een Holiday-Inn hotel.
Het is nu zeker dat we met lege (!) containers van New York naar Roemenië gaan.
Middagpositie: te Tampa.
22 september:
04-08 Wacht gelopen: vertrokken uit Tampa.
Middagpositie: 27° 08' N 083° 04' W
55 mijl zuidwest van Tampa.
23 september:
04-08 Wacht gelopen. 's Avonds, bij aankomst van Port Everglades (Florida), in de machinekamer gewerkt.
Middagpositie: 24° 39' N 080° 44' W
100 mijl zuidzuidwest van Port Everglades.
24 september:
Van 08-12 en 13-17 in de machinekamer de wacht meegelopen. Onder andere gedaan: wachtrapport meehelpen invullen: temperaturen en tanks peilen; achterwell helpen lenzen.
Weer vliegen er regelmatig Dakota's en andere oude propellervliegtuigen over. We liggen vlakbij Fort Lauderdale: perfect uitgaanscentrum met strand, boulevard, kokospalmen, hotels met lounges (bars). Hier rijden de kermisharry's rond in Corvettes, Porsches en ander racewerk. Hier ben ik dus vanavond heengewandeld (anderhalf uur enkele reis).
Vandaag lag de "Rhapsody" (ex Statendam) naast ons.
Middagpositie: te Port Everglades (Florida).
25 september:
Van 08-12 en 13-17 in de machinekamer gewerkt. Alle branddetectoren in de machinekamer getest en de geleidebanen van de lift ingevet (totaal acht verdiepingen !).
Van 23.00 tot 01.00 de volgende ochtend aanwezig bij vertrek uit Port Everglades.
Middagpositie: te Port Everglades.
26 september:
Vertrek uit Port Everglades. Van 08-12 en 13-17 in de machinekamer gewerkt: geballast en gelensd.
's Avonds aankomst in Jacksonville (Florida).
Middagpositie: 28° 51' N 080° 01' W
36 mijl noordoost van Cape Canaveral.
27 september:
Van 08-12 en 13-17 machinekamerdienst gedraaid: onder andere een kranenrondje gelopen.
De tropische storm (hurricane) 'Isidore' komt richting Jacksonville, dus zal er morgen i.v.m. de hevige regen niet gelost gaan worden.
Middagpositie: te Jacksonville (Florida).
28 september:
De zesde dag in de machinekamer gewerkt, onder andere Black Out getest (hulpmotoren getest waarbij alle electro af moest). Verder vrijdagse werkzaamheden (o.a. freewheelen) en het wachtrapport gedaan.
Arnold (badmuts) Warmerdam gaat de 19e oktober trouwen.
We hebben met totaal 20 (!) trossen gemeerd gelegen in afwachting van 'Isidore': kwam laatstgenoemde niet !
Te Jacksonville.
29 september:
Uitgeslapen tot 11.30 en wat getakenboekt.
Te Jacksonville.
30 september:
Gisteren de eerste reclame voor Christmas op de t.v. gezien ! Ook gister 'The Addams family' gezien, over dat idiote gezin in dat spookhuis, dat vroeger ook op Nederland te zien was.
Van 14-16.00 in de machinekamer gewerkt bij vertrek uit Jacksonville.
1 oktober:
Van 08-12 en 13-17 in de machinekamer gewerkt.
Vandaag de eerste boordafrekening gekregen over 3 maanden sparen aan boord: het saldo was wel F 12,26 !
Middagpositie: 33° 25' N 077° 11' W
145 mijl oostnoordoost van Charleston.
2 oktober:
Van 08-12 en 16.00-19.30 (aankomst Baltimore) in de machinekamer gewerkt.
Middagpositie: ??
3 oktober:
Van 08-12 smeerolie gebunkerd. Van 13-17 onder andere in de werkplaats en in ruim 7 gewerkt om bevestigingsplaatjes voor containerstutten te maken.
Vertrek Baltimore, we gaan binnendoor naar New York. Van Baltimore alleen de skyline en bergen op de achtergrond gezien.
Badmuts is naar huis gegaan om te trouwen.
Middagpositie: te Baltimore.
