Mijn
tijd bij de Rederij Amsterdam
Amstelveen
Ik wou
graag naar Japan en zo kwam bij R.A.(Reclassering Aanwinst) terecht in okt.
56. Ik moest toen eerst bijwerken bij de ADM op de Amstelvliet een ouwe pot uit
de 20 of 30 jaren en ex s.m.n., 12 man in een hut onder de poop.
Daarna
in dec.moest ik bijwerken in Rotterdam op de Amstelveen en dan aanmonsteren voor
de reis naar de Perzische golf. Zou vertrekken vlak voor de kerst naar
Southampton. Ik was klaar al mijn spullen al aan boord maar geen bericht voor vertrek.
Het was zaterdag kon geen kantoor bereiken en zo kwam maandag en ik belde het
kantoor op, ik zei wie ik was en meteen zei de vent Deserteur, na veel gelul
betaalde ze mij een ticket en wat geld om naar Southampton te gaan.
Aangekomen
stonden alle matrozen en mach. dienst aangekleed en koffers gepakt. Ik zeg waar
gaan jullie naar toe? Naar huis, waarom, het vreten, hutten het geld niets was
goed, zo ik zeg dan ga ik ook maar weer, even later kwam No 4 en ik moest bij
die ouwe komen in midscheeps, daar werd mij de telefoon in de hand gedrukt en
was de reder aan de foon en die begon me meteen uit te maken voor muiter
en weet ik veel, dat ik had iedereen opgeruit, ze hadden politie op de
kaai zodat niemand van boord mocht. Na veel gepraat gaf de 2de me geld
om allemaal ook machine dienst geld te geven om de wal op te gaan en alles te
vergeten.
Volgende dag naar Oran en toen ging net het Suezkanaal
dicht,
toen maar rond De Kaap Nieuwjaars avond bunkeren in Cape Verde waar de
douane de deklast met verf wou stelen.
Na 59dagen varen
kwamen we
in Mena en gingen we voor 2 of 3 weken op de spijker, toen we bijna leeg
waren zei die ouwe we gaan van Abadan naar Australie om graan te laden,
dus alles schoon maken en toen we bezig waren met de luiken schoon te
spuiten aan dek kwam er zo' n Arab en ging op de luiken zitten om zijn schoenen
uit te trekken om te gaan bidden, ik zei ga daar maar zitten en dat verdomde
hij zo gaf ik hem een stomp voor zijn raap toen kwamen er nog 2 arabs bij, 2
uur later werd ik opgesloten in de hut van de eerste stuurman want
er kwam een bootje met een dozijn soldaten om mij op te pikken en die
ouwe zij we zien je anders nooit meer terug. De volgende nacht weer
naar mijn hut en moest achterin blijven overdag dus s' nachts de wacht lopen
en aardappelen schillen.
Op een dag net voor lunch vroeg de kok
of ik nog een slof sigaretten voor hem had en gaf me direct het geld daarvoor
terwijl hij zegt ik betaal nu; vanmiddag ben ik misschien kapot ik zei dat is
slap gelul, om twee uur kwam de bakker en zei de kok is dood, met 4 man
hebben we hem van zijn kooi naar de wal gebracht en we mochten
hem alleen maar op de locomotief leggen met de Hollandse vlag over hem heen.
Daarna kregen wij een nieuwe kok die zoveel zoop dat ie op een dag vergat dat
fornuis geen stoel was en op een gloeiend hete plaat zijn kont verbrande
en het eten steeds slechter werd.
Na
Abadan voeren we naar Madras waar we na 2 weken op de spijker nog eens
3 weken erts moesten laden voor Japan ( in p v Australie) dus bunkeren in Singapore,
door naar Mojie, 10 dagen lossen maar na een paar dagen zaten de jongens zonder
geld en de 2e gaf niet meer dus gingen ze staken (terwijl ik nachtwacht liep)
want de reddingsboten waren lek en de motor wou niet lopen en we hadden
geen brandslangen en blussers aan boord.
Nadat een inspector van LLoyds
was geweest en ons werd verteld dat alles ok was, werd het hele zaakje in mijn
schoenen geschoven en kreeg iedereen weer geld . Na Japan naar Tarakan
om te bunkeren door naar Geraldton Australie. Gedurende de reis was er op het
poopdek een kippen ren gebouwd, want een matroos hield van dieren, 6 kippen
en een haan die altijd dronken werd gevoerd, 2 apen die de kippen de veren
uit hun kont trokken, maar 1 aap heb ik dood gegooid met een laars omdat ie
de suikerpot leeg zat te vreten en die andere aap bij vertrek in
Tarakan van boord afgeschopt. De bootsman met zijn dronken kont had een
jonge hond aan boord gehaald in Madras en nog 3 andere waar ik mee opgescheept
werd ( als kabelgast zijnde) en ook nog een paar katten.
In Geraldton aangekomen
eerst voor anker 2 dagen waarmee twee ankers in de knoop werden gebracht en
na een dag werk weer op zijn plaats waren, toen we de volgende dag afgemeerd
waren en we allemaal op het achterdek waren met een paar drinks kreeg
ik weer woorden met de 2e stuurman, die me tussen haakjes de hele reis al dwarszat
en mij in Rotterdam al vertelde dat ie me niet mocht, en op dat moment begon
ik over te koken vooral omdat we met zijn allen bij elkaar waren, gaf ik hem
een paar knallen voor zijn kop. De volgende dag kwam de ouwe naar me toe en
vertelde me dat ik naar Holland werd gestuurd en mijn spullen in Rotterdam op
kon halen zonder een cent op zak ging ik met de bus naar Perth 12 uur rijden
toen met een taxi naar Fremantle in het zeemanshuis en toen als passagier met
de Neptunia naar Napels en toen de trein naar A'dam zonder een cent op zak.
Amstelvliet
1921