DE BULKERS
In de rijnvaart periode, op aandringen van een collega mijn Liberian license aangevraagd en een schriftelijk examen gedaan onder toezicht van Lloyds te rotterdam betaald 20 dollar ook. Maar had mijn 3rd assistend engineer motor all hp klaar liggen om te gebruiken en heb daar nooit spijt van gehad. De kustvaart was aan het uitvlaggen en er was vraag naar machinisten op vele buitenlandse vlag schepen, vooral op amerikaanse, waar wij veel goedkoper op de markt lagen. Het bemiddelingbureau van Mr de K. te rotterdam had een schip van de Z.I.M line voor mij, maar het werd Ogden Marine Inc N.Y . Dit is de grote omzwaai geweest in mijn maritime life (en sociaal).
Daar sta je dan als kust en sleepvaart mens tegen een drie bordessen hoge Sulzer motor van 12000 bhp te staren, maar niet lang, moest gelijk alleen de zee wacht lopen, bijgestaan door een chineese oiller, maar dat went vlug. Ik wil hier meer de leuke feiten aanhalen, die zich in die 8 jarige periode afspeelden, op verschellende schepen van deze maatchappij.
De officieren bestonden uit voornamelijk nog europeanen van diverse pluimage, en japanners met hier en daar een filipino, soms wel 8 nationaliteiten, en de overige bemanning uit hongkong chinezen, en later zuid koreanen, totaal 35-37 man. De reizen wereldwijd, zoals veel graan van de Great Lakes naar rusland, zwarte en witte zee. Ook japan eastcoast U.SA, Australie, far east en Europa stonden op het lijstje en dat alles rond de kaap de goede hoop, want het suezkanaal was nog niet heropend.
MV Ogden Exporter
april 1973/ aug 73 varend van U.S Galveston (aangemonsterd ) via columbia naar rotterdam .
Vandaar great lakes met graan voor leninggrad. Onze chinezen hadden het naar hun zin. Rond de graan silos stierf het van de wilde duiven. Binnen de kortste tijd hingen en een 200 geplukte duiven te drogen aan lijnen over het achterdek, dit werd niet zo gewaardeerd door de haven autorieteiten, maar het kwaad was geschied. Ook de shorttimes in de lege spoorwagens, aangeboden door diverse stewardessen, ' ai third, pive dollars pokkie pokkie'', waren zeer in trek en betaalbaar voor onze crew. Of de autorieteiten daar van wisten weet ik niet.
1974 Soap Show
In de vroege morgen afgemeerd in Djakarta Indonesie, lagen aan het eind van de kade, met het achterschip. Een spring op de bolder van de kade, maar de achter trossen verderop de bolder van de beschoeing....en dààr was de actie! Een vijftal lieftallige vrouwtjes deden daar hun wasje aan de rand van het water en juist onder koffietijd. Wij het zwarte koor vonden dat een bekoorlijk gezicht en toen een van de meisjes een handenwrijvend gebaar maakte, duurde het niet lang voor het eerste stuk palmolive toiletzeep met een forse zwaai aan hun voeten belandde. Nu hadden wij geen probleem met de toevoer van dit product en de meesten van ons hadden een forse voorraad gekweekt, dus het gooi en smijtwerk nam een aanvang......maar er moest wèl wat voor gedaan worden, dus de sarongs van de meiden gingen steeds hoger, maar toch niet de verwachte hoogte. Na een kwartiertje en een lamme arm, zowat uit de kom gegooit, ontstond een luid geklap achter ons en ja hoor een dek achter ons en hoger, stond het Gezag en de chief Engineer met hun meevarende ega's. ''Thank you for the show gentlemen'' was de kreet. Vermoedelijk door de aanwezigheid van de dames onder het gapend publiek, wilden die sarongs niet op de juiste hoogte komen. s'Avonds vlug de wal op uiteraard met de taxi fiets (richauw/) naar de kampong, op verder onderzoek en na gedane arbeid gemandied met ''Wat dachten jullie??? PALMOLIVE !!
De foto is van het zusterschip Ogden Importer, maar dat zal de pret niet drukken, groets maar weer, Mart