Grootvader
van Amanda
De schepen van
Olle Jan Vos uit Hoogkerk
Mijn grootvader begon
ongeveer in 1921 met een eigen schip nadat hij bij verschillende
eigenaren had gevaren dit was een ex binnenvaarttjalk die geschikt gemaakt was
voor de zeevaart met een beperkte vaargebied en noemde dit schip daar hij drie
zonen had
Op dit
schip heeft mijn Opa als stuurman gevaren. Het
is de driemastschoener Oceaan van Gerrit Mulder. Hij
heeft ook voor de KRL gevaren maar niet bekend op welke schepen. Van
de Oceaan verder ook geen gegevens
Op de "Drie
gebroeders" ging hij met varen met mijn grootmoeder en een stuurman en
zijn drie kinderen in 1922 werd mijn vader geboren en had hij vier zonen en
was voor de toekomst verzekerd van een goedkope bemanning. De kinderen
gingen als ze zes waren naar familie in de kost om hun lagere school te doen.
De Drie
Gebroeders was 25.29 m lang bij een breedte van 5.00 m en een holte van 1.94
m Het laadvermogen was 130 ton en over zee 110 ton. Motor een 1
cil 55 pk Industrie gloeikop.
Het was geen vetpot
toendertijd want mijn vader vertelde mij dat hij een broek had waar wel
17 lappen in zaten genaaid en schaamde zich er dood voor en tegenwoordig
kopen ze broeken met lappen er ingenaaid omdat het mode is.
De Drie gebroeders is
later onder een andere eigenaar met een lading graan vergaan nabij
Cromer lichtschip.
In 1936 werd de Willy
gekocht deze was de in 1928 gebouwde Piterdina van S.Stienstra bij
scheepswerf Pattje te Waterhuizen en noemde deze naar een water in Hoogkerk en
werd de
Dit schip was een
Denemarkenvaarder en zat veel in Denemarken en in de zomer werden er ook
houtreizen gedaan en er werd ook veel graan vervoerd uit Polen en de Baltische
Staten wat toendertijd de graanschuur van Noord Europa werd genoemd.
Mijn vader vertelde mij
als ze boven in de Oostzee waren er gewoon buitenboord water in de
drinkwatertanks werd gedaan zo schoon was het water toen in de Oostzee.
De Koningsdiep had in
1928 een 2cil-2 tact Linz motor en in 1936 kwam daar een 3 cil-4 tact
Industriemotor in en 1948 werd er een 180 pk 3 cil-4 tact Gamma geplaatst.
In 1951 is de
Koningsdiep verkocht naar Denemarken verkocht en werd Trine genoemd.
En is in 1979 verbouwd
tot zandzuiger en wie weet vaart ze daar nog steeds rond.
In 1939 gingen de zaken
vooruit en werd er een nieuw schip besteld bij Scheepswerf Vooruitgang te
Alphen aan den Rijn want er waren al twee zonen in het bezit van
kapteinspapieren en hij was zelf gestopt met varen en ging aan de wal wonen
met mijn grootmoeder. Dit werd een schip van 320 Dwt bij 250 Brt en die kreeg
de naam
Hier
was een 180 pk 3cil-4tact Industriemotor ingeplaatst.
Met de Amazone werd
voornamelijk op Engeland gevaren met veel scrap van joodse scrapboeren voor
Duitsland. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak lagen ze in Brugge en kregen
orders naar Engeland uit te breken wat gelukt is,in Engeland aangekomen
werden de bemanningen van de uitgeweken schepen naar het Wimbeldon stadion
gebracht en gecheckt of ze geen conecties
hadden met Duitsland men was toen zeer attent op het gevaar van de vijfde
colonne. De Amazone heeft nog meegedaan aan de evacuatie van Duinkerken en
heeft 549 soldaten van het strand gehaald, dit is gebeurd met een engelse
bemanning.
De Koningsdiep heeft
geen kans gehad om uit te wijken naar Engeland en is door de duitse kriegsmarine
gebruikt voor allerlei doeleinden. De Amazone heeft ook nog dienst gedaan
als balloonschip en heeft verder gewoon vracht gevaren op de Engelse
kust met alle gevaren van dien,mijn vader heeft eens tijdens een beschieting
door vliegtuigen is er een kogel in zijn hut terrecht gekomen toen hij lag
te slapen. De eerste reis naar het vaste land was naar Saint Brieuc maar men
moest toen in een wijde boog om de kanaal-eilanden daar de duitsers hier
zeer zware scheepsgeschut hadden staan want de kanaal-eilanden zijn pas eind
mei 1945 bevrijd van de duitsers. Tijdens de oorlog hadden de coasters licht
afweergeschut aan boord met eventuele engelse gunners.
In 1953 lag de Amazone
met de februari storm in Bergen op Zoom met Kapt A.Borg in ballast om
daar te laden voor Cork toen het schip werd gevorderd door de
garnizoencommandant en orders kreeg mensen te redden uit het gebied Ouwekerk/Nieuwekerk
en deze naar Dordrecht te brengen er werden er125 gered en Kapt Bolt moest
varen tussen hooibulten en dood vee en zonder betonning naar Dordrecht.
