Teug naar Scheepspraat:Klik op onderstaande banner
Goede
middag,
Nou dan word dit de laatste voordat de Taxi komt.
Morgen rond de middag naar het vleigveld toe.
Dan Woensdag rond de middag thuis.
Nee, Ton, er zijn geen andere aflossingen.
Ik moet de reis alleen doen. Maar ik ga toch echt niet wachten op iemand die
in het vliegtuig mijn hand wil vasthouden. Dan maar alleen reizen.....
Misschien er er wel een Chinees Stuwardesje die m'n hand wil vast houden
(ik vlieg met China Air Lines)
Schip gaat hier morgen avond vertrekken naar Brisbane.
Komt morgen avond ook de Apollogracht aan die hier dan nog komt laden.
Ligt vandaag in Yokoyama.
Forum bezoekers zullen me binnen kort weer op het forum treffen.
Hoewel ?? Het zou zomer moeten zijn in Nederland, dus Strand, Tuin, en
Buiten eten.......
Of ...........??
Groeten, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 13 Jun 2005 09:52 UTC
Message-id: 176875833
Goede middag
Kreeg van de agent een krant.
Een stuk over Het Japans.
Japans voor Engelstaligen.
Sushi Tabemasu
Sushi Wa Tabemasu
Sushi O Tabemasu
Het betekend allemaal hetzelfde: Ik eet sushi.
Maar het verschil in de Wa of O of niets, is hoe wij het zouden zeggen met
een Klemtoon of een gebaar.
jappan hebben immers geen gezichts uitdrukking tijdens het spreken.
Ze gebaren ook niet net als de Italianen.
Dan wordt Sushi Wa Tabemasu ongeveer vertaald als: Ik eet Sushi en wil niets
anders.
Een interessante taal dat Japanees.
Ai, Arigato, Domo, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 11 Jun 2005 10:49 UTC
Message-id: 176648151
Goede middag,
Nou we zijn in Kobe aangekomen.
Weekend niets te doen.......
Dan maar het "Koffer Stuwplan" erbij gehaald en gaan inpakken.
Dinsdag gaat het immers gebeuren. De lang verwachtte aflossing.
Hutje soppen, overdracht schrijven, administratie bijwerken.
Genoeg te doen, het vrije weekend.
Weer om de stad in te gaan is het toch niet echt.
Giet van de regen. Vanmorgen met Voor en Achter nog een koudje opgelopen.
Kan, mag hier allemaal zonder loods dus mag de Gezegvoerder het zelf doen.
Is wel OK hier. Met een sleepboot erbij om te stoppen en te draaien gaat het
prima.
Maar dan sta je wel in de regen, en dat is niet zo leuk.
Is best wel warm weer (22°C) dus merk je het niet zo.
Weet niets zinnigs meer te melden,
Prettig weekend, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 11 Jun 2005 10:01 UTC
Message-id: 176644800
Goede
middag
Al weer weg uit Kimitsu.
Morgen ochtend Kobe
Daar niet werken het weekend.
Maandag beginnen en pas woensdag weg
Maar ik Ga Dinsdag avond aan de reis naar huis beginnen.
Kimitsu uitgaand is niet zo leuk.
Was wel goed zicht en met daglicht, dus het viel mee.
Maar dit stukje in s'nachts niet leuk.
kijk maar eens naar het plaatje.
In het NoordWesten Ligt Yokohama
In het zuiden de uitgang.
Op die ondiepte (15-20 mtr) ligt het vol met schepen ten anker.
En in de diverse routes is het druk.
Dan steken er ook nog veel lokale cowbows met zand en grind over in allerlei
richtingen.
De gevolgde koers zegt genoeg........
Plaatje is niet zo groot, en misschien wat onduidelijk, maar het neemt toch
wel al vrij veel geheugen. Dus misschien wat onduidelijk.
Denk duidelijk genoeg......
Prettig Weekend, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 10 Jun 2005 09:44 UTC
Message-id: 355260720
Goede
middag
Geladen in Yokohama
En de zeereis naar Kimitsu aangevangen
15.40 Ontmeerd
16.00 Loods van boord
16.50 Ten Anker...... BIJ KIMITSU
zat er weer een reis op.......
7 mijlen van Kade naar Anchorage.
Dat zijn nog eens reizen.
Heeft er iemand van de Forum bezoekers ooit zo'n lange reis gemaakt....???
Morgen middag naar binnen en laden
Groeten, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 08 Jun 2005 11:22 UTC
Message-id: 176330863
Goede
middag,
Liggen dus in Yokohama te laden.
Gisteravond ten anker.
Vanmorgen naar binnen
10 minuten na ons kwam de Erasmusgracht binnen, en ging 20 meter achter ons
liggen.
Erasmus is al weer varen. Die hadden al een paar havens gehad en waren nu
klaar. Dus nu direct naar Aussie.
Vandaag een drukke dag:
2 ploegen laden, Lloyds aan boord voor Annual Survey.
Wij laden hier morgen ook nog
Is niet een volle dag meer
Hopen wel voor 18.00 te kunnen varen.
Dan zijn we voor donker nog in Kimitsu
Ten anker dan, want de lading is nog niet door de Douane ......
U hoort verder nog
Groeten , Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 07 Jun 2005 10:56 UTC
Message-id: 176176124
Goede
middag,
Even een kort mailtje.
Een fotootje van de loods.
Genomen vanaf de brug.
En zo staan er wel 10 loodsen aan elkaar gebouwd.
Alles Staat bom vol met rollen, in allerlei soorten en maten
De rollen worden buiten gezet met een kraantje, dan onder de laadkraan
gereden met een Vorklift truck.Als het, plotseling, gaat regenen kan altijd
het tentje er nog over, en blijft alles, ok buiten, droog.
Japanse Deegelijkheid. Alles Zeer georganiseerd
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 05 Jun 2005 11:23 UTC
Message-id: 355001690
Goede Middag
Liggen dus sinds 11.00 in Kashima.
Vanavond 22.00 pas beginnen laden. Stuurman blij.......
En dan Maandag ochtend pas gereed.
Is een FANTASTISCHE haven.
Aan de "central fairway" aan de Noord kant een Raffinaderij en aan de
zuid
kant een Staal fabriek. Dan de North Fairway met dus veel piertjes voor olie
En aan de South fairway, U raad het al, kade voor de staal fabriek.
En dan zijn er in Nederland nog steeds mensen die denken dat de Hoogovens
een GROOT bedrijf is. Nou alleen al de inport kade's hier (Central Fairway)
is meer kade dan de Hoogovens van zouden durven dromen.
Dan de export kades aan het south fairway... Hier liggen momenteel 6 schepen
En wij zijn de kleinste.
Is dus niet veel "Japans vertier" hier te vinden.
Maar maandag dus snel weer weg.
Prettig weekend, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 04 Jun 2005 10:10 UTC
Message-id: 354905370
Goede middag,
Komen morgen aan in Kashima.
Gaan daar pas zondag laden
Dan Maandag avond in Yokohama, om er Dinsdag en woensdag te laden
Dan Zaterdag avond in Kobe.
Tussendoor nog even laden in Kimitsu
Voorlopig pas op 13 Juni met verlof.
In Kobe dus.
Is eigenlijk nog maar 10 dagen
En dus heel dicht bij.
Heb nog eens zitten rekenen.
Tot Kobe dan 4 mnd en 10 dagen aan boord:
Bijna 33000 mijl gedaan
En 24 havens.
Prettig weekend, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 03 Jun 2005 10:03 UTC
Message-id: 354767820
Goede
middag,
Zijn dus al weer uit MAsan vertrokken.
Lagen 09.30 vast en waren 15.00 leeg.
Na een zeer leerzaam bezoek van de heren van Port State Controle maar om 18.00
vertrokken.
Morgen ochtend 03.00 Kanmon Kaikyo.......
En dan zaterdag in Kashima.
De lading staal is er nu dus uit, maar er gaat gewoon weer staal in.........
En zo varen bijna dezelfde lading van Hot naar Her en weer terug.
Groeten, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 01 Jun 2005 11:10 UTC
Message-id: 354305872
Goede
morgen
Zijn dus al onderweg naar Masan.
Gisteren te Incheon gelost.
Lagen 16.00 langszij en gingen 22.55 al weer varen. Dit zijn pas havens.
(Ik wilde 'een paar jaar geleden' gaan varen om wat van de wereld te zien.
Nou dat lukt zo wel. Ene haven uit en snel naar de volgende toe.
Maar tijd om wat te zien is er niet. Amper tijd om te slapen)
Morgen Masan. Komen 08.00 bij de loods en het plan is om 18.00 weer te varen.
Dan toch nog eens 2 en halve dag op zee, onderweg naar Kashima, Japan
Dan komt het einde van de reis ook in zicht.
Nu bedoel ik dus het einde van mijn Term hier aan boord.
Het wordt tijd.
Na een lange reis uit Finland, is dit allemaal wel heel erg druk.
Maar verder alles goed.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 31 May 2005 09:41 UTC
Message-id: 354119441
Goede
middag,
Liggen dus in Changshu.
Voor bekenden hier (??) Kade CXP-5
Weten jullie gelijk waar het is........!!
Ja, Ningbo al gehad.
Daar snel weer weg en Vrijdag 17.50 Ten anker buiten de rivier.
Vanmorgen 02.30 de loods en 07.50 passerden we Shanghai.
Voor diegene die hier iets minder bekend zijn een kaartje.
(Nee, we zijn niet over de wal gevaren !!!!)
