Update 12 juni 2008
Na al dat Willem Ruys geweld op
kombuispraat, heb ik maar een expressionistisch stukje illusie gecreëerd voor Arie die heeft er op gevaren.
(Het Expressionisme leeft zich direct en spontaan uit, al dan niet in betrekking tot de werkelijkheid; zonder het langdurig voorzichtig overwegen , en zonder schilderkunstige systematiek.
Hier voeg ook nog een paar schetsen bij voor toekomstige illusies,die ik gemaakt had voor de operatie, in het ziekenhuis.
Nog
twee werken van Bram, vorige week gemaakt.
Galjoen in harde bries
Dit is het laatste kwast product voor de staar operatie morgen.
Ik
ben op de valreep nog bezig met 2 schilderijtjes, deze is vandaag gereed
gekomen ietsje anders dan scheepjes ,maar!!!!!het kwastwerkje is 30 x40 cm en
de lak staat te drogen.Dus als je tijd en zin heeft wou je dan de kat bij de
verzameling plaatsen,op de topic van scheepspraat.(het doek heb ik genoemd "
the eye of the tiger" wat dus een dubbele betekenis heeft gekregen
voor me.
Ik ben altijd gek van deze grote poezen geweest,en het idee kwam zomaar opzetten toen ik met de nieuwe galjoen of galjoot bezig was.
Update 07 februari 2008
Update 24 januari 2008
De Stad Amsterdam is een driemast-klipper met stalen romp en volgetuigd. Ze is in het jaar 2000 in de vaart gekomen onder Nederlandse vlag.
In december 1997 is op de scheepswerf Damen Oranjewerf te Amsterdam de kiel gelegd. Het schip is door architect Gerard Dijkstra naar een model van een fregat uit de 19de eeuw, de Amsterdam, ontworpen, echter met moderne materialen, zoals een stalen romp en hedendaagse technieken. Nadat de romp daar gereed was is de verdere op- en afbouw in het scheepvaartmuseum van Amsterdam gedaan.
Het schip is hoofdzakelijk gebouwd door werkzoekenden en schoolverlaters, die daarmee veel werkervaring opdeden en een nieuw toekomstperspectief kregen. De kosten bedroegen ongeveer 10 miljoen euro.
In de zomer van 2000 werd het schip tijdens Sail Amsterdam 2000 gedoopt en kreeg het de naam Stad Amsterdam mee. In 2005 was ze het vlaggenschip van Sail Amsterdam.
Sindsdien bevaart ze de wereldzeeën als opleidings- en charterschip voor gasten en neemt deel aan regatta's en zeilshows. In 2001 heeft ze de Cutty Sark Tall Ships' Race gewonnen.
Snelheid bezorgde de Clippers begin 19e eeuw een enorm concurrentievoordeel. In Amerika dwong in die tijd harde concurrentie scheepsontwerpers te experimenteren met de snelheid van hun schepen. Tot dan hadden vrachtschepen een volle voorsteven en een rond onderwaterschip. De Clipper echter heeft een scherp gesneden, holle vorm. Hierdoor snijdt het schip door het water in plaats van dat de romp omhooggeduwd wordt. Tevens werd het onderwaterschip meer weggesneden, waardoor het schip minder in vaart afremde. Ook hogere en langere masten verbeterden de snelheid van de Clipper sterk, hierdoor kon het schip veel meer zeil voeren. Dit scheepstype kon door een langere waterlijn en een gereduceerde breedte sneller en hoger aan de wind lopen dan andere fregatten. Dit concept bleek briljant en werd na enige aarzeling ook in Nederland ontdekt rond 1850. Toch was de populariteit van de Clipper van korte duur. Doorslaggevend was de opening van het Suezkanaal in 1869. Door dit kanaal werd de route van en naar Nederlands-Indië aanzienlijk korter. Voor stoomschepen ideaal, maar voor Clippers of andere zeezeilschepen onbruikbaar. Zij moesten de langere route via de Kaap blijven varen. Die extra vaartijd bleek te kostbaar. Nergens ter wereld varen nog originele Clippers. Er is er uit dit tijd maar één overgebleven: de Cutty Sark. Dit schip ligt als museumstuk in een dok in Greenwich, Engeland.
Met de komst van de Stad Amsterdam werd de clipperhistorie weer nieuw leven ingeblazen. Inspiratiebron voor het ontwerp van de Stad Amsterdam is de ijzeren Clipper: De Amsterdam. De bouw van de Stad Amsterdam is een initiatief van de Gemeente Amsterdam en Randstad. Beide organisaties vonden elkaar in de overtuiging dat de bouw en de exploitatie van de Clipper wezenlijk moeten bijdragen aan opleidings- en werkervaringsmogelijkheden voor jongeren.
Update 22 januari 2008
MVG Hh
Update 18 januari 2008
MS. Coolsingel Naamsein PDLO
Imonr.5339078 1957-1959
Flensburger Schiffsbau Gesellschaft mbH,Flensburg (566)
Brt:8355,nrt 4.965,dwt :11270
LxBxHx:148,10x18,48x11,36(8,21
Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken,36 bemanningsleden
4 tew 6 cil. Sulzer dieselmotor (720x1250),4200 r.p.k,14,5 mijl.