De Amazone is in 1955 verkocht en werd toen de Kora en in 1963 is ze onder
de naam Netty in aanvaring gekomen in mist met de Italiaanse tanker Fina
Canada nabij Sandettie en is daar gezonken alle bemanningsleden zijn
er af gekomen.
Omstreeks 1948/49 werd
er een binnenvaartsleepboot besteld bij Scheepswerf Bodewes aan het
Hoornsediep te Groningen deze werd uitgerust met een 200 pk Werkspoor en
kreeg de naam de Hudson.
Mijn vader heeft
er een tijd mee in de Amsterdamse havens gewerkt met mijn moeder en broer
aan boord, mijn vader is een tijd afgekeurd geweest voor zijn ogen en mocht
niet meer varen als kapitein later heeft ie er dispensatie voor gekregen en
mocht weer varen als kapitein wat ie wel zo leuk vond natuurlijk.
De sleepboot Hudson is
begin jaren vijftig weer verkocht maar hoe het daar mee verder is vergaan is
ons verder onbekend.
De Hudson
met de Missouri en de Amazone op de helling
In
1953 werd er een schip besteld bij Scheepswerf Worst&Dutmer te Meppel en
dit schip kreeg de naam Missouri en werd uitgerust met een 295 pk
Deutz motor. Het kreeg 424 ton laadvermogen bij een lengte van 40,46 en
een breedte van 7.64 M.
Met dit schip werd het
vaargebied aardig uitgebreid en werden er langere reizen mee gemaakt. De
Missouri werd in 1960 naar Zweden verkocht daar de markten kelderen en heeft
nog tot 1986 gevaren tot dat ze gesloopt werd in Gravesend.
Ze heeft tot zeker
1983 gevaren zoals ze gebouwd was alleen de laadbomen waren er af.
In 1957 werd er
wederom een schip besteld bij Worst&dutmer te Meppel en deze kreeg de
naam Amazone en kreeg een laadvermogen van 660 ton met een 390 pk MAK
motor. De bouw heeft stukken langer geduurd als normaal daar er een
langdurige staking was bij de MAK motorenfabriek te Kiel.
Na een jaar in de
vaart te zijn geweest werd ze opgelegd in Groningen als een algemene protest
van reders tegen de gekelderde vrachtprijzen maar hier deden niet genoeg aan
mee en het werd een mislukking en de schepen gingen weer allemaal aan de
vaart want de lasten moesten ook worden afgelost.
De Amazone heeft
toendertijd compleet met radar en etc 710000 gulden gekost.
Amazone toen ze in lijndienst voer Kopenhagen-London
De Amazone had
schijnbaar geen goed gesternte want in Napels had een matroos typhus
opgelopen en moest op de reis verzorgd worden mijn moeder was aan boord en
die werd toen met de verzorging belast,maar de toestand verslechterde
zo dat met hulp van het Rode Kruis via Scheveningen Radio werd besloten
om Algiers aan te lopen.
Ik weet zelf nog
hiervan dat de brancard niet via de trap achter naar boven kon maar via
de machinekamer uit de hospitaalhut naar boven moest. Toendertijd
was er een vrijheidsstrijd aan de gang in Algeria en kan mij herinneren dat
er soldaten en prikkeldraadversperring aan de wal was.De matroos is
daar geholpen met een franse slag want toen ie in Nederland aan kwam met
vliegtuig kon hij weer
direct naar ziekenhuis. De reis er op kreeg mijn vader gele zucht en
kwam er veel op de schouders van de stuurman terecht en werd mijn vader
naar huis gestuurd.
En de reis daar
opvolgend overleed de eerste Machinist aan een hartaanval op de jonge
leeftijd van 30 jaar door een fout van een arts daar hij geen antibiotica
mocht hebben voor de geelzucht en hij de dokter dit had verteld maar dat was
geen probleem vond de dokter.
Amazone
in het Kielerkanaal
Dus van aIlle schepen
van olle Jan Vos uit Hoogkerk is misschien alleen de Koningsdiep er nog.
In 1964 werd de
Amazone verkocht daar mijn vader er ook geen zin meer in had want hij
had een broer in 1943 en in 1947 en tenslotte de laatste broer in 1960
verloren.
De vrachten waren
slecht er was toen te veel tonnage en de wederopbouw na de tweede
wereldoorlog was al veel van klaar.
En nog geen drie
jaar later gingen dit soort schepen weg voor een prijs van ong 200000.
De Amazone is toen
de Kaap Falga geworden en later ben ik nog een keer aan boord geweest in
1973 en toen heette ze Polo-E en was ook uitgevlagd.
In 1986/87 moet ze
ondersteboven zijn gegaan tijdens het laden in Pireus in Griekenland.
Achter
de Amazone vaart de Anda toen heette die nog Jo maar had toen wel die
paardelul waar ik het over had.
De
haven overzicht is Groningen deze foto is van 1967/68 ten tijde dat er veel
schepen lagen opgelegd in Nederland
Het
zinkende schip is genomen door mijn Oom maar wat schip of waar is onbekend daar
hij is overleden in 1943
Amanda
Vos