mv Bo Viking

Hangend over de railing van de TemiIII, kijk ik het zwarte straaltje bilge water/olie na, dat zich voegt bij het aflopende tij van de schelde (Dat kon nog ongestraft plaats vinden in 1966 ) Daar meld zich een zo te zien brand nieuw schip voor de sluis, een Zweed met de naam ''Bo Viking''. Kijk daar zou ik best op willen monsteren, denk ik. s'Avonds in het cafè van Piet Storm op het eind van het ''eiland'' spreek ik met een waterklerk en hoor dat die zweed hout lost in middelburg en een 2e machinist zoekt, daar de garantie machinist zijn laatste reis gaat maken..Ik zeg tegen mijn baas dat ie een andere machinist moet zoeken.

Twee dagen later ben ik gemonsterd, en enige dagen later varen wij naar Argangelsk in Rusland. De Bo Viking is er een van een serie van velen, gebouwd in Hongarije, meest voor de russen, maar deze gekocht door een visserman en colega's, in Götenborg. Ook de chief engineer blijkt aandeelhouder te zijn. Het is zomer in Argangelsk en het sterft van de muggen.

Door de zeemans club word er een picnick georganiseerd op zondag en ook ik ben van de party, met enige dametjes met manden vol sandwiches en wijn aan de rand van de rivier een leuke middag gehad, gèèn gesodemieter, netjes maar leuk. s'Avonds ballet, ook mooi voor een keertje, voor de rest geen kloten te doen in communisties rusland, daar tenminste niet. Ik ben een avond met de Ouwe de wal opgeweest en belande in een drinkhuis vol met meestal militairen. Als goede zweed zijnde werd hij zo dronken als een tor en werden wij beiden door de KGB in een motor met zijspan naar het politie bureau getransporteerd. Ik moest over een streep lopen en werd nuchter genoeg bevonden om met begeleiding naar de laatste tram gebracht te worden, richting sawmill 2.Helaas stopte deze tram op de helft en moest ik verder over de rails stompelen een km of 6,v andaar dat ik weet van die muggen. Er kwam een vrachtwagen me inhalen en deze brave chaufeur gaf me een lift naar boord. Wat was ik blij om een flesje bier te kunnen openen. Natuurlijk mocht ik verder de wal niet meer op want het was lang na 24oo, de uiterste tijd dat het gewone scheepsvolk aan boord moest zijn, behalve het Gezag, die kon de hele nacht wegblijven; verschil moet er wezen. Deze is dan ook naar een hotel gebracht en werd luid zingend rond 9oo door een jeep vol militairen aan boord afgeleverd. De reis terug met volle deklading hout was naar Goole, en daar ontmoete ik een zwarte bendelid die mij herkende van de Albatros, dus dat was een extra zware zoektocht naar drank en sigaretten, temeer daar ik hem wijsgemaakt had dat wij ( op de Abatros) jenever smokkelden in de als toptank uitgevoerde luikhoofden, waarvan toen hij dacht dat niemand het zag, de proppen losdraaide en zijn grote gok snuffelend in het gat stak, onder grote hilariteit van onze bemanning.Van Goole naar Kopenhagen voor een beschadigde steven te repareren, opgelopen bij het invaren van de sluis in Vlissingen, ook al het hang en sluitwerk van vriescel deur e.a vervangen voor degelijker materiaal. Dan dat oost europeese spul. Terug in Argangelsk dacht het Gezag dat ik een judoka was, dit was hem wijsgemaakt door onze chief, hij zelf deed wat aan judo en had zelfs enige uniformen in zijn hut. Dus op een zaterdagmiddag het hele stelletje ongeregeld zo blauw als een tor naar het sloependek, ik met een rooie stropdas om het middel en daar moesten dus enige kunstgrepen verwisseld worden. Ik heb nog nooit van mijn leven gejudo'd,  maar zag kans om zijn rooie kop onder de onderste sport van de railing te krijgen en te houden, zo dat ie geen kant meer uit kon, wat gelukkig voor mij het einde van het spel was. De meester maakte foto's (met mijn camera) maar onmiddellijk sprong de schildwacht aan boord en werd mijn camera in beslag genomen. Heb die later zonder film terug gekregen. Onze matrozen zetten hun feest verder door tot de zondag avond, ze hadden een behoorlijke voorraad vodka gekocht en dat moest op tot de laatste drup. Zondagsmiddags keek ik eens door de patrijspoort van hun messroom en zag het hele zootje op en overmelkander liggen. De 1e stuurman, ook aan dek, glimlachte naar mij en zei ,''the fire going out by it self'' second .

Daar de chief als mede eigenaar het onderste uit de kan wilde, kreeg hij ruzie met de dek officieren, wilde n.l zoveel mogelijk deklast mee nemen, met als gevolg dat op reis naar Great Yarmouth wij in Trontheim dieselolie en water bij moesten bunkeren om niet topzwaar te worden. De kapitein en stuurlieden wilden zo spoedig mogelijk afmonsteren en ook ik zag het niet meer zo zitten, ik mocht geen overuren maken, wat ik nou niet zo prettig vond, zo hoog was de gage ook weer niet. Ik ben dan ook in Great Yarmouth afgemonsterd en naar Vlissingen gereist op een hollandse kuster als pasagier voor zeven pond, naar Scheveningen,en kon gelijk beginnen als hulpmachinist bij het Loodswezen .

Mart..

1966 BO VIKING
1973-VALZELL
1974-JESS
1975-FREIGHTER
1977-ARABIAN EXPRESS
1978-GULF EXPRESS
1982-gesloopt op Gadani Beach