(tijden Boord Tijd = GMT + 8 uur)
Deze hele rivier vanaf Shanghai is echt een grote bouwput.
Er wordt overal gewerkt aan Kade, opslag, fabrieken en alles wat ze hier
kunnen gebruiken. Werkelijk ongelofelijk hoeveel activiteit aan de wal.
En er komt nog veel meer. Hier net aan de Oost kant van de kade wordt een
brug gebouwd, van ong 3 1/2 mijl lang. Op het kaartje ongeveer als rode lijn
aangegeven.
Ningbo eigenlijk net hetzelfde. Veel nieuwe kade en hele grote schepen.
Bulk, Containers, Tankers allemaal van "Panamax" grootte.
Is dan ook van nature zeer diep. Moesten ankeren op een plaatsje van 45 mtr
diepte.
Nu dus ChangJiang of Yangtze. Of wel de Lange Rivier. Opvarend tegen
stroom, dus de bekende barges tegemoet komend.
Constant 15 - 20 barge's binnen 1 mijl.
En dat vanaf Shanghai over ongeveer 35 mijl het zelfde verhaal.
(hoeveel barge's zijn er in China ??? )
Toen de stroom ging kenteren werd het minder.
Gingen ze voor anker, om het tij weer af te wachten.
Ja er staat ook 85 mijl van de monding nog tij van ongeveer 2 mtr
Groeten, Prettig weekend, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 28 May 2005 10:21 UTC
Message-id: 353763767
Goede middag,
Schreef ik gisteren dat we weer 12 mijl liepen.
Nou nadat ik het had opgestuurd, liepen we binnen 2 uur nog maar 8
Staat er een wind. Er was 4-5 uit het Noorden beloofd. Blijkt er 8 te staan.
Wel uit het Noorden. Dus de deining was er ook naar.
Beloofden ze 2 mtr, er stond wel 5-6 meter.
Dus met de snelheid was het gedaan.
Vanmorgen ook nog maar 7-8 knopen.
Dus werd de ETA al gauw morgen avond.
Nu is het allemaal weer wat gezakt en lopen we weer 10.5 tot 11 knopen.
Kunnen we toch nog voor 15.00 bij de loods zijn
Dat is de grens om te varen, ivm 'Daylight Navigation Only'
De hele dag slingeren en Stampen
Zo'n Slechte dag hebben we in 2 maanden, met deze lading, nog niet gehad.
Maar het gaat goed komen........Blijven Hopen........
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 25 May 2005 09:31 UTC
Message-id: 353327346
Goede
middag,
Varen door Straat Taiwan heen.
Vanmorgen 10.00 Begonnen de vissers te komen, en nu ik schrijf Wordt het een
beetje minder.
Constant een vol Radar scherm vissers.
En daar maar tussen door zien te komen
Komt nog bij dat het vanmiddag is gaan regenen.
Prima voor de boeren, Maar hier aan boord hebben we er niets aan.
In de straat is de snelheid ook flink gezakt.
Liepen we vannacht en vanmorgen nog 14, vanmiddag liep het terug tot een
beschamende 11 Knopen. Maar het gaat weer wat beter. Lopen nu 12 1/2
Die donderdag wordt het nog wel vroeg bij de loods.
Snel lossen en door naar de Chianjiang
(was dat de Gele Rivier ????, daar bij Shanghai, die grote rivier)
Groeten, Arigato (nee, dat is Japans, verkeerd), Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 24 May 2005 09:27 UTC
Message-id: 353173861
Goede middag,
Missende Mail zal wel niet vreselijk belangrijk geweest zijn.
Dus heeft alsnog sturen weinig zin, denk ik, Jos.
Weinig spannends gebeurd over het weekend, dus nog steeds alles OK
Met het kleur schema alles OK.
Is wat te warm om direct na het eten uit te buiken.
Maar om 15.00 is de zon ook nog warm zat en hoog
Dan tot 19.00 is het goed uit te houden en het lijkt weer wat voor als ik naar
huis kom.
Anders denken de buren dat ik 4 maanden in de Bak gezeten heb.
Met een kleurtje kan je nog eens zeggen, en ze geloven het ook nog, dat je
gewerkt hebt.
Maar alle gekheid op een houtje...
Het is wel weer eens genoeg. 4 maanden OK, maar deze reis is wel heel lang.
Zijn begonnen op 1e paasdag toen we leeg waren in Rotterdam.
En dat is toch al weer 8 weken geleden.
Een lange reis.
Hoorde gisteren van de Apollogracht een nog mooiere:
Kapt sinds 25 Januarie aan boord in Singapore.
Gingen Australie, Nieuw Zeeland, Moerdijk, Finland, India, Singapore
laden/lossen. Nu komt hij 25 Mei, na exact 4 maanden weer in Singapore aan.
Is in die tijd de hele wereld rond gevaren.
OK verder niets bijzonders, Groeten, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 23 May 2005 09:29 UTC
Message-id: 353030481
Goede middag
Hier al Half 6 in de middag als ik dit opstuur.
Mail ontvangen gaat ook weer goed.
Mail No 76 van je gehad, Jos
Door het defect van de Satteliet zijn er wel Mailtjes de Lucht in verdwenen.
(Mist nog 71, 72, 74 en 75)
Zullen wel OH verhalen van Kees Bloempot geweest zijn........??
Gaat hier prima. Vanmorgen 08.00 passeerden we de Charlotte Bank
Niet zo ondiep dat er Charlotjes groeien, maar toch een bij velen een bekend
bankje.
Midden in de Chinese Zee, en toch maar 8,7 mtr
Prima weer hier, de hele dag de zon. Met als voordeel dat je de Vissers goed
ziet.
Regelmatig een vloot van 50-80 kleine bootjes.
Ook in het donker goed te zien. Hebben hier meer licht op dan menig huishouden
in Nederland.
Ander voordeel van de zon is dat ik nu kan "voorbruinen" voordat ik
met verlof kom.
Kregen gisteren het reis schema voor de volgende lading.
Wordt na Masan gelost te zijn: kobe, Yokohama, Kasima (Japan)
Laden voor Brisbane, Sydney, Melbourne en Adelaide
Het gebruikelijke staal en machinery reisje.
Hoop dan nu toch wel dat ik er in Korea af mag.
Verder niets te klagen, Prettig weekend, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 21 May 2005 09:27 UTC
Message-id: 352810094
Goede
morgen,
De Sat F werkt weer.
Dus weer een "Normaal" mailtje.
Heeft even geduurd, maar op zee begin je niet zo veel.
Nieuwe Voeding erop en een monteur.
Na, alweer, een software Update werkt het weer ok
Vanmorgen Smeerolie, Nieuwe luchtcompressor, Smeerolie en de post gehad.
Vergeet ik bijna, het belangrijkste aan boord, een beetje Voeding.
Nog wachten op de Zware olie bunkers.
Die waren druk op de rede met andere schepen, en komen wat later.
Maar de Loods is voor 21.00 besteld.
Dan kunnen we 26/00.00 Ningbo bij de loods zijn.
Daar niet zovel lading dus snel weer weg.
U Hoort nog, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 19 May 2005 06:21 UTC
Message-id: 352482489
Goede middag
Varen nu op zo'n 14 mijl zuid van Sri LAnka langs.
Iedereen even op de brug
Niet voor het mooie uitzicht
Niet omdat het daar zo gezellig is
Niet voor de lekkere koffie
In deze moderne tijd moeten we allemaal even de mObiele Telefoon aan de gang
helpen, en bellen
In Het GMS Tijdperk, staan we met de oren naar de wal toe.
en Even naar huis bellen.
Is het maar 1 minuut.
Want tenslotte weet je niet hoeveel het kost.
Kan wel een 5 Euro per minuut zijn..........
Maar gebeld is er.
En we kunnen er weer een paar dagen tegen.
Donderdag rond de middag in Singapore
Prettig weekend, Jaco
Received: from PCPR at Globe Wireless; Sat, 14 May 2005 13:57 UTC
Message-id: 351822544S373
Goede middag,
Alles naar wens ??
Hier gaat het Prima.
Op de brug dan. MAchine kamer Team is niet zo blij meer
Draaide een Luchtcompressor in elkaar.
En de 2e was al niet zo best.
Dus is het hopen dat die niet ook in elkaar stort.
Tijdelijke oplossingen al voor elkaar met een bijpasje vanaf de Dek Werklucht
Maar het blijft behelpen.
En dat in die warmte van de Machine kamer.
Wat is het daar heet.
Ben ik blij in de hangmat..............
Gaan nu dus ook in Singapore stoppen voor Bunkers Zware Olie, Smeer Olie en 2
compressoren.
Kunnen ze onderweg naar China de boel weer installeren.
Singapore 19de, Ningbo 26 ste
Prettig weekend, Jaco
Received: from PCPR at Globe Wireless; Fri, 13 May 2005 14:57 UTC
Message-id: 351712008S237
goede
middag,
heb het idee dat de mailtjes via de radio niet of niet allemaal aankomen.
daarom nu weer eens een met de sat c.
zijn al weer uit karachi vertrokken. om kort te zijn: dat is het niet echt.
zeevarende begrijpen het misschien beter als ik zeg dat de loods van
mij best 4 mijl eerder van boord af mocht. nu dus onderweg naar ningbo, china.
singapore, bunkeren, horen we net, gaat niet door.
ningbo op 25/avond
verder is het weer, weer mooi.
nog wel wat te warm in de middag voor de hangmat, maar na 16.00 is het nog goed
toeven.....
morgen weer onder de zon door........
groeten, jaco
Goede
avond,
Beginnen te slingeren.
