M.v. Batavier
Krielkip
Ik heb maar een paar maanden op deze oude dame gevaren als
aflosser van de
tweede machinist, die ziek thuis was geloof ik. De Batavier
( niet te verwarren
met rederij Batavier en gelijknamige schepen) was een
flinke coaster en een 6
cilinder MAK motor van net voor de oorlog. In de machine
kamer werden pompen etc
via drijfwielen en riemen aangedreven, maar de hoofdmoter
had al
interkoeling,
tenminste de centrale verwarming kon op zee
door het koelwater
verwarmd worden, zéér modern voor die tijd denk ik.
De kapitein/eigenaar, de heer Muthert was ook aan het
vergrijzen,maar een olijke baas, altijd in voor een geintje. Hij kon beslist niet tot de
''zuinige
Groningers'' gerekend worden, integendeel het schip was
volgestouwd met proviand, want men had de nieuwe kok verteld dat hij veel
meer moest bestellen
dan nodig, het enige commentaar was.''mien jong, we moeten
niet naar de
noordpool''.
De reis was van Rotterdam naar Cork
Ierland, en
daar tegen de wal liggend
werd er door de gezamelijke bemanning gegeten in de flinke
messroom met de kapitein
aan het hoofd van de lange tafel. Hij sneed en verdeelde de
in rotterdam gekochte ronde
bruine broden,en de hompen kaas.
Achter hem op het voorschot
was door hem een groot
landschap geschilderd, compleet met boerderijtjes en kerkje. Alle
nieuwkomers. dus nu de kok en ik
werden verzocht op zoek te gaan naar de kip die zich ergens
op de schildering van 1 bij 2 meter
moest bevinden. Wij zijn daar niet in geslaagd, tot
grootvermaak van de ouwe en de anderen.
Een klein bruin kippetje bleek zich op te houden op een
boomtak ergens in het groen.
Na een geslaagd weekend met vele pints of
bitter, hebben we
de kapitein blij gemaakt met een traporgeltje, ons geschonken door een kroegbaas, en dus mee
gesjouwd aan boord. Op de maandag
werd niet gewerkt door de dokkers, en de ouwe zat op luik 2
de pressennings te herstellen,
lekker in zijn vetleren jack. Ik was de
accu's aan het bijvullen met gedistileerd
water, en daar stapte een waterklerk aan boord, keek rond
zag de old man, en vroeg of de kapitein ook aan boord was''i think he's upstairs zei deze,
mij een knipoog gevend, en ging door met zeilnaaien.
Na Cork scrap laden in
Southampton. De
kapitein en ik hingen over het luikhoofd van luik een. Mien jong daar ligt een mooie steeksleutel zei
onze kap, en doar nog een. Tegen vijven hadden we een aardige hoop oud ijzer verzameld,
zelfs een brandkast die een plaatsje vond in mijn hut, om dienst te gaan doen als
bar. Ik pleurde
het meeste oud ijzer in ruim 2
voor de volgende dag, want het schip lag al vol met dat
soort gereedschap. Als je een bout of
wat anders nodig had en niet voorradig in de
machinekamerstore, dan ging je naar de salon
van de kapitein,onder de banken snuffelen.
Fijne mensen
....fijne tijden, had best wat langer willen blijven, maar in Bremerhaven moest ik naar
huis, in
afwachting van het beloofde scheepje
als eerste (en enige) machinist. Zocht de kapitein om
afscheid te nemen in de vroege morgen, want
ging met de trein naar Vlissingen. Vond hem op zijn knieen
in de kombuis, blazend voor de AGA kachel
met coces gestookt,
want mien jong, die jonge knapen van tegenwoordig kunnen
geen mooi vuurtje leggen.
Marinus Hoogedoorn