4 oktober:
New York !
Vanaf zee gezien: Coney Island, Staten Island, Empire State Building en langs de kust vele wolkenkrabbers, etc, etc. Het Vrijheidsbeeld staat in de steigers.
's Avonds met de subway de Big Apple ingegaan met Nico, Peter, Jos en Leon. Uitgestapt in 42nd Street / Times Square op Manhattan. Voor het eerst in het hartje van New York. De streets en avs. zijn allemaal stampvol met Yellow Cabs. In deze wijk staan hoofdzakelijk wolkenkrabbers.
Van hieruit gelopen naar 42nd Street waar het een gigantische troep is. Overal wordt je aangesproken door negers die geld vragen of coke aanbieden en ander spul als gouden kettingen, radio's, leren jacks. Hier in de buurt bij McDonalds een Big Mac met ijs erbij gehaald. Met moddervette handen zijn we toen doorgelopen naar Broadway om daar is te kijken. Plotseling kwamen we uit bij de Empire State Building waar we uiteraard ingingen. Met drie verschillende liften naar de top gegaan van waaruit we een super vergezicht hadden.
Een niet te beschrijven mooi gezicht: ten billion lights, East River, Hudson River, Vrijheidsbeeld, Central Park; andere wijken: the Bronx, Staten Island, Brooklyn, etc, etc. en de "Meerdrecht" by binocular.
Van hieruit per subway naar Chinatown gegaan: dit was te groot om het goed te zien, dus viel tegen. Vancouver's China Town was gezelliger !
Onze kade ligt tegenover het Vrijheidsbeeld.
5 oktober:
Diesel en heavy fuel gebunkerd, ik heb meegeholpen (stand by) vanwege de machinekamerdienst.
Vandaag gaan naar huis: 3e WTK Stefan Baeten, HWTK Van Toor, 1e stuurman Van Weert, matrozen Perez, Dorca Ayaso, Luna Ramos en Vasquez-Quintas.
6 oktober:
Dús is het hele zootje pas de 6e weggegaan.
De hele dag (onofficieel) bezig geweest met containers sjorren: kettingen, twistlocks, bridgefittings, etc.
Bij vertrek New York op de brug met de nieuwe 1e stuurman Wiegman. Het cruiseschip de "Atlantic" passeerde ons.
↑ "Meerdrecht"
7 oktober:
Weer ouderwets de 04-08 wacht op de brug gelopen.
Middagpositie: 39° 44' N 068° 36' W
195 mijl zuidoost van Boston.
8 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. Officieel niets * gekregen voor 6/10 '84.
Overdag nog containers gesjord.
Middagpositie: 41° 05' N 061° 15' W
240 mijl zuidzuidoost van Halifax.
9 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. Overdag containers gesjord. Vandaag een SC (?) Telegram van thuis ontvangen, hartstikke leuk idee !
Middagpositie: 41° 59' N 053° 34' W
295 mijl zuid van Cape Race.
10 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. Voor het eerst in ongeveer drie maanden Radio Luxemburg weer gehoord !!, via de scheepsontvanger. Te gek !
Middagpositie: 42° 27' N 045° 26' W
420 mijl zuidoost van Cape Race.
11 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. Vandaag lijflijnen gesplitst.
Middagpositie: 42° 00' N 038° 25' W
350 mijl westnoordwest van Flores (Azoren).
12 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen.
Middagpositie: 41° 06' N 031° 03' W
185 mijl noordoost van Azoren.
13 oktober:
Er aan gedacht dat Marty en Hans zich vandaag verloven !
Middagpositie: 39° 54' N 024° 23' W
700 mijl west van Lissabon.
14 oktober:
O ja, de 12e hebben we sloepenrol gehad.
Middagpositie: 38° 21' N 017° 22' W
370 mijl west van Lissabon.
15 oktober:
De 14e en 13e en 15e oktober heb ik de 04-08 wacht op de brug gelopen. Sallog getracht te repareren samen met Jan. Brandslangen getest met Gerry.
Vandaag de eerste landvogels weer gezien en op de walkman een Spaanse O.H. zender gehad. Men fluistert dat we naar Hamburg gaan.
