Stad Haarlem 1939
Door Leendert Don
Hoofdstuk 2
In Mei 1940 waren we op de terugreis van Zuid Amerika naar
Holland toen we op tien Mei via de radio hoorde dat Nederland in
oorlog met Duitsland was. Je kan wel begrijpen wat dat voor ons
betekende, of dan wel voor die mannen die getrouwd waren. Als
jongen van 15 jaar had je niet hetzelfde gevoel als die mensen
die gezinnen hadden in Holland. Enfin we waren allemaal in
hetzelfde schuitje zou je kunnen zeggen en wisten op dat moment
niet wat er met ons zou gebeuren. Dat duurde echter niet lang
want kort daarna werden we aangehouden, kan de volgende dag
geweest zijn of later weet ik precies niet, door een Frans
oorlogsschip We wisten dat eerst niet want het schip dat het
bevel gaf om te stoppen had meer weg van een Duits schip en dat
konden we zien als was het ook een eind van ons vandaan. Het
bleek later dat het een Deens schip was geweest en door de
Fransen in beslag was genomen en die hadden er een z.g. hulp
kruiser van gemaakt. We waren pas gerust gesteld toen de sloep
van dat schip langszij kwam en toen zagen we aan de mutsen dat
het Fransen waren. De tweede stuurman sprak vloeiend Frans en dat
maakte alles veel gemakkelijker. Nadat we alle informatie hadden
gegeven kregen we opdracht om naar Dakar te stomen.
Toen we daar aankwamen gingen we ten anker en wachten op further
orders en zover als we wisten stonden onder bevel van de Franse
Marine. Ik dacht dat we wel een week ten anker hebben gelegen en
toen kregen we orders om naar Casablanca te stomen. Inmiddels was
het schip een beetje gecamoufleerd en had men de witte verf van
de brug enz. een beetje verscholen onder een soort bruine verf
dat normaal gebruikt werd om te masten en zo te verven. In
Casablanca kregen we gelukkig toestemming om aan de wal te gaan,
nee Humphrey Bogart was er toen nog niet, en dat was voor ons
heel wat want het was een lange tijd geleden dat we aan de wal
geweest waren.
Toen kregen we orders om van Casablanca naar Bordeaux te stomen
maar ditmaal in konvooi. Een klein konvooi, maar vier schepen,
maar we hadden dus een gewapende trawler bij ons en hoewel dat
niet veel was het was beter dan niets. De reis van Casablanca
naar Bordeaux was zonder grote avonturen behalve een drijvende
mijn waar een Hollandse Coaster, die ook in het konvooi zat,
bijna in aanraking mee kwam. Gelukkig werd deze bijtijds gezien
en even later werd hij door de trawler tot zinken gebracht.
De bestemming was Bordeaux en de Fransen dachten daar dan de
lading graan te lossen. Zover
is het nooit gekomen want toen we bij Le Verdon aankwamen, de
mond van de Gironde, was het al veel te laat. De Duitsers stonden
toen al "voor de deur" en kon Bordeaux ieder ogenblik
bezet worden.. Gedurende die dag dat we ten anker lagen vlogen
Duitse vliegtuigen over de schepen die ten anker lagen. Ook zagen
verder we op Duitse vliegtuigen die bezig waren een opslagplaats
bij de haven te bombarderen, en zo gaf de kapitein het bevel dat
als wij ook aangevallen werden iedereen onmiddellijk de tunnel in
moest. Nou op een gegeven ogenblik was het zo ver, dat we dachten
dat we aangevallen werden, er was een stroom van mensen, stokers
en matrozen, die langs de kombuis kwamen om zo vlug mogelijk in
de machinekamer te komen en dan die tunnel in.
Ik was er niet bij want ondanks dat ik pas 15 jaar oud was dacht
ik als er een bom valt op die machinekamer dan is het Sayonara
voor allen die in die tunnel zitten.
Zo ik ben gewoon even aan dek gaan staan om te kijken wat er
allemaal ging gebeuren. Ja je zal zeggen hij wist niet beter en
dat is ook zo. Enfin dat vliegtuig kwam zeker maar even kijken en
liet gelukkig geen bommen vallen.
Later in de dag kwam er een kruiser binnen van de Royal Navy en
kort daarna kwamen een paar officieren van dat schip met een
motorboot langszij om orders over te brengen. Die orders waren
dat we zo vlug mogelijk anker op moesten en richting Engeland
stomen, maar we moesten zoveel
vluchtelingen meenemen als mogelijk was. Nou dat konden er niet
veel zijn want wij hadden beperkt proviand en drinkwater aan
boord. Dat gaf de kapitein ook door maar hen werd verteld
"do the best you can captain." S'avonds kwamen de
vluchtelingen met een tender, of ferry langszij en ondanks dat
het bekend gemaakt werd dat we maar een aantal mee konden, bleven
ze komen. Vonden vlug uit waarom ze allemaal weg wilde want die
tender was onderweg van de kade door Duitse vliegtuigen
aangevallen en met mitrailleur vuur bestookt. Zo toen hebben we
ze allen aan boord genomen en dat waren er ongeveer 300.