Waren het bijn avergeten, Maar er staat ook nog een beetje staal in het ruim.
Nu Komen we vrij van de Kust van Oman, gaan slingren.
Dat is weer even geleden. Onder Kreta was de laatste keer.
Toen niet echt veel , nU wat meer, maar nog steeds niet veel.
Maar het blijft lastig.
Temperaturen zijn ook wat beter. De wind dwarsop, dus een verkoelend briesje.
De Airco Kan het weer bijhouden.
Het zeewater ook 2 graden lager, Nu maar 29 meer. Dus de Airco werkt wat beter,.
Met 31 graden zeewater is het net allemaal wat te veel voor hem.
Nu is het binnen weeer lekker en met dat slingeren erbij is het dus wel lekker
uitbuiken.
Dan om 15.00 nog even in de zon. De Hoogste middag zon is nog wel te warm.
Morgen 13.00 Bij de loods.
Gaan zien wat er gaat gebeuren, maar ik denk wel dat we in de avond weer varen.
Jullie horen het..........
Groeten, Jaco
Received: from PCPR at Globe Wireless; Sun, 08 May 2005 15:14 UTC
Message-id: 350959481S372
Goede
avond,
Kreeg vanmiddag je mailtje op de SAT C binnen, Jos
Hier alles naar wens.
Lopen goed langs de kust van Yemen
Zijn al Bijna bij de grens met Oman.
Lekker weer.
33 graden, Geen wind, Klein beetje Swell uit SW, Geen wolkje aan de lucht
Zon op 89 graden In het Noorden.
Leerling had eeen Prachtig Tropen bestek.
Zat er maar 6 mijl naast, met de GPS
Prettig Weekend, JAco
Received: from PCPR at Globe Wireless; Fri, 06 May 2005 15:50 UTC
Message-id: 350765899S310
Goede
morgen
Een klein berichtje.
Nu langs de zuidkust van Yemen.
Lekker warm hier !!!!
Wat te veel van het goeie.
De AC Houd het niet echt meer bij, om het aangenaam te laten zijn.
De zon de hele dag tegen de opbouw aan geeft toch wat te veel warmte binnen.
In de nacht koelt het flink af (dan is het 25 graden)
Maar verders niets te klagen.................
Karachi Here We Come.........(maandag middags)
Groeten, Jaco
Received: from PCPR at Globe Wireless; Thu, 05 May 2005 07:21 UTC
Message-id: 175978471S52
Goede Morgen,
Zijn dus al weer weg uit Port Sudan.
Maar dat hadden jullie waarschijnlijk al begrepen.
Vanavond rond 19.00 Ook de Rode Zee al uit.
Dan dus naar het Oosten.
Nog steeds lekker warm.
Momenteel, 11.00, al weer 30 graden in de schaduw.
Schaduw staat er niet veel meer want de zon komt op bijna 88 graden hoogte te
staan.
En dan ook nog in het noorden.
Een Prachtige gelegenheid voor de leerling om eens een tropenbestek te doen.
Hij is al een paar dagen aan het oefenen om gewoon de zon te schieten, maar
vandaag zou het moeten gaan gebeuren.
Ik denk dat Zelfs de machinisten onder de lezers weten wat er bedoeld wordt met
een Tropenbestek.......??
Soms vraag ik me af of op de scholen nog wel over een tropenbestek wordt
gepraat......??
Tropen bestek voor onze leerling zijn er altijd nog een paar kansen.
Varen nu onder de zon door.
Voor Karachi nog een keer.
Dan naar Singapore nog een keer.
Dan naar China toe NOG EEN KEER.....
Het kan niet op deze reis........
Karachi Pilot Maandag middag.
Verder weinig te beleven hier op zee.....
Groeten, Jaco
Received: from PCPR at Globe Wireless; Wed, 04 May 2005 07:51 UTC
Message-id: 175819075S373
Goede
middag,
In Port Sudan is het zo slecht nog niet !!!
Is Bijna een Oude Engelse haven.
Staan van die mooie 2.5 Ton Stothert and Pitt walkraantjes.
Die zie je in elke Ex engelse Kolonie van voor 1965.
Werken gaat Prima.
Natuurlijk wel wat minder snel dan in Europa, maar het is ook zo warm hier.....
En, ik denk, dat die Jurken die ze hier dragen ook niet echt verkoeling geven
tussen de benen.
Prima plaats. Niets mis mee.
De gebruikelijke Belangrijke mensen die veel roken......
Maar die komen tegenwoordig in Antwerpen ook steeds meer aan boord.
Een Prima plaats, ondanks dat het Afrika is.
Had veel erger verwacht.
Groeten, Jaco
Received: from PCPR at Globe Wireless; Mon, 02 May 2005 11:46 UTC
Message-id: 350437198S52
goede
koningingendag morgen,
op de vrijmarkt ook mooi ???
hier is het prachtig weer.
om 08.00 al 28 graden c
maar dan zijn we ook een beetje meer zuidelijker.
liggen nog steeds te wachten op de douane formaliteiten.
drijven nu, ik dit schrijf, 80 uur op 20-25 mijl oost van port sudan.
schijnt dat er vandaag een grote kans is dat we naar binnen gaan.dan direct
lossen.
gaan het beleven. nu is het hier buiten best uit te houden, maar 3 dagen is weer
eens lang genoeg.
groeten, jaco
goede morgen,
liggen nu dus te drijven bij port sudan.
is geen anker plaats te vinden hier.
tot 1/2 mijl uit de haven is het 500 mtr diep.
wat te veel voor een ankertje.
en waar het minder diep is, is het koraal rif binnen een halve mijl.
liggen met 6 schepen op een kluitje te drijven, op 20 mijl uit de haven.
gaan bijna 1 mijl per uur naar het zuiden toe, waar een koraal rif ligt.
dus flink afstand houden en dan maar even een paar uur terug varen naar het
noorden.
geen idee wanneer we naar binnen gaan. schijnt dat de ladinginklaring nog even
duurt.
verder is onze telefoon, fax en e-mail apparaat (sat f) mee gestopt.
stuur nu deze mail over de sat c machine.
dus wordt even allemaal wat minder met de mail.
ook het forum zal wat minder worden, of spliethoff moet snel met een
oplossing komen. (zie niet zo gauw geen power unit van sat f hierheen
komen) ik denk dat het singapore wordt. maar voorlopig is dat rond 20 mei
pas.
groeten, jaco
25/4 een kort berichtje.
gd,
vanavond de sat lijn eruit.
helemaal geen enkel signaal.
met een los onderdeel in de power unit
berichten voorlopig wat minder.
stuur ze nu op sat c.
u hoort nog....
mvrgr, jaco
Goede
Morgen,
Nu ik dit schrijf liggen we net een half uurtje ten anker in het Grote
Bitter Meer.
Nu Niet allemaal de Atlas pakken, want ik kan U vertellen dat dat meer in
het Suez Kanaal is ingebouwd.
Op het plaatje een idee, voor de kijkers met Niet Nautische Kennis.
Liggen dus waar het rondje staat.
Plaatje niet helemaal scherp, maar er valt denk wel uit te komen.
(zeker met een atlas erbij)
Midden in deze grootste zandbak te wereld.
Wat zou de kleuterschool hier een plezier hebben.
Behalve dan de Temperatuur. Dat is wat minder.
In de nacht is het nog wel uit te houden, maar om 10.00 is het al 27°(C)
Zonder wind en geen wolkje aan de lucht.
Liggen dus te wachten op het Noord Gaande Convoy. Dit zijn 36 schepen, en
die zijn rond 13.00 hier voorbij.
Wij kunnen dan weer door, en hopen rond 17.00 "Buiten" te zijn.
Groeten, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 24 Apr 2005 09:41 UTC
Message-id: 175431455
Goede
morgen,
Vanmiddag rond 16.30 bij Port Said.
Gaan met het convoy van 01.00 naar het zuiden.
De foto van de vorige keer dat ik, met de "Looiersgracht" Noord Gaand,
het kanaal ben door gegaan.
Leuk die schepen in het zand. Een beetje standaard plaatje, maar wel aardig.
Port Said dus in het donker, als we vanmiddag niet binnen op de boeien gaan.
Maar Suez wel morgen middag. Daar heb ik nog geen foto's van.........
Prettig weekend, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 23 Apr 2005 09:40 UTC
Message-id: 175344251
Goede
middag allemaal,
Hier nog steeds Prachtig weer.
Zitten nog 650 mijl van Port Said en dat is dan 165 WestZuidWest van de
Westkant van Kreta.
Het is weer voorjaar, dus de Zwaluwen komen weer naar Nederland toe.
Nou zegt U: Hoe lang is die al aan boord, Die wordt niet goed......
Nou hier aan boord komen de Zwaluwtje eerst even rusten voor ze doorvliegen
naar Appingedam, Krommenie en Zevenbergen (om maar wat tussen a en z te
noemen). Inderdaad Wel 10 zwaluwen in de lucht. Het lijken er wel 100.
Over het hele schip zitten ze. En dan met de deuren open komen ze ook op de
brug. Deze zit een perforator in de vensterbank te bevuilen.
Groeten, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 21 Apr 2005 15:42 UTC
Message-id: 175122327
Goede
morgen,
Stuurlieden lopen wacht, Controleren lading, enz, enz, etc, etc
Machinisten lopen wacht (niet met Stuurlui samen) en onderhouden het Wagenpark,
etc, enz, enz, enz
De kok Kookt
En de matrozen???????
