Teug naar Scheepspraat:Klik op onderstaande banner
Life vanaf de Apollogracht
Het laatste nieuws van eerste stuurman Krijn
Apolloniagracht: deel 36
APHRODITEGRACHT
nr. 36
Beste Jos en Akkie, hoe gaat het ermee in Ciudad Mosquito ?
Hier aan boord van de iets minder mooie Apolloniagracht alles recht zo die gaat,
zijn al weer bijna door het Rif heen. Je leest het goed, ze heeft een beetje
schoonheid ingeboet, daar ze aan stuurboord de laatste 4 havens is aangerand tot
op de nok door geroestte barges. De honderd duzende fenders hebben niet afdoende
mogen baten, volgende keer een Yoki-Yoki fender der tussen douwen.
Gisteren tijdens de dagwacht (de 4-8) was ik wel even verbaast toen het licht
werd. Zaten op een track dicht onder de kust, ligt er sneeuw in Australie. Dus
zal er aardig kunnen winter sporten bij Cairncross Eilanden. Was nog even
bang dat we in het ijs zouden verdagen, daar de loods bevestigde dat de dichtst
bijzijnde ijsbreker toch wel van heel ver moest komen. Maar vandaag hebben we
veel zon, zijn Cairns al voorbij, daar waar de verplichte loods er af gaat. Nog
even tot de Pinkster Eilanden (Whitsunday Isls.) en we zijn er weer uit. Dan is
het nog maar een klein stukje tot de Zielen Haven (Port Alma). Anemos onze 3de
vetpriester kwam na zijn Achtermiddag wacht op mijn Platvoetwacht even boven,
zijn ongeduld tonen, daar zijn verlos telex er nog niet is. Zagen we een Witte
Haai uit het water springen, fantastisch. Zie je ook niet iedere dag op de
"Mooie Nel" bij Feria Boligrafinga (Penningsveer).
Nou, jullie kunt je wel voorstellen dat ik met de mijl vrolijker ben, het zit er
weer bijna op. Ofschoon ze nu wel een mooie reis voor de boeg heeft, deze dame.
Maar in Port Alma zit het er op. Ik denk wel Jos, dat we elkaar es leren kennen,
ik moet toch heel Frankrijk door, daar ik graag een antie geweld cursus zou
volgen - je weet wel, van het hot item ISPS, ook weer zoiets want met een
"I" begint. Nou, weer vele groetjes en tot zuups in Fish Head City,
c.u. Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 08 Feb 2005 10:34 UTC
Message-id: 169499391
Apolloniagracht: deel 35
Beste Jos
en Akkie, hoe gaat het ermee ? Met ons hier in de Arafura Zee gaat alles naar
wens, van het weekeinde Straat Torres, dus dat schiet wel lekker op zo. Heb
tevens nog even met de reisleider in het zonnetjes gezeten, en NB het bericht
binnen dat we lekker naar huus goan vanuut Port Alma. al moet de kap nog effe
mee. Deze foto leek ons wel geschikt voor de Mister Spliethoff 2005
verkiezingen. Nog even wat schrijven over een stukje Spanje, zal maar zeggen net
voorbij de Go Karting baan van Roses (moet toch es vragen hoe dat precies heet,
Nico !) - Costa Brava:
Volem profetxar del sol que n'hi ha per la Mar d' Arafura, al Nord de
Kualalandia. Com els gents de navegacio d'aquest buque representan la nostra
provincia de Girona.
Es pot dir que el capita sap les bones costumbres de la cuina Catalana, sembla
que en l' Alta Emporda es mentga molt bo. He escoltat que ahi tambe on s'agrade
les festes maior, i tambe es moure en el mon de la musica. Llavorens aquest cap
de setmana entrem el Gran Arrecife Barrera d' Australia per arribar el dia 10 en
Port Alma, d' a on jo m'em vaig a casa (arribare dia 12 en Prat de Llobregat),
deixant el vaixell en bons mans, anant a Brisbane i Auckland, Nova Zelandia.
Despres aniran a carregar ceves per Rotterdan en els Paisos Baixes. Tendrem l'
Apol.logracht una mica mes a costat.
Nou, hoop dat je het een beetje begrepen heb, Jos, je ziet wel je site wordt
flink misbruikt, en het is de hoogste tijd om dan ook internationaal te gaan...
ben zeer nieuwschierig of je ook kunt zien of er al vanuit Rusland.ru,
Canada.ca, andere streken.pn of Australie.au is in gelogd ? Volgende week wordt
ik afgelost, dus hopelijk c.u. in maart.
Molt records per tothom, Richard en Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 05 Feb 2005 10:22 UTC
Message-id: 169119157
Apolloniagracht: deel 34
Hallo
allemaal, hoe gaat het ermee in het verre westen ? Hier aan deze kant van de
lijn gaat alles goed, zijn onderhand weer bijgekomen van onze zeer wilde
Singapore avonturen, en zodoende de vrije ruimte afgekegd met staaldraad. Gaaf
toch ? Onderhand varen we via de Java zee langs de gehele gordel van Smaragd,
wat is dat land lang zeg, komt geen einde aan lijkt wel. Doch vanavond nog een
nieuw land onder de horizon, varen tussen de Indonesische eilanden Alor (van de
aarbeving) en Wetar door en langs Oost Timor. Dan zitten we morgen op de Arafura
Zee, op naar Straat Torres. Singapore was natuurlijk weer op de anker rede,
opdat we de laatste 8 havens overal geankerd hebben waarvan er zelfs 5 helemaal
niet voor de kant zijn geweest. Zijn vergeten waarom je ook voor de kant zou
gaan, mischien makkelijker om de diepgang af te lezen ? Mij benieuwen wat
Australie te brengen heeft. Kunnen wel zeggen dat we allemaal zeebenen hebben.
Verders is de snelheid voortreffelijk, het bootje ruikt honk, daar er na Australie
een lading voor Nieuw Zeeland op ons wacht gevolgd door aldaar weer te laden
voor jawel, Rotterdam. Het zou mooi zijn, als ik dan er al af ben, zal lukken,
want er is hoop op aflossing te Australie, mischien volgende week al. Oja, die
snelheden, al over de 16 gelopen, het is net een S-boot. Momenteel speren we
zelfs bijna 14 met stroom tegen, snap er niks van, maar ben er wel trots op.
Verders verloopt alles naar wens, dus zo ver maar weer, groetjes Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 03 Feb 2005 13:27 UTC
Message-id: 168868727
Apolloniagracht: deel 33
Halloo Jos
en Akkie, hoe gaat het leven ermee in jullie wintersport gebiedje ?
Nou, hier op de 'ankergracht' (of heet ze 'weekendgracht' ?) gaat alles naar
wens, al ben ik te frustreerd geraakt om nog wat zinnigs te schrijven. Gaat het
tochnyy proberen.
De Aphroditegracht is lekker rapido stroom inwaards te Sinapore verdaagd. Helaas
kan die kuttige authoriteit hier ook geen Russisch lezen (we zijn neit de
enigen) en begrepen geen flikker van onze gevaarlijke lading certificaten, op
dat we in de verste uithoek van het territory ten anker zijn gezonden. We wisten
nog na Lianyungang, QIngdao, Vostochnyy, Samarinda, Balikpapan en Bandjarmasin
hoe het moest, dat ankeren. Sterker nog, worden er al bedreven in, gaat steeds
sneller, en ons mooie schepie kan het al bijna zelf. Dus kan wel na gaan, sinds
die -15 graden onder nul geen vaste aarde meer onder mijn poten gehad. Moesten
nog een dag wachten op de stuwadoor opdat we behalve de tanktop, ook de vrije
tussendekken een beurt hebben gegeven - het geen hevig nodig is na die
agressieve lading. Het vreet de verf weg waar je bij staat. Het laden zelf zou 2
en een halve dag duren... 5000 ton van die rollen staaldraad. Daar moest
natuurlijk weer de zweep over. Kon het niet na laten, die voorman te vragen of
het normaal was 2000 ton per dag te doen (lijken wel maricones). Hij keek me
vragend aan, en vond het eigenlijk ook wel een belachelijk idee, dus binnen de
24uur zat ons bootje weer nokkie nokkie. Gaan nu opjagen top snelheid te
cree-eren richting Utopia Kualalandia, in de hoop er af te mogen, anders raken
we zo geflipt, dat ze me net zo goed tot aan de sloop kennen houwen. dus wie
weet krijg je mooiere berichten van die andere aboten so far so good, groetjes
en tot maart (hoop ik), Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 31 Jan 2005 10:26 UTC
Message-id: 345490246
Apolloniagracht: deel 32
Hier volgt weer een stukkie APHRODITEGRACHT-32
Vandaag
zullen we arriveren zoals de titel al sugereert op Singapore, Lion City. Nieuwe
avonturen wachten.
Al weer een paar scheepjes geleden, dat ik hier voor het laatst heb geankerd, al
kom je regelmatig op het Changi vliegveld, de voorlaatste keer nog wat bekende
matrozen tegengekomen aldaar. Er is een minime kans dat we voor de wal gaan,
maar de berichten duiden alweer op een anker plaats. Kan de tijd niet meer
heugen, dat ik voor het laatst een stap aan de wal heb gezet. Maar we zijn er
nog niet, en dus mischien toch tegen de kant ? Maar niet getreurd, verwachten er
ook de post. Tja, langzaam maar zeker worden we zo volledig afgesneden van het
sociale leven (- en zo hoort het ook, kun je je tenminste de volle 200 procent
op het bootje richten, he). Dit heeft wel het gevolg dat we toch gaarne een
wandelingetje maken over de kade. Kun je dat, die mensen die zeggen dat ze even
over de kade gaan wandelen, en je ze vervolgens tegenkomt in een "Texas
Bar" ofzo ? Om toch in ons wandelingetje te voorzien zit ik er aan te
denken, alle 10 beschikbare tussendek pontons buiten boord te draaien en aan
elkaar te verbinden met sjor kettingen, kunnen we toch even de benen strekken.
