De Defecte
bandrecorder
Op de Gulf
Hansa namen we na de wacht soms ook een potje bij de 5e wtk de Man.
Die was de gelukkige bezitter van een bakbeest van een bandrecorder en tapes
met mooie muziek.
Dat ik daar regelmatig een begerig oog op liet vallen was de 5e wtk niet ontgaan.
We hadden net een dokbeurt van drie weken in Cadiz achter de
rug, dus die arme wtk stond zo rood als een kreeft ondanks het feit dat hij
vanuit Cadiz zijn maandbrief al had laten stopzetten.
Ik dacht dus dat de tijd rijp was voor een overname van dat ding.
Wat mij toen ontging, was het feit dat hij samen met zijn maatje, elec
Ridderhof, verdacht graag kwam buurten in mijn hut, want ik had een mandfles
van 16 liter sherry en een van 16 liter muscatel in Jerez de la Frontera
gekocht. Die stonden daar maar te staan…. Het was namelijk de bedoeling dat ik
die mee naar huis zou nemen.
Ik liep toen als derde stuurman de 4-8 wacht, dus kreeg ik ’s avonds regelmatig bezoek.
Onder het genot van een kouwe klets maakte de 5e opeens de opmerking dat
het wel heel erg stilletjes was in mijn hut. De elec viel onmiddellijk in:
inderdaad, helemaal geen muziek.
"Maar daar is wel iets aan te doen, want ik heb mijn bandrecorder in
de verkoop staan, maar je moet wel heel erg snel beslissen, want de bootsman, de
voorman, de kok en een paar matrozen willen hem zo voor 2 meier overnemen. Omdat
jij het bent mag je hem voor 190 guldentjes van me overnemen, MET garantie van
mij en de elec als er technische problemen zijn, maar dit is nog een stukje
ouwerwets vakmanschap, niet kapot te krijgen", was de reactie van de 5e.
Die gozer is later ongetwijfeld een succesvolle vertegenwoordiger geworden. Omdat ik nu eenmaal een snelle beslisser ben en ik zelfs zo slim was om af te dingen…kwamen we 180 gulden overeen. Wat hij en de elec met dat ding hadden uitgevogeld weet ik niet, maar zodra de bandrecorder in mijn hut stond begon de ellende. Even een telefoontje naar de messroom achteruit en na 5 minuten stonden Jut en Jul, (de 5e en de elec) al in mijn hut.
En wat is het probleem van de stuurman?
Hij doet het G..%^%$#$$^ niet meer. Geef me mijn poen maar terug en neem dat klereding maar weer mee terug naar die vetsteeg achteruit.
Ho Ho Ho, de stuurman heeft garantie,
dat nemen we heel serieus, spraken ze eendrachtig. De elec viste een
schroevendraaier uit zijn kontzak en samen met die zevende machinist bogen ze
zich over het probleem. Tja, het probleem ligt zo op het eerste oog te zien niet
zo eenvoudig. Een glaasje sherry zou in dit geval wel verhelderend kunnen
werken, de stuurman wil toch zelf ook graag weten wat voor spul hij mee naar
huis neemt? Voor hetzelfde geld is het niet te zuipen en jij je maar een bult
sjouwen met die handel. OK, een glaasje om het uit te proberen.
Dat liet de
elec zich geen tweemaal zeggen en in een handomdraai werd de mandfles met een
geoefende beweging geopend. Toen hadden we een probleem, want vanuit die
mandfles op een slingerend schip in een klein glaasje gieten lukte niet zo best.
Ook daar had de elec een oplossing voor, hij haalde meteen grote brede
dessertglazen uit de pantry. Op de gezondheid van de stuurman, riepen ze
eendrachtig. Af en toe bogen ze zich samen over het niet werkende apparaat. Ik
ziet hier een een fusie die er niet zo lekker uitziet, zal morgen in mijn
werkplaats kijken of ik daar een goede vervanging voor hebt. Dus we zaten een
avond zonder muziek en de elec kreeg al aardig de slag te pakken van het
overhevelen van sherry in een glas. Inmiddels was mijn hut al aardig volgelopen
met belangstellende wijnproevers en om 23.00 uur dook ik mijn kooi in, het aan
de beleefdheid van de aanwezigen overlatend of ze erbij wilden blijven zitten.