De meeste Forum bezoekers weten het wel, maar er zijn ook best wel veel andere
kijkers (denk ik)
Nou eerder schreef ik over een lawaai op de brug van het bikken en schuren van
de boys.
Vandaag was het dus verf tijd.
Staan ze je de hele morgen door de ramen aan te kijken......Lijkt het......
Je kan nog geen eens even gaan zitten en lekker uit je neus gaan zitten doen.
Niet dat dat aan de orde is, maar ik bedoel maar........
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 19 Apr 2005 15:15 UTC
Message-id: 174801194
Bericht 45 (of ben ik de
tel kwijt ?????)
Goede morgen,
Gisteren een beetje van streek door het bikken van de Matrozen.
En net nadat ik het mailtje verstuur komt er plotseling alarm op de AIS. 'Heading'
en 'Rate Of Turn' Alarm.
Is dus iets niet goed met de koers..... (alweer) Kijk in het consool en
vind de koers op een displaytje tussen gyro en AIS.
Wat zegt die koers......888.8 Toch wat veel voor een koers......En wat weinig
voor een luchtdruk........
Maar het zou een koers moeten zijn van ongeveer 082.0
Nou mooi is dat.
Kijk in de AIS, inderdaad Koers is niet goed. Kijk op de digitale koers
aanduiding op de brug....
Loopt er langzaam uit........Zet de 2e Radar Bij en daar ook de Koers niet goed.
Loopt er Snel uit.........Hoe kan dat......, wat is er aan te doen...........
DE oplossing is net zo eenvoudig als simpel. Alleen moet je er maar op
komen.........
Het moest eerst donker worden. In het donker gaf het digitale display die
knipperende 888.8 wel heel erg
helder door. Dus dimmer even omlaag draaien EN......Het probleem is opgelost.
Alle Apparaten werken weer en geven de goede koers aan en volgen deze ook nog.
Daar kan, denk ik, zelfs Radio Holland niet tegenop..........
Als ik dit schrijf dan draait alles al weer 4 uren OK, dus heb ik hoop dat
het na een Nachtje slapen ook wel goed kompt.
Heb het al een tijdje niet meer over de Hangmat gehad. Nou ik kan het volgende
mededelen:
Dinsdag gaat het gebeuren. De hangmat gaat naar buiten, en in de middag moet
het er toch maar eens van komen........ De zon is er. We "varen de wind
dood". Dus lekker warm op het schavotje
Kan natuurlijk niet thuis komen in Juni met een bleeke kop.
Papa werkt niet, Papa Vaart, Papa zit in de zon naar schepen te kijken ..
Lopen zo'n goede speed, dat we al zaterdag avond op Port Said kunnen zijn.
Dan convoy van 01.00 mee. Zijn dan al lekker vroeg (daglicht) aan de Suezkant en
ook weer voor donker in Port Sudan.
Ooit iemand van het Forum daar geweest?????
Of in Karachi....... (onze volgende Loshaven)
ETA Karachi 7 Mei
Graag Uw mening en Adviezen .......
Is het ineens een lang mailtje geworden..........
Goeie rus(t), Goeie Wacht, Smakelijk Bak, Tot de volgende.....
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 19 Apr 2005 09:35 UTC
Message-id: 174754357
Meer informatie op het forum Kombuispraat
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=470&start=90
Ton Pekel houdt het ook allemaal netjes bij
http://home.hetnet.nl/~a1457/Amstelgracht/jaco.htm
In verband met een storing op Scheepspraat, hier twee beroichten van Jaco
Goede
morgen,
Vannacht dus Gibraltar straat doorgegaan.
Was denk ik te laat voor vele AIS bezoekers.
Rond 01.30 zuid van Europa Point.
Nu met dik 15 knopen naar Port Said Daar Zaterdag avond al.
Kunnen dan Zondag morgen convoy mee en zondag avond weer "buiten"
Vandaag wordt ik een beetje gek op de brug.
Stuurman heeft bedacht dat de opbouw wel een likkie verf kan gebruiken.
Dus de matrozen staan de hele morgen al tegen het raam te kloppen.
En op het dek te slaan En het railing werk te trappen.
Nou dat bikken is nodig, maar ik wou wel dat het snel over was..........
Groeten Jaco
Goede
morgen
Net Lissabon Voorbij en dus mooi weer.
Wat valt er te zeggen.????
Met mooi weer is foto's maken ook niet echt interessant.
Er gebeurd weinig
Schepen blijven uit de buurt, dus geen close-up van enig mooi schip.
Bijgaande foto vond ik op de scheeps computer.
Onderweg naar Moerdijk, met een lading Uien, uit Nieuw Zeeland
Vorig jaar begin Mei.
Maximale diepgang voor de Dordse Kil, met een minimale Stabiliteit
(Zoveel mogelijk lading meenemen)
Foto's waarschijnlijk gemaakt door familie van 2e strm Remco Vermeer ,die
daar in de buurt schijnt te wonen. Met dank ........
Mooi te zien wat een beetje roer geven doet met een schip bij minimale
stabiliteit.
Cilinder in de mast omdat daar niet zoveel water staat. Er moest toen een
"Ontheffing voor het bevaren van de Dordsche Kil, oversteek Hollands Diep,
met een diepgang meer dan reglementair in toegestaan" worden aangevraagd.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 17 Apr 2005 09:43 UTC
Message-id: 174371322
Goede
morgen,
Sinds 03.20 vanmorgen SLINGEREN we biscaye door.
En dan bedoel ik dus ook slingeren.
Halen van 30-35 graden.
We zouden beter willen. Maar met rollen staal is dat gewoon zo.
De laatste rollen gaan er 31 mei pas uit!!!!!.........
Op een foto valt slingeren altijd tegen.
Maar U ziet de horizon Scheef staan.....En dat hoort niet zo !!!
Een mooi zicht op de deklast.
Zoals U ziet weinig wind, maar de deining is dwars in.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 15 Apr 2005 09:19 UTC
Message-id: 174160760
Goede
middag,
Nou is er al iemand uit wat APC's zijn ?????
Een goed Nederlands woord is: Armoured Personal Carrier.
Zijn dus klein pantser voertuigjes.
Je ziet ze wel de gewonden van een slagveld afrijden in een film.
Eeen zeer beperkt aantal kan rijden. Dus het meeste "Drop Stow' erin gezet.
Deze allemaal onderdeks gereden.
Ga kijken of Radio Holland de Fax, Telefoon en Mail verbinding weer aan de gang
heeft. Kan deze mail eruit.........
U hoort nog tijdens de lange reis naar Masan..........
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 13 Apr 2005 13:27 UTC
Message-id: 173910303
Goede
morgen,
Op de noordzee aangekomen flink aan het slingeren.
Hoe kan dat Nou ???
Nou de lading is dus staal rollen....
En dan weten de meesten van jullie het wel.
Ook hier flink Rocking And Rolling
Turku hadden we ook 6 Motoren van de plaatselijke fabriek.
Hoe ziet er dat dan uit ????????
Op de foto de eerste motor die we geladen hebben. Zoals jullie kunnen zien,
was er nog geen hout aanwezig. Waren vast begonnen met hijsen en naar binnen
draaien, want het nodige hout kwam er "any moment" aan.......
Zoals duidelijk te zien is, dus met twee kranen in Tandem geladen.
Motor heeft zeker 20 minuten zo net boven de tanktop gehangen......
Hoop toch nog wel Dinsdag rond 17.00 bij de Steenbank te zijn.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 11 Apr 2005 09:30 UTC
Message-id: 173566185
Goede
morgen,
Bedankt, Jos, voor het mailtje van Jeroen Artis
Dichtlopende Brandstoffilters schijnt een Volvo Probleem te zijn.
Wees er dus op bedacht Jeroen. Net na voor en achter worden de kranen altijd
gestart. Ze moeten immers in de "haven stand"gezet worden. Uit de mik
en
optoppen. En dat is altijd na het signaal "Stop Engine"
Artis zal dus wel een stukje voor ons uit lopen.
En ze lopen ons uit, want zij gaan Sont door. Is toch weer 120 mijl korter
naar Skagen.
Ook een mooi bericht dat de Artis op de werf ligt.
Komen hier wat minder mensen aan boord, Zijn ze lekker druk op de Artis.
Zijn hier net 3 weken geleden geweest, dus niet echt meer nodig.
Krijgen het toch wel druk genoeg in Vlissingen.
Laden, (Even naar huis toe), Bunkers, Stores, 3 aflossingen, Lading
vastzetten. Niet echt IK ZELF, maar toch wel mensen van het schip.
Komt dan wel een beetje hulp van de wal, om het wat vlotter te laten
verlopen. Machinisten kunnen ook niet bunkeren en lassen tegelijk.
En ook niet in de nacht bunkeren en overdag lassen.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 10 Apr 2005 09:47 UTC
Message-id: 173456141
Bericht
38, Foto 21
Goede morgen,
Bij Vertrek Turku, Vrijdag middag, was het de wacht van onze VierdeStuurman.
Maar goed dat er een loods en uitkijk op de brug was, anders had er nietsvan
terecht gekomen.
Iedereen kan het zien, hij heeft een fantastische tijd aan boord.
Zal in Vlissingen weer naar huis gaan. (Voorlopig geen aflosser beschikbaar)
Zijn dus Dinsdag laat middag op de schelde te bewonderen, op AIS
Nog steeds anoniem, dus even zoeken naar het MMSI nummer: 244648000
Dan Woensdag laden en in de avond wel weg denk ik. Met naam en juiste koers op
AIS???
