Grootvader van Amanda

De schepen van Olle Jan Vos uit Hoogkerk

 
Mijn grootvader begon ongeveer in 1921 met een eigen schip nadat hij bij verschillende  eigenaren had gevaren dit was een ex binnenvaarttjalk die geschikt gemaakt was voor de zeevaart met een beperkte vaargebied en noemde dit schip daar hij drie zonen had
 

 DRIE GEBROEDERS

 

 

Op dit schip heeft mijn Opa als stuurman gevaren. Het is de driemastschoener Oceaan van Gerrit Mulder. Hij heeft ook voor de KRL gevaren  maar niet bekend op welke schepen. Van de Oceaan verder ook geen gegevens

 

Op de "Drie gebroeders" ging hij met varen met mijn grootmoeder en een stuurman en zijn drie kinderen in 1922 werd mijn vader geboren en had hij vier zonen en was voor de toekomst verzekerd  van een goedkope bemanning. De kinderen gingen als ze zes waren naar familie in de kost om hun lagere school te doen.
 

De Drie Gebroeders was 25.29 m lang bij een breedte van 5.00 m en een holte van 1.94 m   Het laadvermogen was 130 ton en over zee 110 ton. Motor een 1 cil 55 pk Industrie gloeikop.

 
Het was geen vetpot toendertijd want mijn vader vertelde mij dat hij een broek had waar wel 17  lappen in zaten genaaid en schaamde zich er dood voor en tegenwoordig kopen ze broeken  met lappen er ingenaaid omdat het mode is.
De Drie gebroeders is later onder een andere eigenaar met een lading graan vergaan nabij  Cromer lichtschip.
In 1936 werd de Willy gekocht deze was de in 1928 gebouwde Piterdina van S.Stienstra bij  scheepswerf Pattje te Waterhuizen en noemde deze naar een water in Hoogkerk en werd de
 

 KONINGSDIEP       

 

 

Dit schip was een Denemarkenvaarder en zat veel in Denemarken en in de zomer werden  er ook houtreizen gedaan en er werd ook veel graan vervoerd uit Polen en de Baltische Staten wat toendertijd de graanschuur van Noord Europa werd genoemd.
Mijn vader vertelde mij als ze boven in de Oostzee waren er gewoon buitenboord water in de drinkwatertanks werd gedaan zo schoon was het water toen in de Oostzee.
              
De Koningsdiep had in 1928 een 2cil-2 tact Linz motor en in 1936 kwam daar een 3 cil-4 tact Industriemotor in en 1948 werd er een 180 pk 3 cil-4 tact Gamma geplaatst.
In 1951 is de Koningsdiep verkocht naar Denemarken verkocht en werd Trine genoemd.
En is in 1979 verbouwd tot zandzuiger en wie weet vaart ze daar nog steeds rond.
 
In 1939 gingen de zaken vooruit en werd er een nieuw schip besteld bij Scheepswerf Vooruitgang te Alphen aan den Rijn want er waren al twee zonen in het bezit van kapteinspapieren en hij was zelf gestopt met varen en ging aan de wal wonen met mijn grootmoeder. Dit werd een schip van 320 Dwt bij 250 Brt en die kreeg de naam
 

 AMAZONE

 

 
 Hier was een 180 pk 3cil-4tact Industriemotor ingeplaatst.
                 
 
Met de Amazone werd voornamelijk op Engeland gevaren met veel scrap van joodse scrapboeren voor Duitsland. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak lagen ze in Brugge en kregen orders naar Engeland uit te breken wat gelukt is,in Engeland aangekomen werden de bemanningen van de uitgeweken schepen naar het Wimbeldon stadion gebracht en gecheckt of ze geen conecties                  hadden met Duitsland men was toen zeer attent op het gevaar van de vijfde colonne. De Amazone heeft nog meegedaan aan de evacuatie van Duinkerken en heeft 549 soldaten van het strand gehaald, dit is gebeurd met een engelse bemanning.
De Koningsdiep heeft geen kans gehad om uit te wijken naar Engeland en is door de duitse  kriegsmarine gebruikt voor allerlei doeleinden. De Amazone heeft ook nog dienst gedaan als balloonschip en heeft verder gewoon vracht  gevaren op de Engelse kust met alle gevaren van dien,mijn vader heeft eens tijdens een  beschieting door vliegtuigen is er een kogel in zijn hut terrecht gekomen toen hij lag te slapen. De eerste reis naar het vaste land was naar Saint Brieuc maar men moest toen in een wijde boog om de kanaal-eilanden daar de duitsers hier zeer zware scheepsgeschut hadden staan want de kanaal-eilanden zijn pas eind mei 1945 bevrijd van de duitsers. Tijdens de oorlog hadden de coasters licht afweergeschut aan boord met eventuele engelse gunners.
In 1953 lag de Amazone met de februari storm in Bergen op Zoom met Kapt A.Borg in ballast  om daar te laden voor Cork toen het schip werd gevorderd door de garnizoencommandant en orders kreeg mensen te redden uit het gebied Ouwekerk/Nieuwekerk en deze naar Dordrecht te brengen er werden er125 gered en Kapt Bolt moest varen tussen hooibulten en dood vee en zonder betonning naar Dordrecht. De Amazone is in 1955 verkocht en werd toen de Kora en in 1963 is ze onder de naam Netty in aanvaring gekomen in mist met de Italiaanse tanker Fina Canada nabij Sandettie en is daar  gezonken alle bemanningsleden zijn er af gekomen.
 