Middagpositie: 36° 57' N 010° 50' W
240 mijl westnoordwest van Gibraltar.
16 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen; hierbij door de Straat van Gibraltar gevaren. Ik was de eerste die na 10 dagen weer land zag: een vuurtoren in Marokko. Veel schepen (tankers) gezien.
Middagpositie: 36° 08' N 004° 07' W
38 mijl zuidzuidoost van Malaga.
17 oktober:
De 04-08 wacht met Jan op de brug gelopen. De Algerijnse (berg)kust is te zien. Veel schepen. Vandaag de meridiaan van Greenwich gepasseerd.
Middagpositie: 36° 53' N 002° 45' O
16 mijl westnoordwest van Algiers.
18 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen.
Middagpositie: 37° 26' N 009° 35' O
110 mijl zuid van Cagliari.
19 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen.
Middagpositie: 36° 24' N 016° 24' O
100 mijl oostnoordoost van Malta.
20 oktober:
[Romantische Griekse eilandjes !!]
De 04-08 wacht op de brug gelopen. We varen door de Griekse archipel. Prachtige eilandjes te zien waar we vlak langs varen. Kwamen een schip ("Stella Sirius") tegen van de rederij waar Jan z'n vader kapitein is.
Middagpositie: 36° 29' N 023° 18' O
95 mijl zuid van Athene.
21 oktober:
De 04-08 en 15-18 wacht op de brug gelopen.
Vandaag de Dardanellen en de Bosporus door gevaren. Een prachtig gezicht op het Turkse berglandschap gehad. Oude Turkse forten gezien en een monument (plantenmozaďk op de rivieroever van 100 x 100 m.) voor de Krim-oorlog.
Istanbul gezien: grote moskeeën (Aya Sofia), paleizen en statenhuizen aan de rivieroever (Bosporus). Torenflats in de buitenwijken.
Middagpositie: 40° 43' N 027° 46' O
60 mijl westzuidwest van Istanbul.
22 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen, waarbij we in Constanza aankwamen.
Diesellocs uit 1974 rijden hier rond, die er uitzien als 1000-'s van de NS. Vrij armoedige mensen in Swiebertje-kledij. Bij de poort wordt je gefouilleerd onder gewapend gezag. Veel soldaten op de kade en in de stad. Alleen wijn, whiskey of rumcola te krijgen in de disco's en barren.
Stores aan boord geladen (32 ton).
Middagpositie: te Constanza (Roemenië).
23 oktober:
's Avonds net als gister wezen stappen onder wakend oog van het Rode Plein. Om 10 uur kroegen dicht. Om 00.30 nacht(!)-club dicht.
Leest dit ! → Ik heb er voor gezorgd dat we die avond 'Suzanne' van 'V.O.F. De Kunst' konden aanhoren. Wij Hollanders werden toen a bit crazy.
24 oktober:
Nieuwe mensen aan boord. Gerry, Jan, Machado, Ramos, Sjoerd & Marie L. en kapitein C. Balke van boord.
De "Maasstad" van Nedlloyd ligt ook te Constanza. Een Turkse Dakota gezien.
Vertrek uit Constanza.
25 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen, waarbij we de Bosporus gepasseerd zijn. Van 14-17 wacht gelopen waarbij we door de Dardanellen voeren.
Middagpositie: 40° 38' N 027° 20' O
In de Dardanellen (zee van Marmara).
26 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. We varen door de Griekse archipel. We gaan eerst naar Gibraltar, hierna 'nada' bekend.
Middagpositie: 36° 23' N 022° 46' O
100 mijl zuidzuidwest van Athene.
27 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. We gaan naar Rotterdam, containers laden voor de States. Volgens mijn berekening is de ETA: zondag 4 november rond 06.30.
We varen vlak onder Sicilië door. Land goed te zien, goeie muziek o.a. Wham !
Drie waterhozen gezien (beschreven → KNMI).
Middagpositie: 36° 34' N 016° 07' O
50 mijl oost van Sicilië.
28 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. Onweersbuien en bliksem vlakbij het schip. Op ongeveer 200 m. voer een Groningse coaster ("Sylvia Delta") naast ons mee.