Als er geen kade is, die dan zelf maar cree-eren. Aan de andere kant moeten we
ook niet zo zeiken, want soms heb je dan minder last van inspecterende derde
partijen die je liever ziet gaan dan komen en over twee, drie weekjes zitten we
weer lekker in de Hokey Pokey in Brisbane. Mij benieuwen hoe het op de Amstel-
en de Achtergracht vergaat. Heb ik nog even een fotootje erbij, kun je na gaan,
de laatste keer voor de kant zat er ijs rond het schip, terwijl we hier op de
evenaar liggen. Dan ook nog een reisje in het vooruitzicht over de pacific en de
atlantic, ben je helemaal vergeten dat er een wereld om je heen is. Dat hadden
ze er vroeger allemaal niet bij verteld op de visserij-school. Gaan we vandaag
nog even ISPS oefenen, want dat is ook al weer heel lang geleden, dat dat
belangrijk was en we er ook nog een matroos aan konden missen. Valt af en toe
niet mee met de 6 op 6 af wachten, dat je maar 1 matroos hebt voor tussendekken
etc. Moet je ook nog alle rust tijden in de gaten houden, en natuurlijk
veiligheid voor alles. Zal hier over ophouden, anders schrijf ik me eigen klem.
Theoretisch lukt het meestal wel, en zijn de hoge heren stoel zittende
Inspecteurs etc, best tevree. Meen dat Ronnie er een naam voor had, iets als
folladores de formigues a la xupadores de caballos ofzo. Ik wou nog wat
positiefs schrijven ook, maar zou niet weten waar over. Zelfs onze snelheid komt
niet meer boven de 13.5 knopen uit. Oh jaa weet al wat, de zon schijnt vol op en
het feit dat we bijladen te Singapore is wel okay, voelen ons in deze duistere
tijden toch nog nuttig, en dat mag ook wel na China en Rusland. Nou lieve
buitenwereld, groetjes weer, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 27 Jan 2005 13:41 UTC
Message-id: 168431154
Apolloniagracht: deel 31
Dan ons
ankerende bootje: de Aphroditegracht-31
Te Balikpapan zijn er nog wat mensen aan het pasageren geweest en kunnen weer
teren op hun verhalen, al spatten die wel uit vanculturele hoogstandjes. Pilsje
pakken in de Kampong. Verders ruikt het hele eiland naar de Kretek. Bootje vaart
nu als een trein in de richting van Bandjarmasin, de hoofdstad van Kalimantan
Tengah of zo iets. Op het moment aan de zuid rand van de Makassar Straat, en
komen zowaar een gewonde Zee Draak tegen. Dacht altijd dat die dingen voor
sprookjes bestemd waren, of zal ze ontsnapt zijn uit het meer van Lochness ?
Blij dat dat grote beest gewond was, en niet opvloog uit het water. Was effe een
broek vol angst.
Had aan land al eens een "dragon" op het dak van de buren gezien, een
soort leguaantje van een goede 40 cm, en we dachten dat dat beest dood was, maar
na 2 weken zagen we hem ineens weg schieten. Deze hier op zee had in iedergeval
een waterlijn van zeker anderhalve meter, en een nek bijna net zo lang.
Jaco en Ronnie gaan weer varen, dus ik mag met verlof, maar helaas, jullie
hebben geluk, ik blijf nog even tot Aussie hmmmmmmpfffff, grrrrmmble. Maar niet
geklaagd, zolang de temperatuur boven de -15 blijft, is alles acceptabel. En in
februari ligt er ook nog wel genoeg sneeuw in de Pyrenee-en om lekker te slee'en
met Roc. Loop alleen de Trineu mis dit jaar.
Groetjes weer, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 23 Jan 2005 10:44 UTC
Message-id: 168154243
Apolloniagracht: deel 30
Goedendag Jos,
vandaag een gastschrijver die het verhaal gaat vertellen van de belevenissen in
het tropische.
Gistermiddag aanloop Balikpapan, geweldig mooi zoals je de tropen voorstelt.
Prachtig witte strand, leuke huisjes er omheen, kleurig stadje erbij. Draaien de
Teluk Balikpapan in en daar ging dat plaatje, gewoon vermorzeld door al die
hoogovens met walmende schoorstenen waar we nu tegenaan liggen te kijken. Wel
weer aardig wat scheepjes ten anker en dit staat dus ook bekend om de vele
overvallen op schepen. Hebben hier nog geen kogelvrije vesten aan boord zoals de
collegs's bij Smit die krijgen, moet je toch een stuk zekerder door voelen als
iemand zijn geweer op je leegt. Maar er word zowaar eens actie ondernomen.
Agent en autoriteiten aan boord met bootje, waren snel tevreden met hun
stapeltje kopieen. Niet teveel natuurlijk want dan passen die sloffen
kankerstokken en flessen Clanmaagzuur er niet meer bij.
Kregen later op de avond ook nog 2 politieagenten aan boord als bewaking maar
rond middernacht lag er eentje lekker te slapen in de klaagmuur. Zoeklicht erop
gezet, paar keer aan en uit en het ging weer bewegen. Later geinformeerd of die
misschien een kussentje nodig had want dat zou misschien wat prettiger liggen
maar de hint was begrepen. De neiging om hem een rotschop te geven en zodoende
uit zijn schoonheidslaapje te halen was groot maar je weet maar nooit met iemand
die een geweer in zijn slaap teder vast houdt.
Vandaag een stralende zonnige dag met een temperatuur van rond de 27 graden en
heerlijk windje voor de afkoeling. Echt zo'n dag dat je weer machinisten aan dek
ziet voor de hobby klusjes. De luiken bleven dicht vanwege dat de vrijdag hier
onze zondag
is, braaf met zijn allen naar de preek luisteren in het gebedshuis.
Werd dus ook geen gebruik gemaakt van onze dekschijthuis, zie foto. Gaf de
gelegenheid voor Krijn om even te demonstreren hoe je ongeveer moet zitten om je
van je ontlasting te ontdoen. Voor degene die dit thuis na willen bouwen, leef u
uit. Wel waarschuwing de broek wel uit te doen voor de grote boodschap. Heren
havenarbeiders begrepen het systeem niet echt en stonden weer doodleuk ernaast
te plassen.
Vanaf deze plek een complimentje voor de mannen van de fareast departement van
Spliet die een hekel hebben aan (bijna) lege ruimen. Hebben het weer voor
elkaar om een tussendoor reisje te boeken. Na Banjarmassin gaan we naar
Singapore om te laden voor Brisbane. Als we na lossing Port Alma in Brisbane
uitgelost zijn, kan het scheepje meteen weer gaan laden aldaar voor Auckland, en
daar uitgelost weer laden voor Europa. Zijn toch rederijen die daar niet aan
kunnen tippen en ergens bij Okinawa liggen te dobberen wachtend op de dingen die
gaan gebeuren.
Voor ons is het afwachten of er in Singapore een aflosser staat te trappelen om
het over te nemen.
Tot een volgende keer,
Oscar Mike
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 22 Jan 2005 10:07 UTC
Message-id: 168070982
Apolloniagracht: deel 29
Hallo
allemaal,
Verders het antwoord op de laatste raadplaat: het is een Staraya Roja 450 SLC.
Het antwoord op een voorgaande raadplaat, e.o.a. zwart ding met een pijlkoker,
blijf ik je schuldig. Had gehoopt dat jullie het wisten. Alles verloopt nog
volgens plan, dus kunnen woensdag op de avond te Samarinda wezen.
Betreffende Indonesie, het volgende verhaal van iemand anders:
Het was op
de HrMS. Drenthe, we voeren in Straat Makassar, toen in de ochtend nevel van uit
de haven Dongala (Celebes) het MS. Kasimbar te voorschijn kwam, die wij aan
wilden houden ten einde de zeebrief te onderzoeken. Echter op het seinen van ons
omte stoppen, vluchtte het schip de territoriale wateren weer in, en met een
schot voor de boeg (U moet onmiddelijk stoppen), schoten zij terug, en was alles
raak bij ons. Een schot met de zware mitrailleur, en het was over. We hebben het
schipopgebracht naar Manokwari (Irian Jaya), benoorden Manado en Halmahera
langs. Zelf heb ik deel genomen als prijs bemanning aan boord vande Kasimbar.
Later hebben we nog geassisteerd bij de vlucht van de Swarte Hond vanuit Manila,
en ook de Banjoewanggi hebben we opgebracht.
Nou, groetjes maar weer, tot de volgende, Krijn
PS: is er al voor onze 'speciale kennis' gereageerd op de advertentie ?
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 17 Jan 2005 10:55 UTC
Message-id: 167413882
Apolloniagracht: deel 28
Als
altijd mag je niet over de snelheid praten, had mn bakkes moeten houden, want we
kregen bijna gelijk tegenstroom. Pers er momenteel met pijn en moeite nog
maar net 12 en half uit.
The Wandering Doggies, de zwerfertjes.