De eerste stop is dan het Suez Canal
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 09 Apr 2005 09:07 UTC
Message-id: 173365
Goede
morgen,
Bedankt, Ton Pekel, voor je mailtje Inderdaad de laatste tijd niet zoveel
geschreven.
We hebben het best druk, en dan ook nog Vrouw en Zoon aan boord.Het "Boord
Ritme" is er een beetje uit.
Het na het eten "uitbuiken" is korter. Het is gewoon even anders......
Maar fantastisch dat ze aan boord zijn, zo halverwege een term.
Liggen nu nog wel binnen, maar gisteren al beladen.
Bij deze motoren nog veel kisten. Onderdelen enz.67 mT is voor ons Heavy Lift,
want moeten in Tandem geladen worden met 2 kranen.
Even
oefenen, want het is geen dagelijks werk. Maar dan gaat het ookwel weer vlot.
Stukken dus met eigen kranen en personeel laden. Komt geeen
dokker aan te pas. (Letterlijk: You shall take full command/control over
theloading operation of the H/L, Not any such operation without yr attendance)
Dan in Vlissingen ook nog laden a.s. Woensdag.
Voor het zelfde Project waar de 6 motoren voor zijn, nog 4 Pompen van 27 mT,Voor
Port Sudan.
En dan ook nog 61 APC's (laten we dat eens door de Forum bezoekers latenraden
wat dat is !!!!) voor Karachi.
De reis is dus eigenliojk begonnen na lossing in Rotterdam:
Rotterdam-1439-Tornio-495-Turku-1149-Vlissingen-3329-Port
Said-87-Suez-693-Port
Sudan-2123-Karachi-2887-Singapore-5120-Changshu-502-Inchon-396-Masan
Dat maakt das het totaal op: Rotterdam-18221-Masan
En dat is met deze boot ongeveer 58 dagen
Dus incl havens rond 1 Juni leeg in Masan
(is het ook weer tijd om naar huis te gaan)
Wordt zo een vrij lang berichtje, maar kan nog wel een leuk "Ijs
plaatje"bij.
Weer een copie van de electronische kaart.
Nu een beeld van de PlayBack van de nacht na vertrek Tornio.
Dus veel Ijs en vastlopen in dat Ijs.
De puntjes zijn de posities van elke minuut.
De lijntje heb ik er zelf ingetekend.
Denk dat het wel voor zich spreekt.........
(Het scheepje is op Ware Schaal weergegeven !!!!)
Groeten Jaco
Goede morgen,
Was misschien niet zo goed uitgelegd door mij, maar dat plaatje van de Botnische
Golf staat dus niet echt het ijs op.
De zwarte lijn is de koers die wij gedurende de nacht gevaren hebben.Het blauwe
deel is de normale diepte lijn.
En wij voeren door het minste ijs, mag ik aannemen.Allemaal met assistentie van
de ijsbreker en later op Waypoints opgegevendoor de ijsbrekers.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 08 Apr 2005 08:00 UTC
Message-id: 173229936
Goede
morgen,
Zijn dus dinsdag al uit Tornio vertrokken.
liggen als ik dit stuur in Turku.
Vertrokken 19.00 en tot 04.30 IJS.....
En niet zo'n beetje ook.
Alles opgewaaid naar het noorden.
Met de ijsbreker voor ons uit kom je een eind.
Zaten rond 00.00 een halve mijl achter de ijsbreker en liepen dus vast.
Gingen met de motor Vol Vooruit zelfs een halve mijl achteruit.
Zoveel druk op het ijs dat het schip terug werd gedrukt.
Dus de ijsbreker komt terug en breekt even een geultje.
Blijft spectaculair gezicht zo'n enorm schip op 20 meter...... Volle kracht
Van de electronische zeekaart de history van het ijs gecopieerd.
Morgen nog een foto van een stukje ZWAAR ijs
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 06 Apr 2005 19:21 UTC
Message-id: 173002489
Bericht
34, Foto 18
Of ben ik de tel kwijt.....??
Goede morgen,
Naar Goed Philippijns gebruik gisteren op de vrije zaterdag een karaoke
avond gehouden.
Het weekend wordt er niet gedaan, en aan dek valt er weinig wacht te lopen
voor de Boys.
Na een lange tijd hard werken, even een avondje ontspannen.
Dan is voor hun Karaoke je van het.........
Gebeurd dus niets in het weekend. Zijn nog ijs vis wedstrijden in het durp
Tornio. Natuurlijk met de nodige volksvermaak, als dansen en "hijsen"
De zon schijnt dus best wel lekker weer. Misschien even kijken in t'durp
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 03 Apr 2005 09:20 UTC
Message-id: 349440347
Goede
morgen,
Lagen dus in de Merwehaven, waar Radio Holland de foute aanwijzing van de
Koers op AIS kwam repareren.
Vonden ze het nodig, ongevraagd, de software van de AIS zelf te upgraden.
Nou en toen hadden we niets meer. Gaan dus nu met IMO en MMSI nummer over de
plassen. Als iemand een Password weet van Furuno AIS, dan kunnen we het zelf
oplossen..........
En er komen rekeningen van dat geknutsel. Nu weer reparaties aangevraagd.
Weet niet of het voorgaande dan in rekening wordt gebracht.
Zoals jullie zien is het geval Koers ook nog niet opgelost.
Is nu zelfs slechter dan het was. De AIS volgd helemaal de koers niet meer.
1e Pasen van 12.05 tot net na 16.00 stil gelegen net 5 mijl zuid van de Vinca
Gordon Wrak ton
Was dus om 12.00 een alarm Main engine. 1e Mach rent naar beneden en komt de
derde mach tegen in het trappen huis. "Chief, Plenty Fuel"
Was er dus een boutje van een flens van een brandstof leiding af gebroken.
Afdicht ring er tussen uit en de Fuel 2 dekken hoog........
Maar dan het afgebroken stukje bout er uithalen.
Met botte boortjes begin je niet veel. En als dan ook de Tap eindjes nog
afbreken...........
"Nord Ostsee Kanaal" Ging lekker vlot. Van Elbe 1 tot Kieler toren in
13 uur min 10 minuten.
Ik reken altijd 12 uur, maar dat is nog nooit gehaald.
RV Capilitan Bedankt voor de reactie.......
Eerste wat de 4e strm s'morgens zegt is "Papa, Boven"
En dan samen met Papa even op de brug kijken.
En dan pas naar het ontbijt.
Tot in Vlissingen..........(staan nu voor 12 April)
Sorry voor de andere Lezers, maar dat is even een bekende.....
Komen we later nog op terug.......
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 31 Mar 2005 09:34 UTC
Message-id: 349049783
Goede
morgen,
Is weer even geleden dat ik wat schreef.
Maar is best wel druk, druk, druk........
Tussen al het varen door ook nog tijd maken voor Vrouw en Zoon
Die een reisje Nederland-Finland VV mee zijn.
Dus weinig tijd voor een mailtje.
Nu iedereen slaapt even tijd maken.
Net 2e paasdag door het "Nord Ost See Kanaal" GEHAD.
Waren 04.25 bij de loods aan de Elbe.
En de loods weer eraf te 17.15 bij Kielr Fjord.
Tussen door een prachtig zonnige dag met lekkere temperaturen
De 4e strm tegen de ramen omhoog naar de schepen aan het kijken
Hij vind het prachtig.........
Wordt vast wel zeeman.........
Vast geen machinist...........
Al heeft hij nu wel al snel het vet aan z'n handen......
Staat een beetje oosten wind, dus tegen.
En lopen dus niet zo erg goed
Halen net 13 mijl.
Morgen komt alles goed.
Kunnnen dan Donderdag 31 in Tornio al redelijk vroeg zijn.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 29 Mar 2005 05:36 UTC
Message-id: 348711928
Jaco Life vanaf de Amstelgracht
Goede
morgen,
Vandaag, paas zaterdag, dan toch echt leeg in Schiedam.
Na leeg eerst nog de tussendekken terug zetten anders krijgen we het ruim
niet schoon. Dat duurt dan wel zo'n 10 uren voordat we kunnen varen.
Zal dus wel Zondag ochtend vroeg varen worden.
Gisteren schreef ik dat we weer normaal op AIS te zien zijn..
Nou het gerucht gaat dus dat er geen naam meer bij staat.
We gaan gewoon anoniem door de wereld.
Hebben ze van Radio Holland de software geupdate, maar vergeten de
scheepsnaam er weer in te zetten.
AIS wordt vervolgd........
Stuwplan Finland-Vlissingen is gemaakt en het past er weer in.
Hebben ruimte over. Nu bestemd voor tegenvallende stuwage van kisten.
Gaan zien hoe dat gaat lopen.
Wordt, zoals het er nu naar uit ziet, Tornio 31 t/m 3
Turku 5 t/m 7 April
Vlissingen 11 en 12 April
Dan tot einde lossing nog 1 1/2 maand (eind Mei)
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 26 Mar 2005 09:58 UTC
Message-id: 348381869
Goede
morgen,
Liggen dus nog steeds in de Schiedamse Merwehaven.
Paar dagen flink druk, nu weer even tijd voor een mailtje.
Alle administratie aan het bijwerken van 2 dagen stores, bezoekers, Surveyors
enz, enz.
Zijn, denk ik, op AIS.com niet te zien geweest voor 2 dagen. Nu zou het weer
OK moeten zijn. Reparatie van Radio Holland duurde even, maar we zijn weer
in beeld met een goede koers op het scherm.
