ANKEREN
OP DE WESTERSCHELDE.
Het was in 1997 dat ik
nog maar net als kapitein op de lichter "EXPLORER" voer. Een
bunkertanker van 1127 ton, 76 m bij 9 m en gebouwd in 1955.
We waren afgeladen uit
Rotterdam vertrokken en moesten een gedeelte lossen in Antwerpen. Daar
waren we laat in de avond mee klaar en het restant was bestemd voor een
zeeboot die in het ankergebied
"Everingen" op
de Westerschelde verwacht werd. De eb was net gaan lopen dus ik besloot
hiervan te profiteren door gelijk naar buiten te schutten en naar het
ankergebied te varen, mooi op tijd omdat het zeeschip pas om een of
8 in de ochtend aanwezig zou zijn.
IK gaf mijn plan door
aan mijn stuurman en die werd er bleek van. De laatste keer dat hij geankerd
had met mijn voorganger waren ze het anker en de hele ketting verloren. Bij de
laatste klassekeuring was de ketting afgekeurd en was er een 2e handsie voor
terug gehangen. Die paste echter niet helemaal jofeltjes in de uitgelubberde
kabelaring. Als je de vang/rem losdraaide dan viel het anker ongecontroleerd naar
beneden waarbij de ketting alle kanten op sprong. Die laatste keer was hij
achteruit gedeinsd en zag het hele zooitje over de muur gaan. De laatste
schalm hoorde vast te zitten met een azijnzuurhouten pen maar daarvoor
hadden ze een sluiting gebruikt die dwars door de ruim 40 jaar oude, ondertussen
flinterdunne kettingbak heen was gevreten.
Alhoewel het een oude
lier was kon je het anker ook op de motor laten zakken, ging
langzaam maar toch.
Heb hem naar voren
gestuurd met een duimstok om de lengte van de schalmen op te meten. Kwam terug
met zijn antwoord; 9 cm. Op de ankerplaats aangekomen heb ik hem 200 schalmen
laten zetten in ca. 6 meter diep water. Twijfelde nog een beetje dus voor
de zekerheid toch maar 20 extra. Dat moest zat zijn, bijna 20 meter ketting.
Nog even een klappie achteruit om het anker in de grond te trekken en toen de
motor amper stilstond werd het plotsklaps potdik van mist. Wat een mazzel dat
we net lagen! Nog even met een biertje een kwartiertje bij het radar blijven
zitten, maar we lagen prima dus iedereen (3 man) te kooi.
Om een uur of 5 schrok
ik wakker van wat schudden, keek uit het raam maar was nog steeds mistig, naar
de stuurhut gelopen en de radar aangezet. We lagen nog keurig op ons plekje
maar het tij was aan het kenteren en waren aan het rondvallen. Nog even
blijven zitten en toen we weer keurig gestrekt lagen terug naar mijn mandje.
Had ondertussen geinformeerd per marifoon en kreeg te horen dat zeeboot
voorlopig nog niet zou komen. Gelijk de wekker die op 7.30 stond uitgezet, kon
lekker blijven liggen.
Zal om een uur of 10
zijn geweest dat ik wakker werd en na een vers bakkie koffie te hebben
aangezet naar de stuurhut gegaan. Nog steeds potdik. Zet de radar aan en zie
absoluut niet wat ik verwacht had te zien. Wel 12 meter water onder het schip.
Snapte er niets van en heb de kaart uit de la gehaald, maar hoe ik de kaart
ook draaide, nooit kreeg ik een overeenkomst met mijn radarbeeld. De post
Terneuzen opgeroepen of hij misschien wist waar ik zat. JA, DAT WIST HIJ WEL,
ze waren me al 1,5 uur aan het oproepen over de marifoon dat ik aan het
driften was, inmiddels al ruim 6 km richting Hansweert over de vloed om
de punt van Ellewoutsdijk heen! De verkeersleiding was van alles aan het
proberen om mijn scheepstelefoonnummer te achterhalen maar daar nog niet in
geslaagd. Amper een minuut later belden de lokale bergers, of we sleepboothulp
nodig hadden. (die hadden ons nummer dus wel !!, hebben gewoon zitten wachten
tot er wat te verdienen was) Nee dus, we drijven gewoon !! Mannen
geroepen, motor gestart, anker gehiewd en weer een half uurtje aan het varen
geweest om op mijn plekje terug te komen.......................!!
Had dus wel keurig de
schalmlengte van de ketting gemeten, maar elke schalm zit met beide rondingen
in een andere schalm en dat had ik niet beseft. Lag dus veel minder ketting
onder dan berekend!! Anker was met stijgen van het water gewoon gaan zweven.
Aan de grond lopen kon haast niet, dan had het anker wel weer gehouden, maar
had wel midden in de hoofdvaargeul terecht kunnen komen.............