Middagpositie: 37° 37' N 008° 56' O
75 mijl zuid van Sardinië.
29 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. Het is momenteel erg slecht weer op de N. Atlantic (golven van 8-12 m. hoog). Zal wat worden volgende week..........
Middagpositie: 37° 01' N 001° 49' O
75 mijl westnoordwest van Algiers.
30 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. Voor het eerst sinds tijden weer dolfijnen gezien bij het schip (ongeveer dwars van Malaga).
Om 1 uur 's middags passeerden we de rots van Gibraltar (goed te zien) op ca. 2 mijl afstand, met Europa Point.
Vandaag 3 maanden, 3 weken en 3 dagen aan boord...........
Middagpositie: 36° 15' N 005° 04' W
In Straat van Gibraltar.
31 oktober:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. We beginnen te slingeren op de oceaandeining.
We blijven minstens 5 (!) dagen te Rotterdam → eventjes "back home". Te gek !
Middagpositie: 38° 28' N 009° 38' W
25 mijl westzuidwest van Lissabon.
1 november:
Alweer bijna Sint Maarten in Dutchland. Slingeren zwaar op lange deining (tot 20°).
Middagpositie: 42° 59' N 009° 24' W
10 mijl noordwest van Finisterre.
2 november:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. Nothing interesting !
Middagpositie: 47° 00' N 006° 23' W
100 mijl zuidwest van Brest.
3 november:
Nog een dagje en dan zijn we weer in Jan Kaasland. Vanmorgen tijdens de 04-08 Jersey en Guernsey gepasseerd. Ik schrijf nu al (!) een returnletter to Anneké.
Vannacht de 20-00 wacht gelopen: om de 10 minuten een zichtpeiling nemen. Blij dat de wacht voorbij was.
Middagpositie: 50° 03' N 001° 25' W
25 mijl noordnoordoost van Cherbourg.
4 november:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. Helaas alweer eruit. Ankeren op rede Rotterdam.
Middagpositie: op rede van Rotterdam.
5 november:
Om 11 uur vast in de Beatrixhaven in Rotterdam. De "Mighty Servant 2" zien liggen.
6 t/m 8 november:
Thuis ! doorgebracht. Onwijs leuk.
9 november:
Om ca. 10.00 uur weer terug aan boord. Vanavond (ca. 22.00) verhalen om te gaan laden (200 containers) en dan → Liverpool.
10 november:
Van 02.00 tot 06.00 aan dek bij het laden van de containers geweest.
H.F.K. aan boord geweest vlak voor vertrek. Half 12 vertrek Rotterdam.
Van 20 tot 00 wacht gelopen in het Nauw van Calais.
11 november:
De 16-20 wacht op de brug gelopen.
Middagpositie: 50° 04' N 003° 48' W
25 mijl zuidoost van Plymouth.
12 november:
Aankomst Liverpool. De 06-08 en 12-14 (binnenlopen haven) wacht op de brug gelopen.
We moesten wachten voor de nuclear submarine "Trafalgar".
Middagpositie: 50° 04' N 003° 48' W
25 mijl zuidoost van Plymouth.
13 november:
00-06 en 13-18 aan dek bij laden containers. 's Avonds met de bus naar het centrum van Liverpool gegaan. Aantal pubs bezocht en de pub gezien (Cavern) waar de Beatles voor het eerst speelden (in Beatle-street). Ook een Beatle-winkel gezien met een beeldhouwwerk van het 4-tal.
23.00-01.30 (14 november): vertrek L'pool. Veel KNSM-containers....(aan boord)
...en na Liverpool kwam "Mull of Kintyre"...
14 november:
De 06-08 wacht op de brug gelopen. De hele dag regen. Om 13.50 BT passeren we "Mull of Kintyre". Het is nu 99% zeker dat we naar Australië gaan.
Middagpositie: 54° 54' N 005° 28' W
25 mijl zuid van Mull of Kintyre.