Wat doe je als je met je 4 broertjes uit een nest komt in de kou ? Andre Hazes
bezong het al, je zoekt de warmte van een verwarmingsbuis op. Knaagt er een gat
in, maar hopen dat die buis buiten gebruik is, pak sneeuw er over en je zit
lekker warm. En
speels dat die krengen waren. Mochten er allemaal graag even na kijken, van
matroos tot agent aan toe. Chandler, hondje van de ex-Palaciogracht was leuk om
te zien, deze hondjes doen niet onder. Allemaal lekker eigen karakter, je zou ze
zo meenemen....
zeiden we allemaal. Afijn, te Australie zien we wel weer.
Dan even een advertentie op 'zeer speciaal' verzoek, betreft een kennis die
stuurman was voor diverse jaren, er een jaartje tussenuit ging (sabbatical year)
om wat anders te doen en nu dus solliciteert zonder succes:
------------------------------------------------------
|
|
| GEZOCHT: REDERIJ DIE NEDERLANDSE TWEEDE STUURMAN IN |
| IN
DIENST WIL NEMEN
|
| VOOR VAART OP
EUROPA
|
| MET EEN
3-MAANDELIJKSE TERM
|
|
|
------------------------------------------------------
Vandaag dus de zeemans
natie binnen gevaren, kunnen matrozen en derde stuurman lekker met gsmmetje naar
hun huis bellen. Temperaturen gaan ook weer de goede kant op, wordt alweer boven
de 20. Groetjes weer, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 15 Jan 2005 10:55 UTC
Message-id: 167226803
Apolloniagracht: deel 27
Hallo allemaal,
Hier in
het Verre Oosten gaat alles best, hebben eindelijk weer lekker de sokken in, met
zelf es een keer de kroon met nu en dan 58 mijlen per wacht. Voel me weer een
met de Apollonia, lijkt wel. Kan ook niet missen, vandaag verruilen we de
Japanse wateren voor het Taiwanese grond gebied. Zitten nu nog tussen de lava
eilandjes van de Senkaku groep, op weg naar de Yaeyamo Retto, waar we Yonakuni
eiland aan de Japanse kant passeren. Yonakuni is het laatste eiland van de
Ryukyu's, daar vandaan kun je Taiwan zien liggen, kijk je als het ware zo de
Lucky Star binnen. Hebben straffe wind mee, gepaard met veel regen vanwege de
Noord-oost Moeson.
Dan effe een Raadplaat vanuit het frivole centrum van Nakhodka, alwaar Anemos en
ik vanwege de kou maar de auto hebben genomen.
VRAAG-1) Welk merk auto is dit ? Wie het raadt mag hem hebben.
Nog even ter herinnering:
Arctic Master was Bloemgracht,
Baltic Master was Barentzgracht, nu Alaska Dream
Celtic Master was Brouwersgracht
Blue Aquamarine was Realengracht, nu de Sealord
ook getraceerd de Kapitein nogwat van Estonia Shipping, nu de Alcorn
VRAAG-2) Helaas allemaal te verweg voor de foto, zou wel willen weten wat er op
de achter steven staat, is dat Phnom Penh of is dat Kampong Som ? Of zal er
gewoon Vladivostok opstaan, wie weet dat ?
Het was op kerst avond van het jaar 1985, toen onze deklast cacao boter in
roestige drummetjes aan de wandel ging. Biscaye, windkracht 11. De kok stond al
glijdend op zijn klompen in de kombuis zijn kerst dinee te redden. Toen we
Ushant voorbij waren, konden we eindelijk het dek op, teneinde die drummetjes te
redden. Gelukkig was het nog een geheel, stak al een meter boven het stuurboords
gangboord, opdat we het spul maar aan de kraan giek hadden vast gebonden. Was me
wel de kerst. Het spul gelost te Karlshamn, waar we oud en nieuw hebben gevierd.
Daarna even langs de toekomstige eigenaren te Tallinn, en door naar Helsinki,
alwaar we 13 Januari 86 aan het laden waren. Wat een ellende, die draden
trommels ijsvrij te bikken. Nog gewend aan 51 graden in Angola, ander halve
maand later was het -32 in Holmsund. Dat allemaal op de oude Looiersgracht,
hetgeen nu de Cambodiaanse ALCORN blijkt te zijn. Tot zover maar weer, adhoc
navigare, tot volgende mail, c.u. Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 14 Jan 2005 10:33 UTC
Message-id: 344728364
Apolloniagracht: deel 26
Eindelijk
weer op zee !
Tjaa, het gewenste tempo ligt er hier effe uit. Wordt er niet goed van, en het
was natuurlijk afzien. Al viel de temperatuur wel mee, veelal -12, er staat in
die uithoek altijd een straffe wind, en dat snijdt overal doorheen.
De Tai Ping, een scheepje voor ons was door zijn trossen gegaan, en had een wal
kraan totaal naar te filistijnen gebeukt. Geen fijne wetenschap, als je daar
tegen de kaai ligt te rijen.
In Rusland was het 6 en 7 januari kerst. Het laden duurde lang, en hebben dit
moeten accepteren, viel niet in de versnelling te krijgen. Een prettige
bijeenkomst was, dat we even in Nakhodka hebben gekeken, alwaar men aan het
paardenrennen was in de Leninstraat. Het is net Purmereutel op de 3de Pinkster.
Ik vond het een best leuk stadje, en vermoed dat het zomers nog leuker zal zijn.
Ook doet men hier aan ijsvissen: gaat men met de auto de Reka Partizanskaya
rivier op, boort een wak, tuinstoeltje erbij, en vissen maar.
Wij zijn derhalve allemaal blij dat we dat winterse gat nu uit zijn, in de hoop
dat nu ook de tijden weer keren betreffende onze los snelheid straks in
Samarinda. Groetjes en tot nr 27 maar weer, Krijn
Nakhodka Leninstreet
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 11 Jan 2005 09:38 UTC
Message-id: 344424289
Apolloniagracht: deel 23/25
Nostalgie-2 op de Vostochnyyaanse rede
Hallo
allemaal,
Weer een beetje bij gekomen van de nieuwjaars kater ? Of leven jullie alweer
helemaal naar 3 Koningen toe ? Bij ons thuis is dat HET feest voor de kinderen,
net een soort Sinterklaas. Die 3-Koningen komen dan met zo'n "toeristen
bootje met glass bottom" rechtstreeks vanuit het Oosten de haven binnen
varen. Wel is het dan grote concurentie, wie van de koningen de meeste aandacht
krijgt, hetgeen meestal door Melchior gewonnen wordt.
Afijn, de Apolloniagracht bevindt zich ook noch steeds in het Verre Oosten, op
de rede, maar liggen op ieder moment naar binnen te worden geroepen (bij Noord 7
en de hart verwarmende temperaturen van -13 C). Gelukkig nog te koud voor sneeuw
en te warm voor ijs (zeewater -0.5 C).
Gisteren lag er weer een Cambodiaans B-boot vormig schip op de rede met zwarte
hull en dof gele kranen, te weten: het schip Alaska Dream, call sign XUMS-8 en
IMO Nr. 007929633. Dit zou dan de voormalige Baltic Master zijn geweest, en
volgens wel ingelichte bronnen was er ook een Celtic Master. Natuurlijk is de
vraag weer, welke B boot was dit dan ?
Meen zelf te herinneren dat de Bloem is omgedoopt in Baltic Explorer en de
Barentz in Arctic Explorer of anders om, afijn hoor het wel van jullie. Die
Alcorn al bekend ?
Tevens ligt de Sealord (getraceerd als Realen) ook nog in de haven, maar zal wel
geen foto worden, want ze ligt op 2 mijl van onze kade vandaan. En het is niet
echt weer voor een wandelingetje. Nou, jullie in het tropische Nederland weer de
groetjes en
tot de volgende mail, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 05 Jan 2005 10:46 UTC
Message-id: 343657612
Apolloniagracht: deel 22
EEN HEEL GELUKKIG EN VOORSPOEDIG NIEUWJAAR
Apollioniagracht-24
Via de Site ook DE BESTE WENSEN, GEZONDHEID EN VOORSPOED toegewenst aan:
1)- De
mensen van Far East Department, terugkijkend op goede samenwerking en support,
ook in het nieuwe jaar
2)- Alle lezers dezer site
3)- Spliethoff, onze regisseur
4)- Alle vrienden en familieleden van de bemanning
and last but not least the ones who make it all posible
5)- TOTHOM EN EN ARA.SO, un felic, sa i sobretot un prosper any nou, que podrem
trevallar junts molts temps,
sempre i quan vosaltres voleu qualsevol servei. Que sera un
any amb moltisims concerts.
Heb nog even aan de goedgekeurde valscherm signalen gedacht, zelfs wat grammen
lading met wat verf kleurstof te
mengen in een fles ofzo, iets wat je af kan vuren, maar ben gelukkig bang om
vuurwerk af te steken. Overigens wel een mooispektakel mogen aanschouwen, zowel
te Vostochnyy over de stuurboords zeide als in Nakhodka over bakboord. En dat
allemaal 9 uren eerder dan jullie.
Staat het scheepje Alcorn nog open. Wie weet was het geen B-boot, maar eentje
van de Westaf serie ?
Tjaa, onze krul refereerde aan de plankjes die hij heeft mogen verzeulen. Kon je
beter op een oudere "L" ziiten. Kon
je je tussendekken gewoon midden op zee met gesloten luiken dicht doen.
