Hoofdstuk 15 (De laatste jaren op Zee)
In Mei 1985 ben ik aan boord
gekomen van de "American Pioneer" een zusterschip van
de
"American Envoy" en die schepen hadden op Australie
gevaren voor de rederij Farrell Lines. Werden overgenomen door
U.S.Lines en ingesteld op de dienst New York, Rotterdam,
Felixstowe en Bremerhaven. Dat waren mooie reizen behalve als je
dik in de mist zat en de Noordzee over moest steken op de reis
van Felixstowe naar Bremerhaven. Enfin, dat hoort er allemaal
bij. Met de "American Envoy" vertrokken we uit
Felixstowe en op een gegeven moment kwam er een vreemde knaap aan
dek die zomaar een beetje aan het rond scharrelen was. Achteraf
bleek het een verstekeling te zijn die uit Ierland afkomstig was
en die vent dacht dat wij in volle zee waren op weg naar Amerika.
Maar wat hij niet wist dat we op weg waren naar Bremerhaven. Zo
het was voor hem een korte reis geweest en hij werd door de
politie van boord gehaald in Bremerhaven. Good bye Charlie.
De "American Pioneer"
werd overgeplaatst naar de West kust en begon daar de dienst van
Oakland, dicht bij San Francisco, naar het Verre Oosten. Die
lijndienst ging eerst via New York,
Savannah, dan door het Panama Kanaal en werd ook lading gelost in
Balboa. Dan van Balboa naar Long Beach en verder door naar
Oakland en vandaar naar het Verre Oosten. Die reizen heb
ik ook gemaakt aan boord van de "American Legion." Zo
die dienst werd afgeschaft en werd begonnen met een nieuwe route
die van Oakland via Long Beach naar Honolulu ging en vandaar
naar Guam, Kaohsiung (Taiwan), Hong Kong, dan weer terug naar
Kaohsiung. Vervolgens naar Pusan (Korea), Kobe, Nagoya en
Yokohama in Japan. Dan weer terug naar Oakland. Dat waren mooie
reizen en je had aardig wat zeetijd tussen Honolulu en Guam. Maar
als je eenmaal Kaohsiung aan deed dan waren de "good
times" voorbij want je moest in iedere haven op zekere tijd
aankomen
anders was de z.g. "schedule" die ze opgezet hadden
verbroken. Was niet altijd mogelijk natuurlijk
en je zat altijd op "hete kolen". Was ook blij als we
uit Yokohama vertrokken want dan hadden
we weer een aardige zeereis voor de boeg. Nog even vertellen over
een klein avontuur wat we
meegemaakt hebben in de haven van Yokohama terwijl we aan het
bunkeren waren Van een of
andere bron was er een klein beetje bunker olie in het water
gekomen en dat werd direct doorgegeven aan de Japanse Coast
Guard. Eerlijk gezegd was het niet genoeg om over naar huis te
schrijven maar zij maakten er heel wat van. Zo nadat het schip
geladen was moesten we verhalen naar de andere kant van de haven
en werden daar z.g. "aan de ketting gelegd" voor 24
uur. Toen later op de dag moest ik tezamen met de hoofdmachinist,
en de tweede machinist voor de Coast Guard verschijnen compleet
met onze license. Ik moet zeggen het ging allemaal erg
gemoedelijk en ze vertelde ons dat ze niets meer deden dan hun
plicht. Begrepen wij ook wel maar zou het kantoor het zo zien.
Enfin, we moesten een hoop vragen beantwoorden en het ging er
natuurlijk om wie de schuldige zou zijn. Ik had niets te maken
met bunkeren en werd dan ook "niet schuldig" verklaard.
Hetzelfde voor de Chief Engineer want die was er ook niet bij
geweest. Zo toen kwam het hele zootje neer op de tweede machinist
die z.g. in charge was bij het bunkeren. Ja hoor hij was dan de
"schuldige" persoon en kreeg een boete van 500 dollar
maar die kon daar gelijk niet betaald worden en hij moest op
zekere datum voor de rechter verschijnen en die zou hem dan
officieel "schuldig' vinden en dan pas kon die boete betaald
worden. Toen werd het zo afgesproken dat hij de volgende reis in
Pusan van boord zou gaan en dan met vliegtuig naar Yokohama te
gaan om daar voor die rechter te verschijnen, de boete betalen en
afwachten totdat het schip binnen kwam. Dat hebben we ook zo
gedaan en alles was o.k.