15 november:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. 's Avonds "Poltergeist" op video bekeken. Vlak hierna (!) was over de hele hemel prachtig noorderlicht te zien. Onbeschrijvelijk mooi ! Een geelgroen licht dat in kronkels en golven op lijkt te stijgen naar een gat in de hemel. Net alsof er mistflarden in een zwart gat gezogen worden. Streperig helder licht.
Middagpositie: 57° 09' N 013° 32' W
200 mijl noordwest van Ierland.
16 november:
De 04-08 wacht op de brug gelopen.
Middagpositie: 57° 19' N 023° 47' W
400 mijl zuid van Reykjavik.
17 november:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. 's Nachts zijn we vreselijk gaan slingeren (tot 22°). Er is één pallet met tankrupsbanden losgeslagen.
Middagpositie: 55° 53' N 033° 09' W
450 mijl zuidoost van Groenland.
18 november:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. De vouwcontainer waarop de pallets met rupsbanden liggen extra gesjord, samen met de 1e stuurman en een matroos.
Pentekening van een 'open top container' aan dek.
Middagpositie: 53° 09' N 039° 32' W
450 mijl zuid van Groenland.
19 november:
De 04-08 wacht op de brug gelopen. 's Nachts zeer slecht weer geworden.
Windkracht 10 met 8 m. hoge golven, barometerstand: 979 mbar. Zwaar stampend en slingerend schip (tot 25 °). Vaart: 5 knopen i.p.v. 12,5 knopen door wind en golven.
Natte sneeuw gehad.
Men (ik helaas niet) heeft een ijsberg gezien.
(N.B. juli 2004: waarschijnlijk is de foto van het slingerende schip in het Meerdrecht-fotoalbum tijdens deze dag genomen).
Middagpositie: 50° 20' N 045° 01' W
370 mijl noordoost van Newfoundland.
20 november:
De 06-08 wacht op de brug gelopen. Lichte sneeuw gehad. 2° C buiten. IJspegels aan de luikhoofden.
Middagpositie: 48° 03' N 049° 27' W
150 mijl oost van Newfoundland.
21 november:
Tijdens de 04-08 wacht op de brug zijn we Cape Race gepasseerd (de uiterste zuidpunt van het schiereiland Avalon).
Middagpositie: 46° 09' N 054° 13' W
50 mijl zuid van Newfoundland.
22 november:
De 06-08 wacht op de brug gelopen.
Na New York (lossen) gaan we containers laden in Baltimore en dan naar Rotterdam. Vanmorgen over de VHF met de "Tanja Holwerda" gepraat. Ze hadden gister de "Loosdrecht" ontmoet. Om 21.30 lagen we vast in Halifax.
Middagpositie: 44° 56' N 061° 35' W
100 mijl oost van Halifax.
23 november:
's Morgens aan dek gewerkt: nieuwe lijflijnen gesplitst. 's Middags en 's avonds in de machinekamer geholpen bij het zuigertrekken. 's Avonds (21.30 - 03.00) de wal op geweest met Nico, Henk en Peter. In een beregezellige tent geweest.
Noki had een zonnebril en petje mee.
Pentekening van 'Noki' met petje en zonnebril.
Middagpositie: in Halifax.
24 november:
Tijdens de 06-08 wacht vertrokken uit Halifax. Passeerden de "Amsteldreef" (Nedlloyd) die aan de kade lag (te Halifax).
's Avonds loop ik voortaan ook de 18-20 uurtjes wacht.
Middagpositie: 53 (43 ?) ° 56' N 064° 02' W
40 mijl zuidwest van Halifax.
25 november:
De 06-08 wacht op de brug gelopen. Twee brieven voor Holland afgemaakt.
Middagpositie: 40° 32' N 069° 56' W
200 mijl oost van New York.
26 november:
Tijdens de 04-07.30 wacht op de brug hebben we de aanloop en aankomst te New York (Newark) gedaan.
We liggen aan een gigantische containerterminal van ACL, vlakbij Newark Airport. Helaas is Manhattan te ver weg.
Middagpositie: te New York.
27 en 28 november:
Laden containers te New York. Op 28 november vertrekken we om 23.45 uit New York.
Middagposities: te New York.
29 november:
Door de Delaware Bay en Chesapeake Bay varend in Baltimore aangekomen.