Os deseo un felic temp en pau, deseant que tot el canvi es pot realitzar en
temps. Fins pront.
Groetjes, molts records, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 01 Jan 2005 09:36 UTC
Message-id: 343202861
Apolloniagracht: deel 21
Brrr wat
is het koud, he
Ap0110niagr8 nr. 23
Hallo Allemaal, hoe gaat het ermee in het kikkerland ? Het is bij jullie vast
tropischer dan bij ons. Of hebben jullie soms ook windkracht 7 regelrecht vanaf
de toendra ? Als jullie zien heb ik op mijn wintersport vakantie van de site
toch af en toe even tijd voor een berichtje, daar het buiten simpelweg niet
aantrekkelijk is om de vrije tijd door te brengen.
Toch even zo goed een interessante anker plaats hierzo, het ligt er prop vol met
schepen, zo dat je af en toe iets herkenbaars tegen komt. We zagen gisteren
(28/12) maar liefst twee oude Japanse ex-Spliethoff dames te Nakhodka naar
binnen gaan. Helaas te ver voor een goede foto. Kan iemand ons vertellen om
welke gracht schepen het gaat ? Beide schepen staan in Kambodja geregistreerd
(neem aan een goedkope vlag voor Russische eigenaren).
De eerste hebben we getraceerd als een "B" type, te weten het m.s.
ALCORN met roepletters XUCW-8 en IMOnr.007517040.
Zwarte hull met groene pijp.
Het tweede schip had de trommels achter op de kraan huizen, denken een "R"
maar kan op die afstand ook best een oude "L" serie geweest zijn,
teweten het m.s. SEALORD met roepletters XUWK-3 en IMOnr 007519919 van Sealord
Shipping Ltd, ex m.v. ESCO VIRGO.
Verders iedereen weer de groetjes en weest allen voorzichtig met vuurwerk. En
flink aan de champagne tijdens oud en nieuw, op een voorspoedig jaar met veel
goede lading. Daar doen we het uiteindelijk voor. Groetjes Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 29 Dec 2004 09:46 UTC
Message-id: 342842385
Apolloniagracht: deel 20
Hallo Allemaal, hoe gaat het ermee ? Neem aan dat iedereen een beetje kerst feest viert op zijn eigen manier, al of niet met cadeautjes, even stil staan bij alle ellende in de wereld, en natuurlijk een flink kerst diner.
Zo lag de Apollogracht de kerstdagen van 2003 nog binnen in de oude haven
van San Juan op het zonnige Puerto Rico.
Ondanks de stuwadoors activiteiten, was er een riante barbieknoei op het
achterdek. Dit jaar liggen we op de anker-rede van Vostochnyy, en het is buiten
bar en boos. Harde wind en temperaturen die ver beneden mijn minimum liggen.
(straffe Noorderwind 6 a 7 Bf en de temperartuur tussen de +10 en de -20 graden
Celsius).
Als men weet op deze site, wordt er ook aan de zeeman gedacht, o.a. door het
commitee Kerstfeest op Zee, in de vorm van een doos vol cadeautjes. Tja, ook de
stoere zeeman is zot op cadeautjes. Het werd nog even spannend of de befaamde
doos ons op tijd zou bereiken. Vreesden al dat hij afgeschaft was, gelijk de Nederlandse
zeeman. Maar op het laatste moment te Qingdao kwam toch nog onze doos aan
zetten. Deze last minute affaire had de plezante bijwerking, dat de kapitein er
al op voorbereid was het zonder die doos te doen, en zijn eigen al hevig had vermaakt met het
cree-eren van nog meer cadeautjes. De kerst boom was nauwelijks hoog genoeg om
alle pakjes er onder te leggen. Zo werd het hier in Siberie toch een geslaagd
kerst feest. Minimaal 4 cadeautjes per persoon, ikzelf kwam er zelfs met 5 stuks weg. Na de Kerst CD
met de diepere kerst gedachten op zijn Engels (Togalog ontbreekt), de karaoke
machine weer voorgaats getoverd en onverwachts werd het reuze gezellig in de
mess-room. Zelfs
de meester heeft een liedje mee gezongen. Al met al dus de betere
kerstvieringen...
LET WEL: Mensen van K.O.Z. Vlaardingen: de bemanning van de Apollogracht
dankt U voor de goede zorgen.
Leuk om te weten wat we zoal van het K.O.Z. krijgen ? Een heel mooi foto
lijstje, een magnetisch dart boord, een koffie mok, een paar warme witte sokken
voor in de machine kamer, een wolle sjaal (zeer nodig), agendaatje, etc. Maar
bovenal het feit dat we cadeautjes krijgen, hee. Wilde zelf nog de spiritual 'Rise up Shepherds and
Follow' voor zingen, maar dat werd tactisch verhinderd. Er kwam een DVDtje van
Rammstein voor in de plaats. Ook van het levendige kerst stalletje is niets
terecht gekomen,
had me zelf al gezien in de gedaante van het kameel van Melchoir, maar bij
gebrek aan hooi is dit afgelast.
Op de foto staan v.l.n.r. 3e Stm. Arnel, 3e Wtk Anemos, De Kapitein, 2e Wtk
Jeroen, Hwtk Boris en 2e Stm Andrey. De matrozen zaten ter hoogte van het foto
toestel.
Nu is het dus weer een weekje keihard buffelen voor de baas - het komt dit jaar
ook wel zeer slecht uit met alle extra vrije dagen in de weekeinden. Ben
voorstander om de wet te weizigen, en in dit soort gevallen de kerst op te
schuiven naar de 27ste december. Wellicht kun je er een actie commitee voor oprichten, Jos, en
natuurlijk moet het nieuwe jaar dan 3 januari gevierd worden. Ik mis hier toch
al een vermogen aan Spaanse feestdagen.
Afwachten of we al naar binnen mogen ten einde de Australie lading in te nemen,
danwel dat we op de rede het nieuwe jaar tegemoed zien. In ieder geval wens ik
wederom iedereen straks een goed uit einde en gelukkig begin voor 2005, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 27 Dec 2004 09:34 UTC
Message-id: 166240609
Apolloniagracht: deel 19
Hallo
allemaal? Kerst boom al in de mast ? Wij wel, vol tuigage, ballen en een piek.
De Apolloniagracht ligt nog steeds te wachten op de anker-rede van Qingdao, en
afgezien van een paar zee panda's belven we momenteel niet zo veel wilde
avonturen. Hopen dat we morgen nu echt naar binnen gaan, want we hebben het wel
weer gezien, hierzo op de ree. Het weer valt nog wel mee, tussen de 0 en de 10
met veel al mist, we zien het als echt Nederlands weer. Na Qingdao zullen we via
Pusan naar Vostochnyy, onze tweede laadhaven gaan. Daar belooft het wel wat
kouder te worden. Maar heb van ome Maarten al een ijsmust gehad, dus moet goed
komen. Ja, hadden we mooi mis gedacht, dat we dit jaar vrij-uit gingen van koude
temperaturen. Maar we hebben in ieder geval weer een warm vooruitzicht, daar we
naar diverse havens in Indonesie. Hopende dat een stil liggend schip voor de
piraten van Bandjarmasin niet zo een grote uitdaging is, als een langzaam
varende sleper / dan wel dat die piraten even met vakantie gaan ofzo. Maar dat
horen jullie wel weer. Stuur ik er nog een fotootje bij voor je what port site,
dit keer een wat moeilijkere. Ziet er daar ook echt gezellig uit op deze foto -
sterker nog, het is daar reuze gezellig, echt een haven die gestolen kan worden.
Mischien een uitdaging voor de winnaar van Fremantle foto ?
(antw. moet dan zijn ....... - andere havens volgen nog wel). Nou, ik ga weer
verder met het oefenen van "Mary's Little Boy-Child", je kent dat wel,
long time ago, in Bethlehem.... Groetjes en tot de volgende keer, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 17 Dec 2004 11:47 UTC
Message-id: 342188246
Apolloniagracht: deel 18
Beste Jos
en Akkie, hoe staat het West Noord-Hollandsche leven ermee ? Zoetjes aan al aan
de kerst inkopen, en hebben jullie de Kerst Stal al af ? Hier gaat alles goed,
zoals altijd schijnt er vol op zon bij ons, maar denk niet dat er een kerst stal
in zit, deze keer. Zo toch, dan speel ik graag het Kameel van Baltazar. Zal wel
niet mee vallen de hele dag in de rondte kruipen over dek, met zo een "Wise
Guy" op je rug. Toch een uitdaging, nietwaar ?
Dus tijdens het vele zonneschijn, moet er natuurlijk ook vol op gezond worden,
en daar worden originele plekjes voor gevonden, zo doende deze mail even een
foto van Anemos, onze enige echte derde machinees in zijn zonnetje.