Die vertrokken luidkeels zingend via de kippeloop naar het achterschip, om daar
nog ergens een afzakkertje te gaan halen.
De volgende dag was het zaterdag, dus na pikheet en de brand- en sloepenrol kwamen de gebroeders Bever triomfantelijk met een zekeringetje uit de werkplaats van de elec mijn hut binnen. Dit moet het helemaal zijn, stuurman. En inderdaad, we hadden muziek. En Daar moet op gedronken worden. Zelf hadden ze niets meegenomen, dus namen we maar een kouwe toeter van mijn onuitputtelijke drankrekening.
De muziek in de midscheeps trok uiteraard publiek: de sparks, de hofjood, de eerste stuurman, de second die er eentje nam voordat hij voor ging eten en zelfs die ouwe kwam er gezellig bijzitten. De bootsman en de pompman, die op dit tijdstip werkbespreking hadden bij de eerste gingen in mijn kooi zitten en zo werd het toch weer gezellig en gingen we een uurtje later aan tafel, want de kok kwam er ook bijzitten.
Na de snert met drijfijs en
pannekoekies als toetje ging ik effe pitt’n tot 15.45 uur om daarna de
platvoetwacht te lopen. De eerste loste me voor het eten af en daarna zes
sterretjes schieten die uiteraard allemaal door een punt gingen. Na de wacht
weer snel terug naar mijn hut, alwaar de elec en die zevende al met smart op mij
zaten te wachten.
Ze hadden
tijdens mijn afwezigheid de bandrecorder nog een extra servicebeurt gegeven en
tijdens deze beurt was er iets misgegaan. Maar daar komen we wel uit! De
schroevendraaier er weer bij en ik zat weer met verbijstering naar het inwendige
te koekeloeren.
"PFFFF. Dat ziet er niet zo best uit, stuurman. Wat zit er
trouwens in die andere mandfles? Muscatel?" vroeg de elec. De zevende
machinist ontpopte zich spontaan als wijnexpert door te stellen dat deze
wijnsoort slechts beperkt houdbaar was. De elec voegde er aan toe dat we beter
het risico van bedorven wijn konden vermijden door het op tijd te consumeren.
De
sparks en de hofjood waren er inmiddels ook al bij komen zitten en waren het
helemaal met de elec eens. Een pijpie muziek in de midscheeps is nooit weg, kwam
de eerste stuurman ook nog even mededelen terwijl hij behaaglijk achterover in
mijn kooi ging zitten. Tja, daar zit je dan als derde stuurman. Dus de Muscatel
werd uitbundig aan een grondige smaaktest onderworpen en iedereen was het erover
eens dat dit spul zeer beperkt houdbaar was.
Maar ik zat nog steeds met een defecte bandrecorder. Mijn voorstel aan de elec om hem in zijn werkplaats te repareren vond hij niet zo’n goed idee. Achteruit trilt die boot te veel en dit is echt precisiewerk. Ook anderen wilden zich met het probleem bemoeien, maar de garantie van de elec zou vervallen als er beunhazen aan het apparaat zouden komen. De reparatiepogingen gingen dus net zolang door tot de mandflessen leeg waren. Toen verviel de garantieperiode en zat ik nog steeds met een niet functionerende bandrecorder.
"Zal ik er toch maar
even naar kijken?" vroeg de sparks. Na een uurtje solderen en doormeten werkte
alles dankzij de sparks opeens weer prima. Al met al dus een zeer leerzame
ervaring. En toen ik met verlof ging kon ik hem nog voor een mooi zacht
zeeprijssie kwijt aan mijn aflosser.
Jos Komen