Middagpositie: 38° 49' N 074° 37' W
75 mijl zuidzuidoost van Philadelphia.
30 november:
Van 08.00 tot 18.00 (!) aan dek gewerkt tijdens het laden van containers. Hierna met 3 bootwerkers in een GMC pick-up wat wezen eten.
's Nachts vertrek van Baltimore naar Rotterdam.
1 december:
Varen 's morgens Delaware Bay weer uit, de oceaan op.
Middagpositie: 37° 04' N 075° 09' W
50 mijl oost van Norfolk.
2 december:
06-08.00 en 18-20.00 wacht op de brug gelopen. 's Middags bezoek gehad van een Amerikaans Navy-vliegtuig (Orion) op patrouille. Vloog 6 keer vlak langs het schip.
We hebben uitstekend weer: 20 °C, 1025 mbar.
Middagpositie: 38° 00' N 067° 16' W
300 mijl zuidzuidoost van Boston.
3 december:
06-08.00 en 18-20.00 wacht op de brug gelopen. Een soort zeekoet aan dek gevonden en asiel verleend in het deck office.
Middagpositie: 38° 44' N 060° 18' W
350 mijl zuidzuidoost van Halifax.
4 december:
06-08.00 wacht op de brug gelopen. Joop de zeekoet leeft nog steeds.
Aflostelegram ontvangen !! Waarschijnlijk de 21e december mag ik al van boord af → hard aan het 'takkeboek' werken...
Eerst nog een kustreisje: Rotterdam, Göthenborg, Hamburg, Rotterdam, Santpoort.
Middagpositie: 39° 51' N 053° 13' W
450 mijl zuid van Newfoundland.
5 december:
06-08.00 wacht op de brug gelopen. Iedereeen heeft zijn werkschoen bij de schoorsteen staan. Nou maar hopen dat Sint 'n asbestpak aan heeft (N.B. 2004: toen was het gevaar van asbest nog behoorlijk onbekend !!). Joop is nog steeds in goeden doen. Vanavond chocolademelk als koffie om 8 uur. Helaas, 's avonds is Joop naar de eeuwige jachtvelden gevlogen............ Maarr.... 's avonds kwamen er 2 sinterklaascadeaus: 1 infofolder over V.O. Shipping en 1 V.O. World Map.
Middagpositie: 42° 24' N 047° 12' W
350 mijl zuidoost van Newfoundland.
6 december:
06-08.00 wacht op de brug gelopen. Beginnen weer lekker te slingeren.
Vijf kalendermaanden aan boord.
Middagpositie: 44° 42' N 040° 29' W
500 mijl noordwest van Flores (Azoren).
7 december:
06-08.00 wacht op de brug gelopen. Nog 2 weken ! De rest van de tijd loop ik alleen 's morgens 2 uur wacht om voldoende tijd over te hebben om te takenboeken.
Middagpositie: 46° 08' N 033° 42' W
400 mijl noord van Flores (Azoren).
8 december:
06-08.00 wacht op de brug gelopen. Hoef alleen nog maar gyrokompas en kusttraject te beschrijven.
Vanavond nogal gevierd dat we 5 maanden en 2 dagen aan boord zijn.
Middagpositie: 47° 12' N 025° 46' W
600 mijl noord van Săo Miguel.
9 december:
06-08.00 wacht op de brug gelopen. Moeten een dag later in Rotterdam aankomen wegens bezette kade (Donderdagochtend).
Middagpositie: 48° 03' N 018° 28' W
400 mijl westzuidwest van Fastnet.
10 december:
06-08.00 wacht op de brug gelopen. Vanmorgen weer een aantal dolfijnen gezien rond het schip. Varen nog steeds met het hoge drukgebied mee (sinds Baltimore).
Middagpositie: 49° 00' N 010° 52' W
200 mijl westzuidwest van Lands End.
11 december:
06-08.00 wacht op de brug gelopen. 's Morgens dwars van Penzance. Vandaag vloog er een tweemotorig patrouillevliegtuig van de 'Royal Navy' vlak langs de brugvleugel. Je kon zo op de bovenkant van het toestel kijken. 's Middags even een school orca's (?) gezien.