We zijn onderhand ook even in Lianyungang zand wezen lossen. Kunnen de chinese
kindertjes weer in de verse zandbak spelen (hoewel hoorde dat ze het gebruiken
voor aardewerk dan wel glas industrie, weet 't echter niet zeker, daar ik beter
Kantonees dan Chinees spreek). Overigens wordt je af en toe niet goed van die
gasten, ze schreeuwen allemaal war taal. Even zo goed de zaterdag avond binnen
gelegen, helaas met de luiken open en de zweep er over, dus niet aan het
passagieren geslagen. Begreep van de mensen dat het overigens wel gezellig was
in het zeemanshuis. Ook de Admiralengracht nog gezien, deze lag op 3 mijl
afstand van ons, zodat we er niet heen zijn geweest met de boekenkist op ons
nek. Zondag ochtend was het alweer beurt met lossen, dus gouw weer onderweg naar
het volgende gat, Qingdao. Dat komt echter weer de volgende aflevering. Verders
hebben we een competitie aan boord, wie de volgende reis raad. Dit doen we
natuurlijk om de eer (en niet 2 potten bier als inzet, tis hier geen
illegale gokhal). Ik zelf ga voor de ui-en, maar win zo iets toch nooit, en er
zit ook veel Mackay - Nagoya tussen, afijn, ieder heeft wel een leuke reis in
petto. Doch een mogelijk toekomstige reis wilde ik er echt even uit lichten.
Sommige mensen weten echt niet waar of ze zijn, en zijn niet in de topografie
afgestudeerd. Gaan we laden te Perth. Laatste keer te Fremantle lagen we
notabene stijf tegen de brug aan, en ook al laten we de masten neer, dan nog is
er geen doorkomen aan. Kansloos zou ik zo zeggen. Wanneer zullen wij de Kerts
Boom optuigen (of zullen we een chinese boom uit de grond halen en in de
voormast knopen, mischien zit er nog wel een Panda beertje in) ? So far so good,
groetjes aan allen, en tot de volgende, KRIJN
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 14 Dec 2004 11:55 UTC
Message-id: 341656350
Apolloniagracht: deel 17
Beste Jos en Akkie, hoe gaat het ermee ?
Sint is niet geweest,
maar op de APollogracht toch alles gedwee !
en vieren evenzogoed feest
K.. (=ken Uw Toekomst), ik ben neit zo goed in rijmen, ben beter in slecht weer
verzorgen, volgens De kapitein - en constateer gefrustreerd, dat hij er nog
gelijk in heeft ook. Het is voor mij een peuleschil om windkracht 4 even om te
zetten in 9 beaufort. Daar ik meer een goed weer vaarder ben, is dat voor mij
dan ook rede om niets te laten horen, word er niet goed van. Maar nu dan ietsje
minder gehobbel, en weer wat sneller door het water, dus tij moet keren. We zijn
weer veilig door de piraten zone gekomen, we raken al vertrouwd met de
procedures, al moet je dan weer oppassen voor automatisme. Maar goed, er varen
in die zone ook sleepboten, en die zijn (helaas, 't is verschrikkelijk) een
makkelijkere prooi, de laatste tijd. Afijn, in
de Barteljorisstraat kun je ook overvallen worden, niet waar ? Wij varen nu t.h.v.
paradijselijk Taiwan (de zuid kust is echt een aanrader voor vakantie), al
hoewel het momenteel verre van paradijs weer is. Zodoende komen we ergens in het
weekeinde aan te Lianyungang. Was dat niet een oude hoofdstad in de Tan-dynastie
? Verders nog een vraagje, dat met "what port ?", is dat van jouw, Jos?
Hoor dat graag, want heb ik mischien nog wel wat foto's voorhande.
Ik stuur in iedergeval een foto van ,,,,, mee, kun je hem niet gebruiken, is het
toch een mooie foto. Is aan jullie de vraag waar wij de feest dagen door
brengen. Waar zitten wij precies op 25, 26 december, 1 en 6 januari ?
(voor mij alweer 3 feestdagen achter de rug daar ik half spanjool ben: 8 dec.
dia de immoculada of zoiets, processie of weet ik wat het betekend, 6 dec dia de
prostitucion of te wel van de grondwet en 5 dec natuurlijk Santo Klaso).
Groetjes maar weer,
en tot volgende deel. Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 08 Dec 2004 11:46 UTC
Message-id: 165167566
Apolloniagracht: deel 16
Beste Jos en Akkie, hoe is
het met jullie, is het daar ook zo warm ?
Nou ik zal met het spannendste beginnen: de typhoon Nanmadol is over Luzon
gewalst en gaat nu richting Hongkong Kakwang, maar is voorspeld te draaien
teneinde Kao Hsiung te pakken. Dus dat ding is ons gelukig voor, daar wij nu
juist Selat Makasar verlaten hebben. Zitten nu op de Celebes Zee en varen richting de Sibutu
Passage, tussen Sabah en de roemruchte Jolo Eilanden. Verders is er nog meer
nieuws, onze volgende reis. Beleef onze nieuwe avonturen mee te Vostochny
(tegenover Nachodka,
Rusland, aan het einde van de Siberie Express lijn) en Qingdao (wederom in de
Volks Republiek), alwaar wij zullen laden voor Borneo en Queensland.
Dus jullie zijn weer aan het keilebakken geweest in Fish-head City. Dan ook nog
eens gedoe met dat wild plassen (wist ik wel, mag straks alleen nog op de wild
avond). Nou, Jos, dat met die w.c. deur, daar heb ik ook altijd last van. Bij
ons (aan de Costa) staat er op de deur danwel Estireu, danwel Empenyeu. Meestal tref ik de
laatste van de twee, en als je dan nodig de voorpiek moet lenzen, schiet de
juiste vertaling nooit te binnen, en sta je je ongans te duwen tegen die klote
deur. Moeten ze d'r ook maar een Hema-deur inzetten ofzo. Dus zoals je ziet, Jos, je staat niet
alleen met dat probleem. Ook nog berispt door oom agent, zie je wel dat je ze
niet kunt vertrouwen ! Leer het mijn zoontje ook al. Zijn achterbaks en zeer
onbehulpzaam.
Afijn, aan boord laat het ons Siberisch, daar er ten eerste bijna nooit politie
over dek loopt, en ten tweede mogen we van de stuurman, naar harte lust in den
anker kluis plassen. Heb nog een favorite plas plek: als je hoog in de kraan
zit, dan even buiten boord draaien, raampje open, gulp open en laat maar stromen. Maar genoeg
gezeikt nu. Het volgende: Wij waren 1 december reeds door de Selat Lombok
gevaren (tussen Bali en Lombok). Voor heen kon je er ook voor kiezen, de nauwere
Selat Alas te nemen (tussen Lombok en Sumbawa), nu echter wordt de Lombok Straat
aanbevolen via de A.S.L. (Archipielagic Sea Lanes). Komen op deze route vooral
veel bulk-fietsen tegen. Zodoende even een foto ervan, met op de achtergrond het
eilandje Nusapenida (het vroegere Nusa Besar) en tevens de hoogste berg van Bali,
de 3142 meter hoge Gudung Agung.
Nou, Jos, denk dat het wel gezellig was met de Brul even apres feesten ? Heeft
hij het gehad over de mogelijke plannen een establishement te Spanje op te
starten? Zal wel gezellig zijn denk ik zo. Verders weer een dolfijn gezien en
hopies afgeknapte boom stammen. Ben ik alleen nog nieuwsgierig of dat koekblik van Brendan het al
doet (je weet wel, Apollonia's beste ex-karaoker). Het zingen staat nu gelijk op
een laag pitje, maar vermaken ons nu regelmatig met een of ander Rock Concert op
DVD. Gaat dat de keel uithangen, kunnen we altijd nog tegen elkaar Grand Prix-en, we zijn
van alle markten thuis. Nou, groetjes maar weer, een Feliz San Nicolas
toegewenst en tot de volgende, C.U., Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 03 Dec 2004 11:39 UTC
Message-id: 340901608
Apolloniagracht: deel 15
Beste Jos en Akkie, hoe is
het ermee ?
Nou, aan boord gaat alles goed. We zijn nog steeds onderweg van Bunbury naar
Lianyungang en zullen morgen tussen Lombok en Bali door varen. Er gebeurt
momenteel niet veel spannends, eindelijk dus es lekker saai, wat op zich
natuurlijk een goed teken is. Ook al geen raad-plaat, ik zou niet meer weten wat
voor foto dat moet zijn... Om er toch nog enigszins wat spanning in te houden: 1
Tai Phung en 1 Cyclone: Cyclone Bento zit grof weg tussen Africa en Indonesie
in, koerst op ons af, maar we zijn er al vet voorlangs. De tai phung is een
beetje laat in het seizoen, en baart ons meer zorgen: ze zit momenteel op de
08-30N en 142-20E (tussen Chuuk eiland en Palau in), en stevend recht op Luzon
af. Moet ze gewoon mee doorgaan, zonder op ons te wachten, kan ze weg zijn tegen
de tijd dat wij bij Luzon zijn. Vandaag was notabene een mooie zonnige
Philippijnse feestdag met een moeilijke naam. Helaas dus niet benut deze dag,
daar de jongens met Allerheiligen ook al hun uren hadden gedraaid. Nou zijn
zelekker uitgerust. Onderhoud komt even zo goed in conflict door de
piratenwachten. Je moet er op voorbereid zijn, dat is de enige kans in dit
gebied. Nou, hoe of het allemaal afloopt, horen jullie de volgende keer weer.