Omstreeks 1948/49 werd er een binnenvaartsleepboot besteld bij Scheepswerf Bodewes aan  het Hoornsediep te Groningen deze werd uitgerust met een 200 pk Werkspoor  en kreeg de  naam de Hudson.
 Mijn vader heeft er een tijd mee in de Amsterdamse havens gewerkt met mijn moeder en broer aan boord, mijn vader is een tijd afgekeurd geweest voor zijn ogen en mocht niet meer varen als kapitein later heeft ie er dispensatie voor gekregen en mocht weer varen als kapitein wat ie wel zo leuk vond natuurlijk.
De sleepboot Hudson is begin jaren vijftig weer verkocht maar hoe het daar mee verder is vergaan is ons verder onbekend.

 

                     
                                       De Hudson met de Missouri en de Amazone op de helling
                                    

 

 

In 1953 werd er een schip besteld bij Scheepswerf Worst&Dutmer te Meppel en dit schip kreeg  de naam Missouri en werd uitgerust met een 295 pk Deutz motor. Het kreeg 424 ton laadvermogen bij een lengte van 40,46 en een breedte van 7.64 M.
Met dit schip werd het vaargebied aardig uitgebreid en werden er langere reizen mee gemaakt. De Missouri werd in 1960 naar Zweden verkocht daar de markten kelderen en heeft nog tot 1986 gevaren tot dat ze gesloopt werd in Gravesend.
Ze heeft tot zeker 1983 gevaren zoals ze gebouwd was alleen de laadbomen waren er af.
 

Missouri                                

 

In 1957 werd er wederom een schip besteld bij Worst&dutmer te Meppel en deze kreeg de naam  Amazone en kreeg een laadvermogen van 660 ton met een 390 pk MAK motor. De bouw heeft stukken langer geduurd als normaal daar er een langdurige staking was bij de MAK motorenfabriek te Kiel.
Na een jaar in de vaart te zijn geweest werd ze opgelegd in Groningen als een algemene protest van reders tegen de gekelderde vrachtprijzen maar hier deden niet genoeg aan mee en het werd een mislukking en de schepen gingen weer allemaal aan de vaart want de lasten moesten ook worden afgelost.
De Amazone heeft toendertijd compleet met radar en etc 710000 gulden gekost.
 
                                         Amazone toen ze in lijndienst voer Kopenhagen-London       

                 

 
 
 
De Amazone had schijnbaar geen goed gesternte want in Napels had een matroos typhus  opgelopen en moest op de reis verzorgd worden mijn moeder was aan boord en die werd  toen met de verzorging belast,maar de toestand verslechterde zo dat met hulp van het Rode Kruis via Scheveningen Radio werd besloten om Algiers aan te lopen.
Ik weet zelf nog hiervan dat de brancard niet via de trap achter naar boven kon maar via de  machinekamer uit de hospitaalhut naar boven moest. Toendertijd was er een vrijheidsstrijd aan de gang in Algeria en kan mij herinneren dat er  soldaten en prikkeldraadversperring aan de wal was.De matroos is daar geholpen met een franse slag want toen ie in Nederland aan kwam met
vliegtuig kon hij weer direct naar ziekenhuis. De reis er op kreeg mijn vader gele zucht en kwam er veel op de schouders van de stuurman terecht en werd mijn vader naar huis gestuurd.
En de reis daar opvolgend overleed de eerste Machinist aan een hartaanval op de jonge leeftijd van 30 jaar door een fout van een arts daar hij geen antibiotica mocht hebben voor de geelzucht en hij de dokter dit had verteld maar dat was geen probleem vond de dokter.
                    

 Amazone in het Kielerkanaal

 

 

Dus van aIlle schepen van olle Jan Vos uit Hoogkerk is misschien alleen de Koningsdiep er nog.
In 1964 werd de Amazone verkocht daar mijn vader er ook geen zin meer in had want hij  had een broer in 1943 en in 1947 en tenslotte de laatste broer in 1960 verloren.
De vrachten waren slecht er was toen te veel tonnage en de wederopbouw na de tweede  wereldoorlog was al veel van klaar.
En nog geen drie jaar later gingen dit soort schepen weg voor een prijs van ong 200000.
De Amazone is toen de Kaap Falga geworden en later ben ik nog een keer aan boord geweest in 1973 en toen heette ze Polo-E en was ook uitgevlagd.
In 1986/87 moet ze ondersteboven zijn gegaan tijdens het laden in Pireus in Griekenland.
                    

Achter de Amazone vaart de Anda toen heette die nog Jo maar had toen wel die paardelul waar ik het over had.

 

De haven overzicht is Groningen deze foto is van 1967/68 ten tijde dat er veel schepen lagen opgelegd in Nederland

 

Het zinkende schip is genomen door mijn Oom maar wat schip of waar is onbekend daar hij is overleden in 1943

 

Amanda Vos