Lossen dus niet zo rap. Er is lading door de schotten heen gelopen en dat
was niet de bedoeling. Dus langzamer lossen, en met Bigbags de schade eruit
scheppen. Surveyors aan boord met alle mogelijke besprekingen en Praat Sessies.
Hopen morgen vroeg te varen. Dan naar Tornio. Hangt nog even van Vertrek af of
dat Kiel Kanaal wordt.
U Hoort nog van de rest.............
Prettige Paasdagen Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 25 Mar 2005 09:15 UTC
Message-id: 348269687
Goede
avond,
Zijn nu dus bij Cherbourg.
Morgen ochtend tegen 12 langs Dover.
Dan het tij, als het goed gaat, flink mee naar Rotterdam
Hangt nog even af van de snelheid tegen stroom vannacht.
Zal niet veel inzakken want het is Dood tij, dus veel stroom staat er niet.
Hoop op 14 knopen gemiddeld, dan langs Dover komen we wel aan 15 misschien
wel 16 knopen. Dan om 19.00 bij de Loods. Weten nog niet waar we heen gaan.
Denk Woensdag pas lossen. Donderdag moeten we al weer weg, want door het ijs
naar Tornio zal wel even duren.
Bunkeren in Rotterdam om aan de Minimale Ijsdiepgang te komen.
Als bijlage het Weerkaartje van MeteoConsult zoals we dat hier aan boord
krijgen. Het is dus de Baltic van 24ste 12.00 (Ijs ingekleurd)
Wordt van Stockholm af al tobben.............
En het is ook mist tijd daar in de Baltic.............
Stuur dit in de avond nog wel even op. Zodat niemand morgen ochtend
Dover@AIS.com mist. Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 21 Mar 2005 20:06 UTC
Message-id: 347738444
Goede
morgen,
Passeren Lissabon, als ik dit schrijf.
Gisteren de volgende reis doorgekregen.
Weet niet of het al op de Spliet Site staat.
Bij deze dan:
Na lossing Rotterdam, laden in:
Tornio, Turku en Vlissingen
Lossen in:
Port Sudan, Karachi, Changshu (River Yangtze), Inchon en Masan.
Die laatste is dan weer een dikke 18000 mijl van Rotterdam weg.
Dus we zijn weer even van de straat af, Houd ons weer even aan de gang.
Verder weinig te melden.
Het is lekker weer, wind en zee van achter en lopen goed door.
Dinsdag avond rond 22.00 bij de Maaascenter.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 19 Mar 2005 09:56 UTC
Message-id: 347463112
Goede
morgen,
Er waren dus vragen over Milos, en of het hetzelfde was dan vorig jaar Oktober
met de Erasmusgr8.
Kwamen dus in de baai van Adamas en niets te horen van de Loods of haven opVHF
Dus maar ten anker, zo dicht mogelijk bij de ligplaats waar we vorig jaar lagen.
Liggen ten Anker en roept de loods 15 minuten later, dat hij onderweg is.
Moeten we zowat 1 mijl terug varen. Van de steiger hebben jullie een foto gehad.
Bij deze nog een "meerplan" van de loods. De loods vergat er wel bij
te
zeggen dat de band niet loodrecht op het schip stond. Dus konden we niet in
de hoeken van het ruim komen. Als laatste nog de opmerking dat de band te
kort was voor ons schip, dus ook de Stuurboord zijde kon niet beladen worden.
Toen dus ook nog 2 laadplaatsen. 2e ligplaats zou beter zijn, had de voorman
beloofd. Inderdaad een stuk groter. Band kan buiten boord komen en staat
loodrecht op het schip, Maar kan nog steeds niet bewegen. Dus ook hier voor elke
meter lading verhalen.
Ook hier een schetsje van de loods. Deze in Zwart Wit.
Liggen nu wel veel beter, maar het is hier wel op open zee. Met de wind tussen
Zuid en ZuidOost wordt het tobben.
Dan staat er een aanloop vanaf Kreta van 120 mijl.
Staat allemaal wel 10 tot 12 meter water, maar toch niet zo lekker als het
dan op 3 meter niet meer
genoeg is. Als het schip bij het verhalen een beetje met de kop of kont naar
binnen draaid zit je wel heel dicht op de stenen.
Maar het is weer gelukt en we drijven nog. Lading is geladen en we gaanvolgende
keer terug met een andere kijk op de zaak.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 17 Mar 2005 09:33 UTC
Message-id: 347175829
Goede
morgen,
Zijn Zondag avond 22.00 vertrokken
Van zaterdag 18.00 tot zondag 21.00 geladen.
Non Stop met een vaste installatie.
Dus elke meter even verhalen.
Hele ploeg aan dek, en de stuurman bijna 24 uur.
Maar toch 10800 Ton geladen. Zitten goed vol dus het slingeren is niet zo
vreselijk......
Vanmorgen net de Griekse eilanden achter ons gelaten en nu koers naar
Sicilie toe. Wind dwars op, lopen maar 12 1/2 knoop.
Hopen Woensdag 23 te kunnen lossen in Rotterdam
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 14 Mar 2005 09:30 UTC
Message-id: 346714869
Bericht
24, Foto 15
Goede morgen,
Nog steeds Milos.
Gaat hier niet zo vlot.
Lagen dus voor de kant Woensdag morgen.
Waren woensdag avond gereed met schotten zetten en zijn donderdag begonnen
laden.
Nu blijkt het bandje niet dwars op het schip te staan. Dus kunnen de hoeken
van het ruim niet beladen worden.
Versder kan het bandje niet geheel aan SB komen.
Net over de midscheeps houd het op.
Dus kan de BB kant ook niet beladen worden zonder scheef te komen te liggen.
Donderdag 2420 ton gedaan en Vrijdag 1000 ton.
Dan een zeereis van 13 mijlen en we zijn bij de volgende laadplaats. Weer
een verrassing wat dat zal zijn.
Schijnt beter te zijn. Maar ligt wel in zee. Hier bij Adamas is het nog een
goed beschutte baai. Daar Voudhia lig je echt op open zee. Met een beetje
zuid en zuidoost wind houd het op en moet je daar weg.
Maar kunnen er pas zondag morgen voor de kant en dan pas maandag avond laden.
Schijnt maandag een Feestdag te zijn hier.
Het weer is hier een stuk beter. Viel er bij aankomst nog een hagelbui, en
woensdag avond, tijdens schotten bouwen non stop regen, donderdag was het
zulk mooi weer dat het Machinisten team naar dek ging. (machinisten weer)
Op de foto de Derde Machinist die de "boegschroef deur" repareert.
Was door een loods van de scharnieren afgetrokken..............
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 11 Mar 2005 09:28 UTC
Message-id: 346387977
Bericht
23, Foto 14
Goede morgen,
Gemeerd in Adamas, Milos.
Nou gemeerd.....
Voor zover dat kan op een 10 meter lange bouwstijger......
Nu de schotten bouwen en laden.
U hoort nog.........
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 09 Mar 2005 09:31 UTC
Message-id: 172614221
Bericht
22, Foto 13
Goede morgen,
Door het mooie weer waren er even andere foto's leuker.
Dacht ik..........
Komt het verzoek van het thuisfront waar die foto is van het opvouwen van
de dek kleden............
Nou bij deze: Dekkleden opvouwen met windkracht 8. Valt niet mee.
Dit alles gebeurde dus in Gandia vorige week.
Hier onderweg naar Milos, Adamas Bay
Woensdag 06.00 aankomst.
Moeten nog schotten worden gebouwd.
Zullen zien of er dan nog geladen wordt woensdag .....
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 08 Mar 2005 09:00 UTC
Message-id: 172466106
Bericht
21, Foto 12
Goede morgen,
Zijn aangekomen in de laatste loshaven.
Wordt het tijd om eens over een nieuwe reis te gaan nadenken.Zijn al een
tijdje bezig met stuwplannen, hoeveel ton laden, in welke volgorde en wat
wordt de diepgang dan.
Het wordt Milos, Adamas Bay en Voudhia Bay voor Rotterdam of Amsterdam.
Net als vorig jaar Oktober op de Erasmusgracht, zelfde lading.
Perlite in Bulk. Nu 5 (VIJF) partijen, dus 4 schotten zetten.
Op de foto: Mount Etna. In normaal Nederlands: De Etna
Hebben we allemaal op school geleerd dat dit een actieve vulkaan is.
Inderdaad het rookt daar nog steeds en er loopt een beetje lava uit.
Meestal is het bewolkt daar en zie je er dus niet veel van.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 07 Mar 2005 09:43 UTC
Message-id: 172325314
Goede morgen,
Er valt eigenlijk weinig te melden.
Behalve dan dat we onderweg zijn naar Catania.
In het rijtje opmerkelijke berichten hoord ook de volgende thuis.
Ontving Gisteren de onderstaande Telex:
from : blue sky shipping
date : 05/ 3 / 2005
dear captain of mv amstelgracht
sir we do have the honor that you have received our message also
, we wish this day to be a nice day for you, your family, and
all the great crew under your leadership ,also all of our
regards for the new year , wish the year gone was as good as you
hope and the new year to be much better than you wish ,
shortly we are blue sky shipping working in the field of marine
service, with a 16 years experience, we serve most of the
vessels calling the egyptian ports,or transiting suez canal ,
due to the experience , and the fair way of dealing , we gain
the trust of all of our clients , and by the same way , we hope
to gain your trust , we always promise by , the smooth service
in the respectable way you deserve . we hope our service ,
prices and the way of treating to meet your interest .we hope to
receive from your kind side as we has been informed that you
will arrive soon ,.
so ( come and enjoy the new year surprises )
finally we are qualified in :
/tourist department (a quick tour to cairo during anchorage)
/scarab handlers (with excellent prices and safe operation)
/marine contractors(garbage / sludge) discharging with
certificates
/bunker supply ( with our own barges) it means no delay
/fresh water supply (with our own barges ) no delay
/provisions supply (with the following prices )
discount average between 20/ to 25 /
Volgt een lange prijslijst...........