Achteraf bleek het dat het allemaal geen vluchtelingen waren want
er was ook een detachement Engelse soldaten bij die groep. Ja, ik
weet wat je ga zeggen ze vluchtten ook maar in een zekere zin
waren het geen vluchtelingen. Verder was het een mix van Engelse
en Fransen en een hoge Piet van
Bata. Ook was er een groepje nonnen en boord en twee meisjes die
hadden niets want die waren zo weggelopen van het atelier waar ze
werkte.
Ja waar moest je al die mensen ten onder brengen? Luik 1 zat vol
met graan, andere luiken ook, maar
luik 1 was meer geschikt omdat men maar een korte ladder af moest
om zo de zakken graan te bereiken die boven op het losse graan
lagen. Ja, ook de nonnen werden naar luik 1 verwezen en de
rest slaapte zo hier en daar en aan heel oude mensen werd een hut
afgestaan en dat had de kok en ik ook gedaan. Zo waar sliepen
wij? Met de nonnen in luik 1. Dus als je aan mij vraagt
"hebbie welles" met een non geslapen dan moet het
antwoord zijn! Enfin je begrijpt het wel. Slaap kregen we
natuurlijk niet veel omdat het niet erg aangenaam is om op zakken
graan je hoofd neer te leggen. Ja, voor de rest van de
vluchtelingen was het ook niet prettig maar het was beter als
onder de voet van de Duitsers te zijn. Er waren ook nog andere
Nederlandse schepen die in Le Verdon waren en die hebben ook heel
wat vluchtelingen meegenomen. De "Nigerstroom", van de
Hollandse Stoomboot Maatschappij, nam zo'n 800 mensen aan boord
en is ook veilig in Falmouth aangekomen. Dat schip kwam aan in
Falmouth op 22 Juni, 1940. Ik weet niet precies de datum van
aankomst in Falmouth van de "Stad Haarlem maar de volgende
haven was Liverpool en wij kwamen daar aan op 26 Juni, 1940.
Andere schepen waren niet zo fortuinlijk want ieder schip was
alleen en zo zijn er verschillende schepen met vluchtelingen aan
boord getorpedeerd door U-boten. Toen de "Stad Haarlem"
de Golf van Biskaje had bereikt was het vliegend slecht weer en
dat kwam ons ten goede want dan hadden die U-boten ook minder
kans om ons aan te vallen. Het was niet zo leuk voor onze
"passagiers" die in luik 1 waren ondergebracht want er
kwamen tonnen water over de bak en dan ook natuurlijk dat luik
wat beneden lag in die kuil onder de bak. Maar ja daar zijn we
ook goed doorheen gekomen en we hebben ze allemaal veilig binnen
gebracht in Falmouth. Daar gingen ze aan boord van een tender en
helaas hebben we ze nooit meer terug gezien..
Had leuk geweest als je jaren later nog zo even iemand tegen kwam
die in Juni, 1940 bij ons
aan boord kwam in Le Verdon en je de vraag stelde, "do you
remember me."
Ach ja het was een droom.
In Liverpool werd eindelijk begonnen met de lading te lossen want
die zat onderhand al een lange tijd in de luiken. Heeft wel een
lange tijd geduurd want we vertrokken pas uit Liverpool op 19
Juli voor Cardiff waar we kolen hebben geladen bestemd voor
Buenos Aires.
Maar eerst nog even naar Milford Haven omdat daar het konvooi
gevormd werd.
Moet eerst even zeggen dat Groot Brittania niet gereed was voor
zo'n Armada van schepen die zich bij de geallieerde vloot had
ingedeeld Nederlandse, Noorse, Franse en Belgische schepen kwamen
aan in de havens van Groot Brittania totaal ongeschikt om in
konvooi te varen. Bewaping was er niet en wij hadden in het begin
geloof ik twee Lewis machineguns die uit W.O.1 overgebleven
waren. Ook waren er niet genoeg escort schepen om het konvooi te
beschermen. En bovendien waren wij niet gereed om konvooi te
varen want zoiets hadden we nog nooit meegemaakt. Maar het heeft
niet lang geduurd want nog die zelfde reis zouden we de ervaring
genoeg krijgen.
We vertrokken uit Milford Haven op 29 Juli,1940 en we kwamen pas
aan in Buenos Aires op 31 Augustus. Kan je nagaan dat niet alleen
was de "Stad Haarlem" een very slow steamermaar het
konvooi ging ook met een slakkengangetje Het Konvooi was tamelijk
groot maar men kon niet het zelfde zeggen voor de escort want die
was minimaal. We waren geloof ik een paar dagen uit, prachtig
weer, en ik stond met de kok samen een praatje te maken, zo om
een uur of twaalf s'middags, toen plotseling het schip aan
bakboord van ons zomaar in tweeën brak. Ik zeg zo onnozel tegen
de kok wat is er met dat schip aan de hand? Was nog niet eens
goed tot ons doorgedrongen dat het schip door een torpedo
getroffen was.
Welcome to the war at sea!
Leendert Don
captndon@bellsouth.net