Zijn we alleen nog benieuwd of de Audi van Brendan, de vorige derde
stuurman, het al weer doet, danwel het ouwe brik bij het oud-vuil gezet kan
worden. Ave Salutem, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 30 Nov 2004 12:07 UTC
Message-id: 164528000
Apolloniagracht: deel 14
Hallo allemaal. Nou, de Logger, die ken ik niet eens. Zit dat soms aan de trolder kaai ? Afijn, als je maar leut hebt. Aan boord van de Apollogracht, liggen we reeds binnen te Fremantle. Onze super snelle voornemens ten spijt, duurt het allemaal wat langer en hebben we helaas nog tijd om de wal op te gaan ook. Op kangaroo jacht zullen we maar zeggen, hee. Die foto van de voorgaande mail was inderdaad de afgaande derde stuurman. Die zullen we wel missen. Afgezien dat die jongenzijn best deed, kon je flink met hem lachen. Ik denk dat de karaoke foto het wel aangeeft (hier aan boord maken de Nederlanders meer gebruik van het karaoke apparaat dan de Filipijnse bemannings leden). Nu is het Nederlanderschap met 25 procent gedaalt. Hij is afgelost - wel vernoemens waardig - door de filipijnse trainee, en moet eerlijk zeggen, dit is een groot succes. Als alle derde stuurlui zo fanatiek zijn als mijn ex-trainee, dan teken ik ervoor. Een ieder die mij kent, zal er van versteld staan, maar heus, die jongen ziet en doet alles, zowel op zee als in de haven. Goede keuze geweest. Nou verders raakt de parkeer garage van bulldozers en ander graaftuig langzaam maar zeker leeg, en zijn al bijna voorbereid op de komende lading Spodumene. Dat zullen we gaan laden te Bunbury en lossen te Lianyungang, maar dat komt een volgende keer weer.Rest me alleen nog de vraag, waarom of dat het bedrijf voor Estonische zeelieden geen sociale lasten hoeft af te staan, en voor de Spaanse zeelieden wel (hoort toch ook bij het Europese Unie)? Of was de vraag nu: hoe kan het dat er in Estonie vrijstelling is van het afdragen van sociale lasten voor de zeeman? Nou, dat hoor ik graag wel weer hoe of dat dat zit, gooi het eens in de groep.
Vele
groetjes, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 24 Nov 2004 12:28 UTC
Message-id: 163839675
Apolloniagracht: deel 13
Hallo
allemaal,
Hier aan de Ozzie West Kust gaat het allemaal opperbest. Hebben nog een E-boot
op onze UAIS zien staan, richting de zuid (Kwinana ?). Wij arriveren vanmiddag,
zondag de 21ste, opdat we beginnen met een nacht ploeg. Verwachting is dat we
het toch een beetje druk zullen hebben, maar, wie weet vinden we zelfs nog wel
tijd om even Kangaroos te jagen aan de wal, want dat is natuurlijk de inzet. En
als het dan achteraf allemaal weer gelukt is, houden we er straks op de
oversteek een trots gevoel aan over.
Nu even wat belangrijkers: Verdomde jammer dat Andorra verloren had, maar het
was natuurlijk ook geen thuis wedstrijd, die Holandesos hebben natuurlijk die
smerige UEFA omgekocht. Al die Holandesos zijn bekend met de voetbal velden te
Barcelona. Hoop volgende keer maar, dat we wel in Andorra la Vella mogen
voetballen, worden die Juan Quesos denk ik met 10-0 de pan in gehakt. Het is wel
duidelijk dat de Andorezen toch de betere ploeg waren. Verders hebben we de
zaterdag avond een afscheids feestje van de afgaande derde stuurman gehouden,
een F... Off Party, zoals dat op zijn visser latijn heet. Ter zijner ere even
een fotootje ervan Nou, dat is hem weer voor vandaag, allemaal de hartelijke
groetjes en tot de volgende, hee moi, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 21 Nov 2004 11:29 UTC
Message-id: 163465046
Apolloniagracht: deel 12
Beste lezers
Allereerst wilde ik de hoofd-kok Ruud even bedanken voor zijn inzet. Ben een
stuk wijzer nu, en verbaasde me zelfs over het ontstaan van Gibraltar. Je
hebt je best gedaan. Overigens half, want weet nog steeds niets over de unie van
Utrecht en Atrecht (lees Arras), tenzij dit dus vertaald wordt met de Treaty of
Utrecht.
Ook Jos zit er naast met het antwoord van de raadplaat (hoewel, we zijn
inderdaad net zo bronstig als die klere kat, en komen meestal flink
"zwanger" terug aan boord). Helaas Jos, het juiste antwoord was, dat
wij, net zo als mijn spaanse kat, met onze
neus bovenop de lading staan. Deze foto is tot stand gekomen, toen ik in het
verlof met de wheel loaders van mijn zoontje aan het oefenen was om te laden en
te lossen (de tuin tafel fungeerde als ruim, zo oefen ik ook vaak met een lading
staal rollen =
aluminium blikjes = in de koelkast).
Onze Spaanse kat heeft een echt nederlandse naam, te weten :"Poesie",
en vraag dan ook aan iedereen die het horen wil, of ie onze kat al heeft geaaid.
Nu we het toch over huis-, tuin,- en scheepsbeestjes hebben, dat met die
scheepshond was wel mooi zeg, Chandlertje. Weet niet of de Brul er al wat over
geschreven heeft, maar je beleefde wel vanalles met dat beesie. Van jongst af
aan, leerde hij het
dek verkennen, lagen er 3 hoog 3 x 3 = 9 pillers opgestapeld in de achterkuil.
Daar wou Chandler wel even ik kijken, en aan het uiteinde liep het gat dood, en
kon niet meer terug. In gedachte zag ik het arme diertje de hele oversteek er al
in gevangen
zitten. Zo leerde ik hem op de nachtwacht te plassen met een been omhoog, hij
moest natuurlijk wel op een stoere reu lijken, dus iemand moest het hem toch
voor doen. Toen heb ik Chandler een keer leren plassen tegen het bureau van die
ouwe, goh, wat
was de Stalen Piraat van Pasajes boos zeg. Vervolgens leerde hij de gangway af
te komen, en vanaf dat moment kwam het schip altijd aan een of andere bulk of
kolen kade, wat Chandler maar al te mooi vond om even in te graven. Wat zag me
dat beestje er
elke keer weer uit. En hadden we een zeikerd van een loods op de brug staan,
nou, dan voelde Chandler prima onze stemming aan, en beet die vent even flink in
de kuiten. Heb menig loods horen vloeken.
De Apoloniagracht is onderhand weer in record tempo in Dampier geweest, liepen
bijna de gangen nog mis. Maar zijn beide zuster schepen, die er langer zullen
zijn, voor geweest, dus denk achteraf, toch nog niet zo slecht. Nu maar hopen,
dat Fremantle,
onze volgende bestemming, alwaar we veel meer lading voor hebben, ook rap zal
gaan. Maar dat horen jullie wel weer. Groetjes Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 18 Nov 2004 11:35 UTC
Message-id: 163128588
Apolloniagracht: deel 11
Beste
Jos, hier weer even berichtje van ons. (Apolloniagracht-11)
Allereerst bedankt voor de gafe reactie, juu lekker keile bakken, en ik jaloers
natuurlijk. Waar heb je gezeten, in Oud of aan de Kennemerlaan ?
Zijn zonder problemen Indonesie weer voorbij, en hopen woensdag avond de 17de op
Dampier aan te komen. Weet nog niet hoe e.e.a. is ingeplanned, denk dat we de
eerste van de drie zijn, zijn we behalve de Alexander, eindelijk ook eens de Admiralen
voor.
Die Admiraal moet daarna naar Wyndham en Xingang; dus dan is hij te China straks
ons weer voor. Hebben straffe plannen te Dampier, willen er een record tijd
zetten. Zou mooi zijn als we voor het daglicht alweer breed op zee zitten, daar
waar we thuis horen, he. Behalve die erkoo die kaduuk is (hopen maar dat de
middernacht temperatuur te Dampier rond de -80 graden C. is) niets meer te
melden. Weer een raadplaat: wat is de overeenkomst tussen ons en deze foto ? Dan
nog even dit: Met de Treaty of
Utrecht, 1713, gaven de Franzoten Nova Scotia aan de Britten terug. Zou ik
willen weten, heeft dit ook met de Unie van Utrecht en de Unie van Atrecht te
maken ? We kunnen er aan boord maar niet achter komen. Nou, groetjes maar weer,
vanaf het warme
zuiden, en tot de volgende keer.
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 16 Nov 2004 10:39 UTC
Message-id: 162866478
Apolloniagracht: deel 10
Beste Jos,
hoe gaat het ermee ? Hoorde al dat het kouder werd in het land.
Nou, op de Apollogracht is het lekker warm, hier in de Gordel van Smaragd (Airco
kaduuk, wij lijken wel gebraden scholletjes). Komen vandaag tussen Alor en Oost
Timur door, je weet wel van die 7.3 op de schaal van Richter. Tjaa die
aardplaten bewegen
nog al eens rond om de APollogracht. Eerst al in Japan, wij dwars van Onahama,
en nu hier weer, waar moet dat allemaal heen? Maar natuurlijk te ver weg om er
op zee wat van te merken. De zee is en blijft zo glad als een spiegel, af en toe
wreed
verstoord door een ontwakende walvis. Het raadjeplaatje verhaal zat je dicht
bij, het juiste antwoord was kop B6 van de Wartsila 32 (tenminste, dat denk ik
dat het juiste antwoord is, want ik heb er ook de ballen verstand van). Tja die
Arie op de
Lootsgracht, natuurlijk. Na de Straat van Messina deden we een reisje met mooie
jachten. Zo moesten Arie en ik de Dancing Dragon van de Marina naar de
zuid-haven van Gibraltar varen. Een traject van 3 mijl. Komt er eerst al een
pasagiers vliegtuig
recht op ons af. Die moest natuurlijk landen met zijwind, maar wij zagen het
ding steeds dichter en sneller op ons af komen, dus full speed met dat yacht
richting de wal, maakt het uit, niet? Begin ik nog te stressen ook tegen Arie,
over een
dieptemeter. Afijn, komen zonder kleer scheuren de haven binnen gevaren, komt er
een speed boot op ons af, dus wijken wij keurig netjes uit, er vandaan, maarja,
het was de Engelse Coast Guard en die vonden dat verdacht, dus die kregen we ook
nog op ons dak. Die boot van de concurent dan, meen van Conship. Ging bij hun te
Genua al mis. Stuiterd er een jacht uit de slings in hun ruim. Pikken ze het
yacht weer op, onderhand stonden wij al vlak bij te koekeloeren. Valt dat yacht
weer uit de slings, dit
keer boven op 3 andere yachten. Te Gibraltar lag die boot ook weer in de haven,
en konden we wederom aanschouwen, hoe zij yachtjes in bulk aan het laden waren.