En een slot opmerking:
( by dealing with blue sky shipping )
(you will
taste the art of marine serving )
Dat is pas een Goeie!!!!!!!!!!!
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 06 Mar 2005 09:28 UTC
Message-id: 172214453
Goede morgen,
Kreeg onderstaand bericht uit het zonnige Italie.
Is zeer opmerkelijk:
***************************************************
GOOD DAY CAPTAIN
PLS NOTE HERE BELOW MSG SENT TO SPLIETHOFF
QTE
MASTER ADVISED 4th/0600lt wp agw
pls note that our port is closed fm this night
due to heavy SNOW and all commercial operations
have been stopped fm port authority;
on the pier we have at moment abt 50cm of snow
and weather forecast advise same situation
for all the day
for the above it is impossible to engage gang
for working tomorrow am
in this case we can suggest to berth vessel on arrival,
if the port will be open, and then tomorrow after checking
of situation we can decide to work during second and third
shifts. in order to complete in the evening wp agw
brgds/paolo
UNQTE
*********************************************************
Liggen dus ten anker
Waarschijnlijk vanmiddag naar binnen en Misschien ook nog lossen.
Anders morgen lossen.
U hoort Nog !!
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 04 Mar 2005 09:37 UTC
Message-id: 171995731
Goede morgen,
Begrijp van SiteMaster Jos dat een foto van Annerdiep wordt gezocht.
Bij deze. Draait net van de kant af.
Net buiten de pieren ging het gelijk al flink tekeer bij hem.
Was te ver weg voor een foto.
Liggen dus nog steeds in Gandia.
Dinsdagmiddag was de haven nog gesloten ivm de wind een vooral zeegang voor
het breakwater. Dus had overtime betalen geen zin voor spliethoff
Dus moesten we weer een nacht in Gandia blijven rondhangen.
Weer een nacht met extra mensen aan dek, een trosje zetten hier en een
draadje daar. Maar nu rond 14.00 weg.
Vrijdag lossen in Genua.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 02 Mar 2005 09:39 UTC
Message-id: 171706872
Bericht 18, foto 9
Goede Avond,
(28 Feb 20.00)
Liggen dus nog steeds in een winters Gandia.
De loods zei het al, zondag bij aankomst.
"Dat gaat niet lukken, maandag weg"
En de beste man had gelijk.
Er lag nog een bootje, de Annerdiep, die met 1 ploeg werkte.
Amstelgracht ook dus 1 ploeg.
En ze hadden er niet veel zin in met die kou, regen en wind.
Dus toen het hout eruit was zijn ze om 15.30 naar huis gegaan.
Ik zei: "wind". Ik bedoel eigenlijk "WIND"
Nu staat er een dikke 8 uit NoordNoordOost
Hier in de haven valt het mee, maar achter het breakwater ziet het er niet
leuk uit. De golven lopen het hele strand over.
Morgen rond de middag zou het snel opknappen.
(Bijna 1 1/2 uur later)
Zit ik dit Mailtje te schrijven, hoor ik een draad breken.
Kom op het achterdek liggen er al 2 trossen aan de wal.
Stuurman 1 gaat naar voor, waar ook 2 trossen gebroken zijn.
Hebben met 4 matrozen, 2 stuurmannen en het gezag nieuwe trossen uitgezet.
Nog meer extra gezet en een nat pak gehaald.
Want natuurlijk regende het ook nog.......
Dus een avondje lekker de wal op is hier weinig sprake.
Lekker stappen, naar de Bak toe......
En de wal op, om een hieuwlijn te vangen........
En dan weer snel de gangway op om de matrozen te helpen aan dek.
Maar het "Goede" nieuws is dat Zelfs de meeuwen zijn gaan zitten.
En dat wil altijd heel wat zeggen.
(Heb, jaren geleden, van een Kapitein bij Rederij Moerman, geleerd dat als
een meeuw gaat zitten het nog harder gaat waaien.)
vanmiddag nog geprobeerd een fotootje van de zeeën te maken.
Hier staat nog geen deining de haven in.
Nu staan er ook kopjes op de golven binnen het breakwater en er loopt
deining de haven in.
Stuur dit mailtje maar gelijk weg ook.............
(Inmiddels 21.40)
Groeten Jaco
Van Bert Romeling een foto van de Annerdiep, de buurman van Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 28 Feb 2005 20:46 UTC
Message-id: 171481916
Goede morgen,
Zijn dus Oost van Gibraltar beland.
Vanmorgen 06.00 zaten we al Zuid van de Rots.
Liepen bijna 17 knopen, door de straat.
Nu Dus makkelijk morgen om 10.00 in Gandia.
Temperatuur is nog beneden "hangmat peil"
Het strand zal morgen dus ook wel niet veel worden.......
Een oud fotootje van de Apenrots erbij.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 26 Feb 2005 09:29 UTC
Message-id: 171210302
Bericht 16
Goede morgen,
Vanmorgen langs Lisboa gevaren.
Morgen ochtend Gibraltar.
De AIS kijkers zullen HEEL vroeg op moeten, want 06.00 hebben we de rots
alweer gehad (WP, AGW)
Weet iemand nog wat dat betekend ??? WP.....AGW........
Maar dan dus zondag 10.00 Gandia.
Hoop dat we gelijk naar binnen kunnen, en dan even naar het strand..........
Maandag avond weer varen, naar Genova.
Staat een Flinke NE wind, dus dat gaat niet zo snel meer
Stampen tegen zeeën van 4 a 5 mtr
Maar dat duurt nog even, nu lekker zonnetje........
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 25 Feb 2005 09:36 UTC
Message-id: 1710857
Goede morgen,
Zijn dan wel al bij Finisterre, maar deze ijsfoto mag het Nederlandse Volk
niet mislopen.
Met dank aan 1e stuurman Björn Meurs.
Kwam gister met een serie foto's vanaf zijn camera op het scheepsnetwerk.
Is de haven van Kemi, Ajos met de ijsgeul naar zee toe.
Verder gaat het nog steeds prima.
Mooier weer, Minder wind.
Hoe is de temperatuur op de Zuidkust??? Eric ???
Volgens onze berichten kan de HANGMAT bijna uit de kast.
Temperatuur moet dan minimaal 20° zijn.
Misschien gaat dat niet meer voor het weekend gebeuren, maar dan wel
zaterdag.........
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 24 Feb 2005 09:47 UTC
Message-id: 170943469
Bericht
14
Goede morgen,
Zijn dus al in Biskay.
Het is ook hier Prima weer
Gisteren middag de Achtergracht tegen gekomen.
Stuurman zag h'm gaan op AIS
Liepen maar 7 knopen, maar hadden dan ook 7 op de kop.
Een beetje wind is niet zo erg, maar hun hebben al een paar weken zoveel.
Verder hier weinig te melden.
Veel plezier allemaal op de Achter met die Reunie.....
Groeten Jaco
Goede
morgen,
De Nederlandse kust nadert.....
Voor de AIS kijkers:
21/13.30 EF boei = wrak Assi Euro Link
17.00 VL Center Racon
24.00 Noord Hinder
22/06.30 Dover
Verder gaat het hier vreselijk goed.
Wel koud, maar het windje van achter.
Lopen bijna 14 knopen.
Met de stroom bij Dover mee kan dat wel 16/17 worden........
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 21 Feb 2005 09:02 UTC
Message-id: 170506033
Goede
morgen,
Jullie zoeken het allemaal wel moeilijk, met die 8 om de Bolder.
Allemaal wel gelijk, over verdelen van krachten en betere grip op de tros.
Maar wij denken daar niet meer bij na.....
We doen het simpel weg omdat een 3 zo moeilijk draaien is
Probeer maar eens een 4 te "tekenen" rond twee bolders !!!!
Bij dat zelfde potje bier nog een leuke gehoord:
Komt een stel bij een waarzegster. Willen weten wat hun pasgeboren zoon voor
toekomst heeft op deze wereld.
Dat is zo opgelost, zegt de waarzegster
En ze zet een fles wodka, een barbi pop en een stapeltje geld voor het
manneke neer.
"Als hij de wodka kiest wordt hij alcoholist."
"Als hij de barbi kiest wordt hij een hoerenloper."
"Als hij het geld kiest wordt hij rijk."
Ze laten die kleine kiezen.
Met stralende oogjes kiest hij....... ALLE DRIE..........!!
"Nou", zegt de waarzegster, "Een zeeman is ook niet zo slecht
!!!!!"
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 20 Feb 2005 09:55 UTC
Message-id: 170403324
Bericht
11, Foto 6
Goede morgen,
Zijn dus onderweg naar Gandia.
Donderdag 20.00 vertrokken en nu alweer op de zweedse zuidkust.
Een fototje van de Matrozen en Stuurlieden ploeg bezig met de deklast hout.
Is best zwaar werk die kleden er overheen halen.
Matrozen hebben het koud, maar zeuren niet. Moet gewoon even gebeuren
En nu met de "nieuwe" bandjes vastzetten vinden ze het minder erg.