Maar je kunt nagaan dat het meer heeft gekost als 500 dollar want
een schip in de haven laten liggen voor 24 uur kost duizenden.
Dan de reis met vliegtuig naar Yokohama en de tijd wat aan dat
alles besteed was. Het had heel gemakkelijk geweest als we die
boete daar gelijk betaald hadden. Helaas Japan isJapan.
Eindelijk was het mooi genoeg
geweest en ik belde mijn vrouw vanuit Hong Kong met het bericht
dat ik thuis zou komen. Ja dat wist ze wel omdat het tijd was
voor mij om met verlof te gaan. Ik zeg nee "I am calling it
quits, like finished with engines." Het werd hoog tijd zei
ze want er waren een hoop veranderingen gekomen op de schepen en
dat kon ze zien als ik thuis was. Zo bij aankomst op drie
November 1986 in de haven van Oakland heb ik afscheid genomen van
de hele ploeg en vaarwel gezegd. Ik was 62 jaar oud en het was
mooi genoeg geweest.
U.S.Lines had inmiddels een
troep van die monsterschepen, 1000 feet long, laten bouwen in
Korea en die zaten op een "round the world" dienst.
Ging eerst heel goed maar de concurrentie van buitenlandse vlag
schepen werd te groot omdat die het veel goedkoper konden doen.
In ieder geval ik ging van boord op drie November en twee weken
later ging de maatschappij failliet. Zomaar opeens op een
maandagmiddag werd het kantoor gesloten en de schepen die
halverwege de Atlantische Oceaan over waren moesten terug keren
naar New York. Andere schepen in de Far East werden vastgehouden
omdat een zekere schuld niet betaald was. En de anderen die door
het Panama Kanaal terug moesten hadden ook een dilemma want ze
moesten afwachten of er wel geld genoeg was
voor een loods en doorvaart door het kanaal. Werd dan later
allemaal geregeld maar dat schip wat
in Singapore lag heeft daar nog een hele tijd doorgebracht. De
"American Pioneer" met nog andere
schepen werd overgenomen door Sea Land Company. Dus ik had terug
kunnen gaan op de "American Pioneer" ook al was het
schip overgenomen door een andere maatschappij. Men heeft mij ook
wel eens gevraagd, omdat ik twee weken van te voren met pensioen
ging, of ik misschien wist dat de company failliet zou gaan.
Niemand, behalve de grote jongens, wist daar iets van en het kwam
zomaar opeens. Zonde natuurlijk want U.S.Lines was eens een van
de grootste maatschappijen en had zowat 52 schepen varen. Als
zeevarenden waren we gelukkig want ons pensioengeld werd door de
bond beheerd, en uitbetaald; dat was allemaal voor elkaar. Maar
voor hen die aan de wal werkten, op het kantoor enz. was er
totaal niets. Tragisch. Natuurlijk.
Zo wat gaat iemand doen die bijna zijn gehele leven op zee heeft
doorgebracht. Dansles nemen dat is wat hij gaat doen. Mijn vrouw
had eerst gedacht dat ik golf wilde spelen maar daar had ik echt
geen animo voor. Zo we hebben dansen geleerd, waltz, rumba, tango
enz. en we dansen heden ten dage nog. Geen competition dansen
natuurlijk maar gewoon wat ze noemen "social dancing."
Ik zit in het bestuur van een dansclub en we houden regelmatig,
behalve in de zomermaanden, z.g. "Tea Dances" op zondag
middag en in de winter maanden 's avonds "Dinner
Dances". We hebben zowat twee honderd leden maar die komen
niet allemaal tegelijk, wat maar goed is ook, anders zou het echt
een beetje bekrompen worden. Een hele fijne ploeg en een hoop van
onze leeftijd. Ook een aantal oorlogsveteranen en kunnen we af en
toe nog eens ergens oude koeien uit de sloot halen of "weet
je nog van toen."! Verder zijn we nog lid van een andere
dansclub maar die is niet in Jacksonville. Zo als die een avondje
hebben dan moeten we met de auto buiten de stad ongeveer een uur
rijden. Maar voor ons is het de moeite waard.
We hebben ook
aardig wat reizen gemaakt en zijn twee maal in Australië
geweest. Nee, niet met
een bus of zoiets maar zelfstandig met een auto door het land. We
hebben wat cruises gemaakt, de laatste was in Mei, maar dat is
dan voorlopig weer voldoende. We gaan af en toe natuurlijk naar
Holland en doen op die zelfde rit Engeland aan omdat mijn vrouw
uit dat land komt.
Leendert Don
captndon@bellsouth.net