Daarna wind kracht 10 in Biscay, zijn de pootjes van onze SEVENSTAR yachten echt
goed
beproefd. Alles bleef keurig netjes op honk, dus als ik ooit nog eens de jackpot
win, verstuur ik mien jachie met Sevenstar. Nou, so far so good maar weer,
groejtes, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 14 Nov 2004 10:36 UTC
Message-id: 16263
Apolloniagracht: deel 9
Voeg er machine kamer
brand aan toe, en kun je gelijk realistisch schip verlaten oefenen. Maar
gelukkig viel het mee, onze brand-rol kon gewoon doorgang vinden, zonder al deze
complicatie's, totdat (als afgesproken) de verlichting het begaf in het
compartiment waar de twee brandweer-luitjes doorheen wandelden, op zoek naar een
stukje zeekaart met de text "small fire" die dus de brand aangaf. Moet
zeggen, het was zeer realistisch en erg leerzaam allemaal. Verders zullen jullie
je wel afvreagen,of het hier waar wij zitten niet piraat gevaarlijk is. Nou
jullie hoeven je geen zorgen te maken, want de grootste piraten van dit gebied
zijn wij zelf, en alle andere concurent piraten lusten wij rouw. Dus wij
vermaken ons nog prima aan deze kant vande lijn, al is er even geen wintersport,
maar dat komt straks wel weer in het verlof, want dan ligt heel Andorra nog
onder een dik pak sneeuw, waar we zeker gaan slee-en. Nu ga ik weer dolfijntjes
kijken, groetjes, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 12 Nov 2004 10:30 UTC
Message-id: 162428882
Apolloniagracht: deel 8
Beste
lezers, weer even wat van ons:
Het verhaal van de Chertal was inderdaad wel intrigerend. Heb dat ook maar
verwerkt met een pintske. Bovendien vindt ik het een interessante naam voor een
boot, was dit soms een Franse rivieren serie ?
Nou verders de " Apolloniagracht " - 08:
Het is mischien wel interessant hoe we Indonesie zullen door kruizen. De
planning is om tussen Halmahera en Sulawesi (het vroegere Celebes) door te gaan
in de Moluccen Zee. Vervolgens komen we uit aan de West kant van de Ceram Zee.
Kun je tussen Ambon
en Buru door, wij laten de ABC eilanden links liggen, en gaan rechtstreeks de
Banda Zee in. Recht op Timor af, alwaar je tussen Flores en Timor de Savu Zee
hebt liggen, Daar doorheen komen we in de Indische Oceaan richting Dampier. We
zullen zien.
Ons ruim lijkt wel een parkeer garage vol graaftuig (volgende keer zet ik er een
betaal automaat bij, hoewel, we vragen al entree bij de gangway aan de
stuwadoor, we moeten het niet te gek maken, natuurlijk). Helaas geen lading
foto, want, we mogen de
heren wtk'en ook niet vergeten, daar draait die boot tenslotte op (wtk's en
matrozen, de rest is noodzakelijke ballast).
Zo doende hier de "RAAD PLAAT" van de dag. Wat is dit ?
Verders even een reactie voor Ton: volgens mij kan je wel aardig koken.
Sangriaatje erbij, denk dat ik es an kom om te tafelen, als dat mag.
En dan Arie: Tjaa, die Barentz was wel gaaf, he. Barbequetje eruit op de luiken
in dat dok. Alleen jammer dat de tanktop niet meer werd getjet, maar dat kwam
die E-boot weer ten goede. Die andere boot, weet je dat zeker dat dat de Levant
was ? De kabel boot met kapitein ome Te Adoro ? In iedergeval ook goed op
gevaren. Moeten gouw maar weer es samen varen, Arie.
Groetjes , Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 09 Nov 2004 10:38 UTC
Message-id: 162034288
Apolloniagracht: deel 7
Beste Jos,
hoe is het ermee ? Hier aan boord gaat alles opper best. Ons mooie scheepje
heeft Rokko Island wederom verlaten, onderweegs van Kobe naar Dampier, waarmee
ons Japan avontuur tot een goed einde is volbracht. Kreeg ik in Yokohama nog een
paraplu van de tallyman, te Kobe heeft de tallyman me uitgelegd hoe zo een
Japans rekenplankje werkt; gaat bekant nog sneller dan zo een zakjap. We hadden
een zonnige periode in Kobe, konden dus ongehinderd de Komatsus het ruim in
jensen. Tevens hebben
mijn kapitein en zijn bemanning nog kans gezien die prauw aan de buitenkant bij
te kleuren. Is erg mooi geworden. Verders hebben we ook nog onder het genot van
zo een gouden rakker een Japans hapje gewaagd, was nog lekker ook. Zodoende dus
geen tied
voor de email, veels te druk (na werktijd). Als eerder vermeld, geschied veelal
de communicatie met een krijtje aan dek (of aan de toog op de wal), maar als het
dan regent (of als je in een duister hol zit), valt het gesprek flink stil.
Zodoende dus genoodzaakt ons Japans wat op te halen. Mount Fuji is een "Takayama"
(hoge berg) en Kobe is een "Minzoku Mura" (Folkloristisch dorpie).
Maar wat betekend nu het volgende ?
Zei: Utsukushi Hitomi Desune
Rat: Arigaato, Daisuki
Zei: Do ita shimash te, Aisitelu
Tevens nog even in de Oto-ya gekeken, een "cave-studio" alwaar een
optreden was van Taisei en Tetsuiharu, een echte aanrader voor de liefhebber van
Jazzy Force Nigro Beat. Waanden ons diep in de oerwouden van Honshu. Verders nog
even een fotootje erbij van een Kobe boot, met de groetjes, ook aan de Brul van
de Rat. Tot de volgende aflevering, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 07 Nov 2004 10:36 UTC
Message-id: 161798509
Apolloniagracht: deel 6
Hallo allemaal, hier even
een kort stukje Apollonia, meen deel 6.
Helaas nog
even geen stoere foto, maar dat komt nog wel, heb onderhand keus zat.
Te Yokohama hebben we dus eerst even een nachtje op de anker rede door gebracht,
alwaar het regende als de nete. Zodoende helaas als zaterdag avondhobby niet de
tussendekken kunnen voor bereiden. Anderdaags, de zondag al voor de kant. Werd
het nog droog ook, dus hadden zaakje toch nog optijd op orde. Iedereen blij, en
wij ook. Tenminste, de jeugd moest natuurlijk weer op pad, en wel naar Tokyo.
Vroeg in de avond waren ze al klagend terug, dat er niets te beleven viel. Denk
dat ze niet goed gekeken hebben ofzo. De maandag begonnen te laden. Volgens
goede Japanse Efficientie waren we de dinsdag sneller gereed dan voorzien, dus
weer mooi op tijd gaan varen. Het eerste staal en machines staan er weer in.
Onze volgende haven wordt Kobe alwaar we vandaag nog zullen arriveren, gaan dan
helaas niet meer naar binnen. Maken helaas goed gebruik van onze ankers. Het
Kobe verhaal hoor je wel weer, moeten strak op schema blijven, want ik wil te
Dampier straks de Admiralengracht even zien. Een groet, en tot de volgende keer,
Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 03 Nov 2004 10:18 UTC
Message-id: 161324760
Apolloniagracht: deel 5
. "De
essentie van het varen"
Wij hadden op de Apollogracht een dagje op de anker rede van Hachinohe door
gebracht, des avonds genietend van de verleiderlijke lichtjes aan de wal. Zijn
donderdag de 28ste oktober naar binnen gegaan te Hachinohe, en als beloofd in
voorgaande mail, de zweep er over. 4 Zuig pijpen in het ruim en de ladng lekker
rapido er uit gelost. De zelfde weg weer op pad naar het volgende avontuur. Zou
je je alleen nog kunnen afvragen, wat is nu de essentie van het varen ? Eerste
gedachte is natuurlijk voor de
poen, maar dat gaat slechts op van Podgorriza tot Cebu City. Een dagje op de
vrachtwagen tussen Barcelona en Girona verdien je ze beter, zelfs een rock
concert te Roda de Ter weegt op tegen het varen. Om wat van de wereld te zien
soms ? Nou, kom je ook
van een koude kermis thuis, want als je al eens binnen ligt niets te doen,
lijken alle havens en kroegen over de hele wereld op elkaar. Toch blijkt thuis,
dat het een van de interessantere beroepen is. Er is altijd wel wat nieuws te
vertellen, de zeeman weet immers van alles een klein beetje, en anders volstaat een opsomming
van havens met exotische namen. Voor mij zelf is toch wel de variatie van het
bestaan het aantrekkelijkste, boven het feit, dat ik niet elke ochtend naar het
werk in de file hoef te staan op de ring van Barcelona. Het woon / werk verkeer beperkt
zich natuurlijk tot een korte rij achter de koffie pot in messroom (mag de
minister ook wel es een bonus voor uitloven). Het vraagstuk van de Tsunami meter
van vorige keer is mij reeds door de kapitein uitgelegd als goed zeemanschap behoord die immers
alles te weten. Onderhand de 30ste oktober in de Tokyo baai aangekomen, was weer
lekker druk in die trek slurf van de Uraga Suido. Liggen momenteel weer eens
achter de spijker te stinken op de ree van Yokohama, over luttele uurtjes is onze berth vrij en
gaan we voor de kant. De jeugd hoopt al op een uitje in Toquio, nou die zullen
er dan bijlopen als een paar verzopen katjes, want het is hier echt "voor
en achter" weer.