Middagpositie: 49° 42' N 004° 19' W
40 mijl zuid van Plymouth.
12 december:
06-08.00 wacht op de brug gelopen. Passeerden het Nauw van Calais.
's Nachts aankomst te Rotterdam (3e Petroleumhaven).
Middagpositie: 51° 42' N 002° 36' O
50 mijl westzuidwest van Hoek van Holland.
13 december:
's Morgens naar school en huis gegaan.
14 december:
Om 10.00 's morgens weer terug aan boord. Om 12.00 verhalen naar de Waalhaven, waar we aan meerboeien gingen. 's Avonds per VHF (Scheveningen Radio) naar huis gebeld.
15 december:
Aan dek bezig geweest. 's Middags visite aan boord: pa, ma, Annet en Pieter. Big Surprise !
Om 18.30 vertrokken we naar Götheborg. Passeerden onderweg de Mytilus, Ostrea en Cardium die werkloos aan de Nieuwe Waterweg lagen. Tot en met de volgende aankomst Rotterdam blijft Peter Hey (l.l. WTK) op de brug.
16 december:
De luxe van het opstaan om 07.30 (i.p.v. 05.45) mogen beleven omdat P.H. mijn wacht overneemt. Van 08 - 11.30 aan dek gewerkt in koud, nat en akelig weer. Morgen alweer in Götheborg.
Middagpositie: 55° 23' N 006° 24' O
65 mijl west van Esbjerg.
17 december:
05-08.00 wacht op de brug gelopen tijdens aankomst Götheborg. Het vriest en sneeuwt in eerdergenoemde stad. Van 8-12 en 15-18 uur aan dek. We lagen op nog geen kilometer afstand van de werf (Götaverken Arendal) waar de M-schepen anno nu, ooit gebouwd zijn. 's Avonds op de brug bij vertrek (22.00).
18 december:
06-08.00 wacht op de brug gelopen. Op weg naar Hamburg.
Middagpositie: 56° 08' N 007° 36' O
50 mijl noordwest van Esbjerg.
19 december:
06-09.30 wacht gelopen op de brug, aankomst Hamburg. We zijn langs prachtige landhuizen in de buitenwijken van Hamburg gevaren die aan de oever van de rivier staan. Vlakbij onze kade lag de "Nedlloyd Hoorn". De hele dag aan dek bezig geweest.
20 december:
Om 10.00 vertrokken we uit Hamburg. Begin van m'n laatste zeereis als leerling. Morgen in Rotterdam. Ik begin alvast met koffers pakken. Helaas moest ik nu verhuizen naar een hut van de deckboys waar ik nu m'n laatste aantekeningen maak.
Om 12.00.00 voeren we in de rivier de Elbe, ter hoogte van Stade.
Vanavond loop ik de 20-24 wacht.
21 december:
's Morgens in Rotterdam aangekomen. Leuk dat Annet op de kade stond, jammer dat ik morgen pas weg mag. O.a. bestaat onze lading uit KNSM-containers. Weer de hele shitdag aan dek.
22 december:
Ik ga maar is aan dek kijken.
Ahá om 2 uur 's middags mocht ik na 5˝ maand van boord af. Jongens, tot over 1˝ jaar. (d.d. 13-07-'86 kom ik er achter dat deze laatste regel niet meer opgaat. ".....geen vacatures.....")
Einde dagboek.
Naschrift:
De reizen van het m.s. "Meerdrecht" na m'n
afmonstering:
Vanaf Rotterdam (22/12) via Kaap de Goede Hoop naar Fremantle, Melbourne en Sydney (maart 1985). Hierna naar Karachi (mrt./apr.) en Richards Bay (Zuid-Afrika, april 1985). De volgende reis was naar Oristano (Italië).
Cruise-hits:
"Waiting for the loveboat" - The Associates
"Tinseltown" - Blue Nile
"Pride" - U2
Diverse illustraties en originele foto's:
Zie het originele schrift en fotoalbum. De in deze kroniek opgenomen foto's zijn afkomstig van een website (Adriana-shipping).