Machine bouwer : Gebr.Sulzer A.G.Winterhur
Historie:
2 Juli 1957 te waterlating; 10 Sept 1957 technische proeftocht en 14 September de overdracht.
19-09-1957 -1959 Coolsingel NV Invoer en Transport onderneming"Invotra" Rotterdam
1959-1961 State of Assam , Eastern Shipping Corporation Ltd. Calcutta
1961-1881 State of Assam , The Shipping Corporation of India Ltd. Calcutta
24 dec 1981 in Bombay aangekomen en opgelegd
In Januari 1983 in Bombay gesloopt bij Hindustan Steel Syndicate Darukhana
Maar toch weer een herinering in mijn eigen collectie
Groets Bram
Update 18 januari 2008
een betere prent van Bram z'n " Blauwe Neus", nu fatsoenlijk ingelijst en met minder geschitter van de blitz
Update 14 januari 2008
Update 11 januari 2008
Update 08 januari 2008
Update 03 januari 2008
Fantasie Barkentijn
Update 28 december 2007
Foto opgestuurd door Harry G.Hogeboom van de "Blue Nose"
Hier is een plaatje van een van de laatste "kwastprodukten van Bram, de kaasboer uit Alkmaar"
" De Blauwe Neus onder Vol tuig"
Update 11 december 2007
Dit is weer eens een nieuw probeersel van mij, zoals je ziet zijn de kaderlijnen heel dik aangegeven,in mijn optiek is dit dus ook een teken van onze beknotte vrijheid, laten we wel wezen echte vrijheid bestaat niet, want wij zijn allemaal begrensd, zelfs met onze gedachten, er is altijd wel iets wat onze grens is, of je nu schildert, schrijft of muziek maakt, het maakt allemaal niet uit, een ding heeft het allemaal gemeen, alles wat een mens persoonlijk creëert is in mijn ogen kunst, alleen al om het feit dat het individu het zelf maakt, ondanks een voorbeeld of het nu een foto, prent of de natuur is, er is altijd wel iets wat de aanleiding er voor geeft.
Zoals deze prent van de stem van het water, met de Wodan en de Neeltje Jacoba, hier is duidelijk dat het enigste moment van vrijheid, dat moment van springen is waar niemand iets over te zeggen heeft of belasting c/q een boete moet betalen, of je aan de regeltjes moet houden, hier telt alleen het moment van haal ik het of niet dit soort momenten zijn zeldzaam in ons leven, de redders van de KNRM die koesteren de momenten van de redding, waarschijnlijk onbewust om de zelfde redenen, de mens te redden en het natuurgeweld proberen te trotseren (vergeleken met de natuurkrachten zijn we natuurlijk heel klein).
Tevens was het de bedoeling om diverse teken en schilder technieken en materialen uit te proberen,daar ik nog steeds niet met op olie gebaseerde verven kan werken door mijn lucht aandoening,heb ik ook daar een kaderand !!dus wat ik maar wil zeggen ,ook binnen een beperking kan je expanderen,niet te verwarren met exploderen ,want dat doe ik ook dagelijks.
De bedoeling van dit werkje is zoals je het bij Harry`s roeitocht ziet, dat het ook aan de hoogste bieder verkocht gaat worden voor de KNRM.
Het ziet er allemaal erg simpel uit en zo hoort het ook, er zijn al zat moeilijke gevallen in deze wereld.
Update 20 augustus 2007
Update 06 februari 2007
De "Zeebeest" van Albert
Zomaar aan komen waaien uit de losse pols
Met al de regen de laatste tijd heb ik toch nog een een beetje met verf gekliederd, tussen het gejammer op de gitaar en andere klusjes door.
Goedenmiddag Jos ik heb hier nog een een bepaint cartoontje met de Southern-Breeze bijna 75 meter lang, is niks als je het vlug zegt, 24 man bemanning als de boss aan boord was, inclusief zijn eigen staf zoals Buttler Chambermaid gezelschapsdame voor zijn vrouw en een verpleegster .
Ik heb nog even een pespectief oefeningetje gedaan, wat ik dan maar genoemd heb
Dit fraaie schilderij van mijn eerste bootje, de "Caltex Rotterdam" is gemaakt door Bram Minneboo.
"Als ik iets leuk vind om te doen en ik kan iemand blij maken, ach waarom niet?"
Voor Harry G.Hogeboom zijn eerste bootje, de "Forest Hill".
Voor Arie Hazebroek heeft Bram dit mooie schilderij van de "Main Lloyd" gemaakt.
De molen bij Alkmaar voor die afgebrand was de eerste keer,hij was herbouwd verleden jaar of het jaar daarvoor,en toen weer in de hens gestoken.stelletje kl..tzakken.
Dan had ik ook nog 2 verfverknoeiertjes die ik achter op de store kasten van de vorige camper had geschilderd,ik dacht doe ze er ook maar op,staat uiteindelijk toch ook water op, zelfs in bevroren toestand.
Groets Bram
a.minneboo@wanadoo.nl