Tot zo ver maar weer, de groetjes en tot deel 6, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 31 Oct 2004 10:21 UTC
Message-id: 160931237
Apolloniagracht: bericht no 4
Hallo
allemaal,
Betreffende die Geishas: die heb ik niet gezien in Shibushi. Wie weet te
Hachinohe ?
Gisteren eindelijk die vorige mail er uit kunnen krijgen, daarom nu alweer
Apollonia deel 4.
We hebben een voorspoedig reisje naar het noorden gemaakt, met zelfs
ongelovelijk hoge snelheden erbij, zelf heb ik 16,4 mijl per uur gehaald, maar
we hadden dan ook de Japan stroom in ons voordeel. Dat ging goed tot (uit mijn
hoofd) Onahama, en toen
kregen we tegen stroom, de Tsushima current versterkt door de Kamchatka stroom.
Zijn vandaag, de 26ste oktober te Hachinohe aangekomen, maar liggen nu ten anker
- dus zijn niet erg produktief op deze manier. In de haven straks maar de zweep
er over, es
kijken of we een record lossen kunnen zetten.
De zee staat vol met straat meubulair: ergens, halverwege de reis, kwam ik een
Tsunamimeter tegen. Zou je denken "dat ding meet natuurlijk Tsunami's. Even
voor de onwetenden onder ons: een Tsunami is een extreem hoge golf (25 meter)
die eens in de paar
jaar voor komt hier op de Pacific, het welk wordt veroorzaakt door een
onderwater aard beving op grotere diepte. Ik zit echter met de vraag: "Meet
dit ding nu extreem hoge golven" of meet het nu juist seismische bewegingen
op de zee bodem, of zit het
nog anders in elaar? Verders alles rustig hierzo, hadden gisteren nog een
Filipijnse verjaardag, opdat ik des avonds ook nog even ben wezen Karaoken.
Liedjes zingen is echter niet mijn sterkste kant. Nou, tot volgende keer maar
weer, groetjes Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 26 Oct 2004 10:43 UTC
Message-id: 340426788
Apolloniagracht: bericht no 3
Hier
eindelijk dan weer een berichtje uit het verre zuid-oosten van de Apollo.
Vrijdag 22 oktober is de Apollogracht aangekomen in het land van de Stralende
Zon. Rond 13.00 uur lokale tijd (UTC + 9) lagen we veilig afgemeerd te Shibushi,
een klein stadje in het zuid-oosten van het Kyushu Eiland. Deze dag iets meer
dan de helft van de lading gelost, zodat we helaas een nachtje over lagen. De
kleinere steden lijkt mij leuker, doch volgens de jeugdigere mensen die even aan
de wal zijn passageren, viel het tegen. Het bier was duur en een praatje met de
lokale bevolking viel ook al niet mee. "Arikato". Ondanks mijn
beknopte Japanse talen kennis heb ik er in
de haven geen probleem mee. De stuwadoor is zeer vriendelijk en efficient, zodat
je met een beetje handen en voeten taal en een krijtje bij de hand er wel uit
komt. Zaterdag 23 okt. 1800 weer vertrokken.
Had begrepen dat Tai Phung "Tokage" nog al wat slachtoffers heeft
ge-eist in Japan. De volgende oorkaan, "Nock Tenh" gaat richting mijn
lievelings eiland (Taiwan). Voor ons dus gunstig. Wij zitten momenteel zuid van
Shikoku eiland en profiteren van de
Japan-stroom die ook om de noord staat. Speren met meer dan 15 mijl door het
water, op naar onze volgende bestemming: Hachinohe, in het noord oosten van
Honshu.
Groetjes Krijn
Momenteel alweer maandag, zijn hoekje om en gaan de noord in richting Hachinohe.
Hoopjes visserlui die alle kanten op speren en vanochtend aardig wat schepen
maar die waren voornamelijk onderweg naar Tokyo Wan. Tai phung Nock Ten word
vandaag verwacht
ten zuiden van Japan, als die gewoon de oost ingaat blijven we er mooi vrij van.
Neemt al aardig in kracht af. Hebben volop stroom mee en gaan dik 15 mijl door
het water, gisteren viel het allemaal wat tegen, beetje last van de counter
current.
Had van
Ronnie meegekregen iets over het eten en storen daarvan te schrijven:
Hebben een kok vanaf het eiland Maio waar we erg tevreden mee zijn. Goed eten,
elke dag vers brood, noem maar op, 5 Michelin sterren. Verders storen we in
Japan gewoon als overal indien nodig, of die Chinese Kool nu wel of niet in de
uitverkoop is. Heb
e.e.a. besproken met de 20/24 staf en hier volgen de (soms wat flauwe) reaktie's:
- We gaan zoveel mogelijk naar de Mc Donalds - Morgen eten we gebakken Nemo
- In Shibushi heeft men aan de wal getafeld, en wel "Sauerkraut mit
Bradwurst" wat pittig was om dat met stokjes naar binnen te werken. Nou, t'
zal allemaal wel volgens keizerljike Jimmu traditie zijn, wederom groetjes Krijn
Foto gemaakt in Shibushi
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 25 Oct 2004 12:07 UTC
Message-id: 160617143
Apolloniagracht: bericht no2
Ondanks alle geslinger, een berichtje over de typhoons, of schrijf je dat
taifoons ? Hier op de Pacific komen orkanen meer dan 2 x zo veel voor als op de
atlantic, en dat zullen we weten ook. Al een paar dagen was er een lage druk in
Micronesie, nabij
Ponphei, welke richting chuuk eiland om de west trok. 13 Oktober werd het een
Tropische Storm met de naam "Tokage" op 14N-145E, wij zaten er pal
onder: 12N-144E. 15 Oktober zat er weer een lage druk boven Ponphei (Micronesie
is de broed kamer van die dingen). Onze storm "Tokage" werd
opgewaardeerd in Taifoon, en de 17de werd dat andere geval Tropische storm
"Nock Tenh". Tokage bleef op zijn plek in de ronte dartelen en die
anderre kwam ook dichter bij. Op zeker moment moet je oppassen voor veiligheid
van schip en lading. Uiteindelijk boog "Tokage" 250 mijl van Taiwan om
de noord en raast momenteel over onze bestemming heen. Het zit ons nog in de weg
en liggen ook in de race met die andere Taifoon. Zullen vrijdag op Shibushi aan
komen om de mensen daar van graan te voorzien.
Volgende keer over onze avonturen in Japan. Groetjes Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 20 Oct 2004 10:34 UTC
Message-id: 160179294
APOLLO bericht no.1
De Apollogracht arriveert 1 oktober te Brisbane om de zelfde dag weer te
vertrekken. Laatste beetje steel bars, sections en een licht paal worden gelost en wat crew
change. Heb de aankomst urly morning vanaf mijn hotel balkon achter een bakkie leut
kunnen aanschouwen.
Was Apollo niet een halfgod die de hele wereld op zijn schouders droeg ? Ik
vind een vrouwelijke naam meer gepast voor het schip, noem haar maar de
Apolloniagracht verwijzend naar haar Schoonheid.
Hierna van 3 tot 5 oktober te Mackay, iets noordelijker op de Queensland kust,
11300 ton graan geladen voor 2 Japanse havens. Beloodsing per helicopter, als op
voorgaande foto van Ronnie.
Die kamikaze piloten vliegen gewoon tussen je kranen door.
6 Oktober via de Palm Passage het Rif uit (dus geen loods), door de Koraal Zee
op naar de Louisdade Archipel te Nieuw Guinea. Anders daags door de Jomard
Passage (die wrakken liggen er nog steeds), de Solomon Zee over, via de Vitiaz
Straat naar de Bismarck Zee.
Laten de Melanese Eilanden achter ons. Voorbij het eiland Manus passeren we op
zondag 10 oktober de evenaar, op 00 breedte en 145 ooster lengte. Natuurlijk
kwam zeegod Neptunus met zijn wief aan boord, om de ongelovige Anemos, de derde
wtk, te dopen.
Was weer erg leuk allemaal, afgezien van het weer. Op de evenaar altijd wind
stil ? Mooi niet dus, een goede noord wester wind, kracht 4 op de schaal van
Beaufort, en van die tropische regenbuien: valt er eerst 1 druppel en bij de
volgende druppel kwakt gelijk de gehele regenwolk leeg aan dek.
Een en ander onder invloed van de toekomstige tyfoon Tokage, maar dat komt de
volgende keer.
Groetjes, Krijn
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 18 Oct 2004 10:40 UTC
Message-id: 159930707