Het zat allemaal in 3 uur vast.
Ziet er op de Noordzee voorlopig goed uit.
Wind uit het Noorden en niet zo echt veel.
Zeilen zo naar Dover toe......
Dan Dinsdag middag Dover.
Nog even het antwoord op DE vraag:
Waarom wordt een Tros altijd in "acht slagen" op een bolder gezet ???
!!! Omdat een ander Cijfer zo lastig is !!!!!
Verder hier een druk Weekend.
Matroos en 1e Stuurman Jarig !!!!
Prettig Weekend, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 19 Feb 2005 09:46 UTC
Message-id: 170314607
Goede
middag.
Gister middag in Kaskinen gemeerd. Niet meet werken voor vanmorgen 07.30.
Tijdens een potje bier bij de stuurman kwamen we op het volgende:
Een vraagje over aan boord, Zeemanschap.
Waarom wordt een Tros altijd in "acht slagen" op een bolder
gezet.
(de tros beschrijft een 8 als die om een bolder ligt)
Hoor graag het antwoord........
Wij weten het al..........
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 17 Feb 2005 09:33 UTC
Message-id: 170039618
Goede
morgen,
Zijn dus bijna in Kaskinen.
Zoals beloofd een foto van het ijs.
Op de brug, door de hoogte valt een foto van ijs buitenboord tegen. Maar dit
vond ik wel een aardige. De Stuurman van de "loods boot" stapt even
uit en
zoekt een mooie ijsschots uit om de Gangway te plaatsen. En dan
"gewoon" met
het schip, met een snelheid van 2 a 3 knopen, er langs varen........... De
loods hangt al in de ladder als de gangway bij het voorschip is. Dan moet de
loods vertrouwen op z'n maat. Die moet immers het loopplankje meer naar het
schip duwen, zodat de loods, desnoods via een schots, op de plank kan
springen. Je ziet het al jaren gebeuren. En toch vind ik het steeds weer
spannend.
Verder veel minder ijs dan bij aankomst, en liepen dus veel sneller het ijs
uit. Rond de middag in Kaskinen.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 16 Feb 2005 09:39 UTC
Message-id: 169894986
Goede
morgen,
Weer eens een berichtje vanaf de Amstelgr8
Het zeemanshuis hier is in de avond uren niet meer open.
Met de nieuwe bediening alleen nog maar in de middag van 13 tot 15 open.
Nou dan hebben we geen tijd en moeten hard werken.
Dus geen berichtjes op het forum meer gezet.
Gister avond een kleinbeetje deklast hout gezet.
Ongeveer 400 cuub.
In Kaskinen komt er nog ongeveer 1200 kuub bij
Proberen natuurlijk zoveel mogelijk in het ruim te krijgen.
Scheeld veel werk met vastzetten.
Nu hier ook de "nieuwe methode" houtsjorring.
Met een nylon band over de pakketten heen en aandraaien.
Foto van het systeem bijgevoegd.
Morgen in Kaskinen en daar pas Donderdag weer varen.
Probeer wat foto's te maken van het ijs, als we vanmiddag varen gaan.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 15 Feb 2005 09:30 UTC
Message-id: 346090672
Goede
morgen,
Konden we plotseling zaterdag middag al met het zeemanshuis busje mee naar
het IJskasteel.
Best wel mooi. Is een echt kasteel. Binnen de muren een Kapel, Hotel,
Restaurant, Gallery en natuurlijk de onvermijdelijke BAR.. Jan de Zeeman
moest derict naar de Bar.
Kon nog net een foto maken voordat de Bar uit het zicht verdween door Jan
Kaas en z'n maten.
:.))
Mooi om te zien. Bij de ingang kon er dan nog op een slee achter een echt
Rendier gereden worden.
Of een Sneeuw Scooter huren en over het ijs scheuren. In het kader van de
veiligheid en ARBO Risico inventarisatie maar niet gedaan..........
Dus waren na 3 uurtjes weer terug in het warme Hutje.
Het is wel koud hoor, en al dat ijs wordt je niet echt warmer van...........
Groeten, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 13 Feb 2005 09:37 UTC
Message-id: 345827879
Goede
morgen
Vandaag niet laden, dus had de 1e stuurman even tijd om de bulb te
"inspecteren" (???)
De weddenschap was: hoe ver kom je.......
Nou toch bijna bij het schip.
En alleen één natte Voet.........
Het ijs is best dik daar, maar niet makkelijk om op te lopen.
Waarom de boei mee ging is mij niet helemaal duidelijk.
Als je door het ijs zak haal je hem er toch niet uit met die schotsen.
Morgen naar het ijskasteel/hotel van Kemi.
Zeemanshuis regeld een busje voor 8 personen.
Cultuur hoort er ook bij........
Groeten Jaco
Look at www.scheepspraat.nl/amstelgracht.htm
Mail To Me @ crew.spliethoff.com
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 12 Feb 2005 09:35 UTC
Message-id: 345742131
Een bericht vanaf het forum www.kombuispraat.com, voor degenen die dit niet bezoeken.
Even
een kort berichtje vanuit het zeemanshuis.
Gister avond 21.00 liepen we vast in het ijs, ondanks hulp van de ijsbreker.
Toch nog even verder gemodderd.
Tot 22.30 maar liefst 2 ½ mijl gedaan.
Dan wachten op een andere ijsbreker die ons vastmaakte.
Met deze ging het eerst ook niet zo soepel.
Kwamen maar aan 1 a 2 knopen.
Later iets beter (7 tot 8 kn)
Heb door de jaren best wel wat ijs gezien, maar dit is niet normaal.
Uit de hele Botnische Golf ligt alle ijs hier.
02.30 vanmorgen de eerst draad aan de wal en al om 04.30 gemeerd.
Flink wat ijs tussen wal en schip wat er tussenuit moet.
Verder nog steeds VEEL wind. Staat wel 8 uit het zuiden.
Overdag 0°, in de nacht ook niet echt koud, maar de wind doet veel. Het lijkt
wel -30°
Hopen hier maandag weg te gaan.
Ik ga snel even een Boerennacht doen. Sinds Gister middag 17.00 m'n bedje niet
gezien. (Vanmiddag op het bankje was ook niet alles)
_________________
Groeten Jaco
--------------------------------
Goede
morgen,
Hadden het op het Forum een tijdje terug over de mogelijkheden van de
tussendekken.
Bijgaand een scan van het stabiliteitsboek.
Daar de tussendekken in Zwart ingekleurd.
Zoals je ziet VEEL mogelijkheden.
Vanzelfsprekend zijn de Horizontale en vertikale posities te combineren.
Voor alle mogelijkheden zelfs niet genoeg dekken aan boord.
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 10 Feb 2005 07:09 UTC
Message-id: 169741577
Goede
morgen,
Gaat prima hier.
Wind Zuid 6-7 in de kont
Dus we lopen 15 mijl.
MAAR net contact gehad met de plaatselijke ijsbreker in Kemi.
Die Zei dat er +/- 13 mijl zuid van de loods VERY HEAVY ijs ligt
"DO NOT COME IN THAT ICE" was dan ook zijn advies.
Jammer dat het donker is.
Maar misschien nog wel een mooie ijs foto in de haven.
Liggen tenslotte t/m Maandag binnnen.
Groeten Jaco
Look at www.scheepspraat.nl/amstelgracht.htm
Mail To Me @ crew.spliethoff.com
Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 09 Feb 2005 09:38 UTC
Message-id: 169627573
Goede
morgen,
Als ik dit schrijf opasseren we Visby.
Morgen avond Kemi.
Kunnen rond middernacht daar zijn.
Normaal is dat niks in de nacht aankomen.
Maar nu moet het maar even....
Weet niet hoe het ijs is dus kan het wel even duren.
Zeker omdat er Zuiden wind komt en dus het ijs flink naar Kemi blaast.
Verder gaat het hier zeer rustig.
In de avond zitten de meesten in de hut
En Na de wacht ook niet echt druk......
Groeten Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 08 Feb 2005 07:20 UTC
Message-id: 169475879
Goede middag,
Net leeg in Zaandam. Nu de tussendekken in Ruim 1 en 3 draaien.
Neemt wel even tijd. Loods besteld voor 18.00
Dat wordt dus donker in de sluis.
De foto's worden dan niets meer.
Bemanning heeft het zo langzamerhand wel gehad.
Lopen sinds aankomst 6 op, 6 af.
Nu sinds 12.00 allemaal aan dek.
Met 2 kranen de pontons van achter het luik naar ruim 1 draaien en daar erin
leggen.
Hebben dan Maandag t/m Woensdag om het ruim Spik en Span te krijgen.
Kregen met de boekenkist nog een Panorama aan boord.
Leuk stukje van Ton vd Sluis en Hans van Leeuwen.
Groeten Jaco
Mail To Me @ crew.spliethoff.com
Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 05 Feb 2005 13:05 UTC
Message-id: 169132673
Goede
middag,
Liggen dus in Zaandammer Dirk Metselaar haven.
Vanmorgen 08.00 begonnen met lossen
Denken 24 uur nodig te hebben.
Dan voor vertrek de tussendekken terug het ruim in.
Hopen dan voor donker de sluis door te zijn.
We doen ons best voor de fotograaf..........
(bel morgen ochtend maar even, Jos)
Gaan naar Kemi en Kaskinen (Kasko) voor Gandia/genua en Catania.
Papier / pulp en VEEL hout aan dek.........
Voor nu stop ik even......
Groeten, Jaco
Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 04 Feb 2005 11:19 UTC
Message-id: 168998491